Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1141984" data-attributes="member: 12152"><p>Ja, det har jag och den släpper ju väldigt lätt. Däremot har jag inte åkt Kingpin i någon större utsträckning. Jag körde Beast 14 istället när Kingpin var som mest aktuell. Kan det vara så att man utan den roterande tådelen helt enkelt måste ha kraftigare fjädrar i den icke roterande tådelen för att den inte ska tjuvlösa, så att man på det sättet får en lättare release på Dynafit när väl hälen har släppt?</p><p></p><p>Oavsett så kan det knappast spela någon stor roll i praktiken, eftersom man ändå måste lägga på samma kraft i sidled i rotationen för att få ur häldelen på båda bindningarna. Och den kraften räcker mer än väl för att tådelen ska lossna i båda fallen. Den centrala kraften för att orsaka eller hindra en skada är ju den som behövs för att få loss hälen uppåt eller åt sidan, eftersom det är endast där en utlösning kan initeras. Får man en vridning stark nog för att få hälen att släppa kommer tån att släppa på båda bindningarna direkt när hälen släpper. I teorin kan det vara ett problem om man först får en uppåtriktad release på hälen och därefter en vridning, men jag kan inte tänka mig att kraften som krävs för att få ur Kingpinen i det läget räcker för att orsaka en skada. </p><p></p><p>Hur ser elasticitetsmåtten ut förresten om man jämför Kingpin och Dynafits varianter? Någon som vet om det är någon fördel åt något håll där?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1141984, member: 12152"] Ja, det har jag och den släpper ju väldigt lätt. Däremot har jag inte åkt Kingpin i någon större utsträckning. Jag körde Beast 14 istället när Kingpin var som mest aktuell. Kan det vara så att man utan den roterande tådelen helt enkelt måste ha kraftigare fjädrar i den icke roterande tådelen för att den inte ska tjuvlösa, så att man på det sättet får en lättare release på Dynafit när väl hälen har släppt? Oavsett så kan det knappast spela någon stor roll i praktiken, eftersom man ändå måste lägga på samma kraft i sidled i rotationen för att få ur häldelen på båda bindningarna. Och den kraften räcker mer än väl för att tådelen ska lossna i båda fallen. Den centrala kraften för att orsaka eller hindra en skada är ju den som behövs för att få loss hälen uppåt eller åt sidan, eftersom det är endast där en utlösning kan initeras. Får man en vridning stark nog för att få hälen att släppa kommer tån att släppa på båda bindningarna direkt när hälen släpper. I teorin kan det vara ett problem om man först får en uppåtriktad release på hälen och därefter en vridning, men jag kan inte tänka mig att kraften som krävs för att få ur Kingpinen i det läget räcker för att orsaka en skada. Hur ser elasticitetsmåtten ut förresten om man jämför Kingpin och Dynafits varianter? Någon som vet om det är någon fördel åt något håll där? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Tillbaka
Topp