Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1144618" data-attributes="member: 12152"><p>Visst är det många moment för att växla mellan åk- och gåläge, men det går ändå snabbt och smidigt när man har lärt sig. Jag har inga problem med det alls. Överlag är jag riktigt nöjd med Shiften, men den har några tydliga svagheter och/eller uppdateringsmöjligheter. </p><p></p><p><strong>Bra:</strong> </p><p>* Extremt bra grundidé. Otroligt bra att ha en turbindning "gömd" som man kan få fram när man behöver den, men som inte märks när man inte behöver den.</p><p>* Godkänd vikt. Tung i förhållande till en turbindning, men lätt med tanke på funktionen. Och väldigt lätt jämfört med en rambindning. </p><p>* Riktigt bra åkkänsla. Mycket bättre än både rambindningar och tech. Snarlik Kinpin. </p><p>* Smidigt att bara kliva i som en alpinbindning. </p><p>* Bra känsla i gång, i alla fall jämfört med en rambindning.</p><p>* Säkerhet som i en alpinbindning</p><p>* Lätt att manövrera hälhöjaren med en stav</p><p>* Frihetskänsla på berget med turläget kombinerat med trygghetskänsla av full säkerhet. Som en rambindning utan dess nackdelar. </p><p>* Tillräckligt lätt att byta mellan gå- och åkläge.</p><p></p><p><strong>Dåligt:</strong></p><p>* Fasthållningen är godkänd, men långt från lika bra som de bästa alpinbindningarna. Kräver nån extra DIN för att sitta på hårt underlag, vilket jag inte gillar. Dock i par med andra 14 Salomon. </p><p>* AFD:n är riktigt konstigt designad. Svår att ställa in pga osynlig stegjustering och ramlar lätt ner ett steg och då glappar det. Väldigt få ställer in rätt de första försöken trots stor bindningsvana, vilket tyder på en svår konstruktion. Inte ens butikerna verkar få till det. Jag har listat ut hur man ska göra efter ganska många försök, men det var sannerligen något av en utmaning i början. Och jag stör ihjäl mig på minsta glapp så jag är noga med AFD-inställningar. </p><p>* Kontaktytan på AFD:n är extremt liten i alpinläge. Mycket konstigt val av konstruktion. Hela AFD:n behöver en översyn som jag ser det.</p><p>* Lite väl tungt att låsa tådelen vid gång. Jag kör oftast i halvlåst läge där den sitter fast helt ok. </p><p>* Igenisningsrisk på rörelsen i växlingen mellan gå- och åkläge eftersom det är en kolv som rör sig i ett rör. Har inte hänt mig än att den låser helt, men det har gått rejält trögt några gånger och jag har sett andra med problem. KAN leda till att det inte går att växla över till åkläge på toppen om det växlar från blött till kallt på vägen upp. </p><p>* Bromslåsningen fungerar dåligt så fort det kommer lite snö i mekanismen. Och kommer det in snö går det inte att få bort det eftersom det inte går att komma åt. Är det lite bökig gång är det väldigt lätt att komma emot bromsen med den andra skidan och då fälls den ner. Ett gummiband i fickan löser problemet om det fyller på för mycket snö. </p><p>* Hälhöjaren ramlar lätt ner, speciellt med vissa typer av sulor. Höjaren saknar helt "snäppläge" i uppfällt läge. Den sitter alldeles för löst och borde åtminstone luta lite mer bakåt. </p><p>* Både hälhöjaren och bromslåsningen fungerar riktigt dåligt om man spårar uppför i orört puder. Hälhöjaren OCH bromsen fälls ner vilket leder till snösamling som förvärrar problemet. Jag tycker det är otroligt konstigt att bindningen kan slinka igenom år av tester med en så dålig konstruktion på två så enkla delar. Förmodligen för att all fokus har legat på tådelens växlingsmekanism och att de flesta testare har använt Salomonpjäxor som av ren tur har "rätt" form på sulan just vid hälhöjaren. </p><p></p><p>Sammanfattat är det en bindning som klarar sig på att den är ensam på marknaden snarare än att den är felfri. Jag ångrar definitivt inte köpet och bindningen fungerar tillräckligt bra, åtminstone efter lite inlärning. Det är en ingenjörsmässig bedrift att göra en bindning med en så ny funktion så bra, MEN förihelvete Salomon, hur kan ni missa så fatalt i några superenkla, men ändock så viktiga detaljer??? </p><p></p><p>Shifts grundkonstruktion var klar vintern 16/17 och därefter skedde endast några mindre justeringar. Därmed är det alltså minst två vintrar av tester av i princip slutprodukten. Ett helt team har åkt runt över hela världen och testat bindningen i vått och torrt i 2-5 ÅR beroende på hur man ser det och ÄNDÅ är det samma faktum som det var med tex Guardian som också enligt uppgift hade testats in i minsta detalj av ett team proffs. Hur kan så tydliga svagheter slinka igenom ett så omfattande testprogram om det nu överhuvudtaget stämmer att den har testats så mycket? Det tar en kvart för mig som användare att hitta flera uppenbara och riktigt störiga problem som dessutom både i fallet Guardian och fallet Shift hade varit extremt lätt att lösa i jämförelse med funktionen i stort. </p><p></p><p>Salomons känsla för detaljlösningar på enkla funktioner är otroligt dålig måste jag säga, särskilt i relation till samma företags innovationsvilja i övrigt. Hur är det möjligt att INGEN testare har sagt till på skarpen att bromslåsningen måste vara mer distinkt? Än mer osannolikt är att det inte absolut omedelbart varnades över att hälhöjaren inte kommer att fungera med olika pjäxformer. Och om dom mot förmodan missade det, hur är det ens möjligt att någon inte ger en stor "Gör om, gör rätt" samma eftermiddag som AFD:n visas. Vad är det för nötter som testar egentligen? Åka kan dom sannerligen, men testa grejor, det kan dom inte. Hade Salomon gett tex mig som en helt vanlig random åkare EN testdag under dessa fem år, och lyssnat i fem minuter, så hade produkten blivit markant bättre på flera punkter utan att den hade blivit svårare att bygga. Det är just sådana praktiska detaljproblem som testteamet ska hitta när de börjar närma sig slutet på produktutvecklingen. Sen kan det såklart vara så att Shift var helt kass för två år sedan och att de har uppdaterat en mängd grejor på vägen, men det vet vi ju inget om. </p><p></p><p>Men här har nog all fokus gått till utveckling av kolfiberstinna material och funktionen i stort som sagt så de har glömt några få viktiga detaljer på slutet. Och visst förstår jag att man inte kan sikta efter perfektion i alla delar, för då hade det dröjt ett år till innan den kom ut på marknaden. Meen, jag kan ändå inte bli frustrerad över att det är de allra enklaste bitarna som är sämst konstruerade, eftersom det inte hade behövts speciellt mycket tid för att göra dessa delar mycket bättre. Hade dom gjort det rätt hade det varit nästan en perfekt bindning. Nu är den bra, men man får acceptera lite shortcomings helt i onödan. Men jag är inte det minsta förvånad. Det var exakt lika med Guardian. Samma marknadsföring. Samma team. Samma fleråriga tester. Samma helt oförklarliga missar. Det är bara att hoppas att de nu släpper prestigen och kommer med en uppdatering så det inte blir som med Guardian att den fortsätter att produceras i helt oförändrad form trots svagheterna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1144618, member: 12152"] Visst är det många moment för att växla mellan åk- och gåläge, men det går ändå snabbt och smidigt när man har lärt sig. Jag har inga problem med det alls. Överlag är jag riktigt nöjd med Shiften, men den har några tydliga svagheter och/eller uppdateringsmöjligheter. [b]Bra:[/b] * Extremt bra grundidé. Otroligt bra att ha en turbindning "gömd" som man kan få fram när man behöver den, men som inte märks när man inte behöver den. * Godkänd vikt. Tung i förhållande till en turbindning, men lätt med tanke på funktionen. Och väldigt lätt jämfört med en rambindning. * Riktigt bra åkkänsla. Mycket bättre än både rambindningar och tech. Snarlik Kinpin. * Smidigt att bara kliva i som en alpinbindning. * Bra känsla i gång, i alla fall jämfört med en rambindning. * Säkerhet som i en alpinbindning * Lätt att manövrera hälhöjaren med en stav * Frihetskänsla på berget med turläget kombinerat med trygghetskänsla av full säkerhet. Som en rambindning utan dess nackdelar. * Tillräckligt lätt att byta mellan gå- och åkläge. [b]Dåligt:[/b] * Fasthållningen är godkänd, men långt från lika bra som de bästa alpinbindningarna. Kräver nån extra DIN för att sitta på hårt underlag, vilket jag inte gillar. Dock i par med andra 14 Salomon. * AFD:n är riktigt konstigt designad. Svår att ställa in pga osynlig stegjustering och ramlar lätt ner ett steg och då glappar det. Väldigt få ställer in rätt de första försöken trots stor bindningsvana, vilket tyder på en svår konstruktion. Inte ens butikerna verkar få till det. Jag har listat ut hur man ska göra efter ganska många försök, men det var sannerligen något av en utmaning i början. Och jag stör ihjäl mig på minsta glapp så jag är noga med AFD-inställningar. * Kontaktytan på AFD:n är extremt liten i alpinläge. Mycket konstigt val av konstruktion. Hela AFD:n behöver en översyn som jag ser det. * Lite väl tungt att låsa tådelen vid gång. Jag kör oftast i halvlåst läge där den sitter fast helt ok. * Igenisningsrisk på rörelsen i växlingen mellan gå- och åkläge eftersom det är en kolv som rör sig i ett rör. Har inte hänt mig än att den låser helt, men det har gått rejält trögt några gånger och jag har sett andra med problem. KAN leda till att det inte går att växla över till åkläge på toppen om det växlar från blött till kallt på vägen upp. * Bromslåsningen fungerar dåligt så fort det kommer lite snö i mekanismen. Och kommer det in snö går det inte att få bort det eftersom det inte går att komma åt. Är det lite bökig gång är det väldigt lätt att komma emot bromsen med den andra skidan och då fälls den ner. Ett gummiband i fickan löser problemet om det fyller på för mycket snö. * Hälhöjaren ramlar lätt ner, speciellt med vissa typer av sulor. Höjaren saknar helt "snäppläge" i uppfällt läge. Den sitter alldeles för löst och borde åtminstone luta lite mer bakåt. * Både hälhöjaren och bromslåsningen fungerar riktigt dåligt om man spårar uppför i orört puder. Hälhöjaren OCH bromsen fälls ner vilket leder till snösamling som förvärrar problemet. Jag tycker det är otroligt konstigt att bindningen kan slinka igenom år av tester med en så dålig konstruktion på två så enkla delar. Förmodligen för att all fokus har legat på tådelens växlingsmekanism och att de flesta testare har använt Salomonpjäxor som av ren tur har "rätt" form på sulan just vid hälhöjaren. Sammanfattat är det en bindning som klarar sig på att den är ensam på marknaden snarare än att den är felfri. Jag ångrar definitivt inte köpet och bindningen fungerar tillräckligt bra, åtminstone efter lite inlärning. Det är en ingenjörsmässig bedrift att göra en bindning med en så ny funktion så bra, MEN förihelvete Salomon, hur kan ni missa så fatalt i några superenkla, men ändock så viktiga detaljer??? Shifts grundkonstruktion var klar vintern 16/17 och därefter skedde endast några mindre justeringar. Därmed är det alltså minst två vintrar av tester av i princip slutprodukten. Ett helt team har åkt runt över hela världen och testat bindningen i vått och torrt i 2-5 ÅR beroende på hur man ser det och ÄNDÅ är det samma faktum som det var med tex Guardian som också enligt uppgift hade testats in i minsta detalj av ett team proffs. Hur kan så tydliga svagheter slinka igenom ett så omfattande testprogram om det nu överhuvudtaget stämmer att den har testats så mycket? Det tar en kvart för mig som användare att hitta flera uppenbara och riktigt störiga problem som dessutom både i fallet Guardian och fallet Shift hade varit extremt lätt att lösa i jämförelse med funktionen i stort. Salomons känsla för detaljlösningar på enkla funktioner är otroligt dålig måste jag säga, särskilt i relation till samma företags innovationsvilja i övrigt. Hur är det möjligt att INGEN testare har sagt till på skarpen att bromslåsningen måste vara mer distinkt? Än mer osannolikt är att det inte absolut omedelbart varnades över att hälhöjaren inte kommer att fungera med olika pjäxformer. Och om dom mot förmodan missade det, hur är det ens möjligt att någon inte ger en stor "Gör om, gör rätt" samma eftermiddag som AFD:n visas. Vad är det för nötter som testar egentligen? Åka kan dom sannerligen, men testa grejor, det kan dom inte. Hade Salomon gett tex mig som en helt vanlig random åkare EN testdag under dessa fem år, och lyssnat i fem minuter, så hade produkten blivit markant bättre på flera punkter utan att den hade blivit svårare att bygga. Det är just sådana praktiska detaljproblem som testteamet ska hitta när de börjar närma sig slutet på produktutvecklingen. Sen kan det såklart vara så att Shift var helt kass för två år sedan och att de har uppdaterat en mängd grejor på vägen, men det vet vi ju inget om. Men här har nog all fokus gått till utveckling av kolfiberstinna material och funktionen i stort som sagt så de har glömt några få viktiga detaljer på slutet. Och visst förstår jag att man inte kan sikta efter perfektion i alla delar, för då hade det dröjt ett år till innan den kom ut på marknaden. Meen, jag kan ändå inte bli frustrerad över att det är de allra enklaste bitarna som är sämst konstruerade, eftersom det inte hade behövts speciellt mycket tid för att göra dessa delar mycket bättre. Hade dom gjort det rätt hade det varit nästan en perfekt bindning. Nu är den bra, men man får acceptera lite shortcomings helt i onödan. Men jag är inte det minsta förvånad. Det var exakt lika med Guardian. Samma marknadsföring. Samma team. Samma fleråriga tester. Samma helt oförklarliga missar. Det är bara att hoppas att de nu släpper prestigen och kommer med en uppdatering så det inte blir som med Guardian att den fortsätter att produceras i helt oförändrad form trots svagheterna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Tillbaka
Topp