Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1201094" data-attributes="member: 92022"><p>En feature på Squire/F12 (m.f.?) är att kraftprofilen på häldelen är olinjär. Första biten går det väldigt lätt och sen blir det tyngre och tyngre och fastnar i extremläge där krävs det rätt mycket mer kraft innan den verkligen löser ut. </p><p>Detta gör att en aggresiv åkare får hälen att lätta ca 5mm i bindningen men utan att vara speciellt nära att få bindningen att lösa ut helt. Körde på F12 en säsong och var väldigt otäckt i puckel och stökiga förhållanden för det kändes som att jag skulle stå på näsan men inget mer hände. </p><p>Tillslut kom jag på problemet och kunde stillastående på platten får hälen att lätta 5mm genom att bara trycka på plösen. Behövs mycket mer kraft för att få den att faktiskt lösa ut så jag fick aldrig ett enda tjuvsläpp bara hjärtat som skippade ett slag när hälen lättade...</p><p></p><p>Testat detta på 4 olika F12 bindningar (olika årgångar) med identiskt resultat. Förspänning var givetvis korrekt inställd. Detta verifierades dessutom med Markers generalagent i sverige så det är en del av konstruktionen till squire häldelen. Varför förstår jag inte eftersom det är en assymetrisk glidklack som skapar profilen så den borde vara lätt att byta form på för att få en annan kraftprofil. </p><p>Jag bytte till en Baron (griffon/jester) konstruktionen på häldelen som är klart bättre.</p><p></p><p>De flesta andra bindningar har motsatt profil eller är mer linjära när dom löser ut framåt. Vilket gör att pjäxan sitter hårt mot bindningen men när det väl börjar släppa så löser det helt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1201094, member: 92022"] En feature på Squire/F12 (m.f.?) är att kraftprofilen på häldelen är olinjär. Första biten går det väldigt lätt och sen blir det tyngre och tyngre och fastnar i extremläge där krävs det rätt mycket mer kraft innan den verkligen löser ut. Detta gör att en aggresiv åkare får hälen att lätta ca 5mm i bindningen men utan att vara speciellt nära att få bindningen att lösa ut helt. Körde på F12 en säsong och var väldigt otäckt i puckel och stökiga förhållanden för det kändes som att jag skulle stå på näsan men inget mer hände. Tillslut kom jag på problemet och kunde stillastående på platten får hälen att lätta 5mm genom att bara trycka på plösen. Behövs mycket mer kraft för att få den att faktiskt lösa ut så jag fick aldrig ett enda tjuvsläpp bara hjärtat som skippade ett slag när hälen lättade... Testat detta på 4 olika F12 bindningar (olika årgångar) med identiskt resultat. Förspänning var givetvis korrekt inställd. Detta verifierades dessutom med Markers generalagent i sverige så det är en del av konstruktionen till squire häldelen. Varför förstår jag inte eftersom det är en assymetrisk glidklack som skapar profilen så den borde vara lätt att byta form på för att få en annan kraftprofil. Jag bytte till en Baron (griffon/jester) konstruktionen på häldelen som är klart bättre. De flesta andra bindningar har motsatt profil eller är mer linjära när dom löser ut framåt. Vilket gör att pjäxan sitter hårt mot bindningen men när det väl börjar släppa så löser det helt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Tillbaka
Topp