Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1277321" data-attributes="member: 92022"><p>Jag tycker detta ser jättekonstigt ut och bindningen kommer inte agera på samma sätt med dessa två pjäxor. Spontana känslan är att något är helt galet...</p><p></p><p>Var tvungen att läsa standarden och toleranserna är betydligt mycket högre än jag väntat mig...</p><p>ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på hälklacken ska vara 31 +/- 1 mm</p><p>ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 1 mm</p><p>ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på hälklacken ska vara 32 +/- 2 mm.</p><p>ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på tåklacken ska vara 28 +/- 3 mm.</p><p>Alltså kan det i maximala fall skilja 4 mm i klackhöjd mellan två pjäxor tillverkade enligt spec.</p><p></p><p>Eftersom Shift har 9 mm vertikal elasticitet i hälen gör detta en ganska märkbar skillnad med bara 5 mm elasticitet kvar. Misstänker att dom mäter 9 mm elsticitet med pjäxa på 30mm hälklack för att få så stor siffra som möjligt men det är en gissning och skulle uppskatta Fakta! </p><p></p><p>Så det ska fungera att bygga upp hälen till 34 mm förutsatt att bindningen är gripwalk kompatibel. Men personligen hade jag inte gjort det som en långsiktig lösning då bindningen lär lösa ut lättare och bli mer nyckfull pga den förlorade elasticiteten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1277321, member: 92022"] Jag tycker detta ser jättekonstigt ut och bindningen kommer inte agera på samma sätt med dessa två pjäxor. Spontana känslan är att något är helt galet... Var tvungen att läsa standarden och toleranserna är betydligt mycket högre än jag väntat mig... ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på hälklacken ska vara 31 +/- 1 mm ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 1 mm ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på hälklacken ska vara 32 +/- 2 mm. ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på tåklacken ska vara 28 +/- 3 mm. Alltså kan det i maximala fall skilja 4 mm i klackhöjd mellan två pjäxor tillverkade enligt spec. Eftersom Shift har 9 mm vertikal elasticitet i hälen gör detta en ganska märkbar skillnad med bara 5 mm elasticitet kvar. Misstänker att dom mäter 9 mm elsticitet med pjäxa på 30mm hälklack för att få så stor siffra som möjligt men det är en gissning och skulle uppskatta Fakta! Så det ska fungera att bygga upp hälen till 34 mm förutsatt att bindningen är gripwalk kompatibel. Men personligen hade jag inte gjort det som en långsiktig lösning då bindningen lär lösa ut lättare och bli mer nyckfull pga den förlorade elasticiteten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Salomon Shift
Tillbaka
Topp