Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Sambanden mellan forward lean, ramp angle, monteringspunkt och rocker.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1067084" data-attributes="member: 12152"><p>Jag kan inte göra några stora teoretiska utsvävningar i ämnet, men jag kan konstatera att för mig är rampvinkeln otroligt viktig för åkkänslan. Jag gick ner i rampvinkel efter att ha pensionerat ett par Tecnica från Hedenhös och köpt ett par flångnya Lange. Trots att jag verkligen gav det veckor för att vänja mig, fick jag inte till åkningen. Det kändes stelt och stappligt och jag fick ingen dynamik i svängarna alls och efter runt 15 åkdagar var det dags att göra något åt saken. Efter konsulterande med den ständige prylrådgivaren Bud66 fick jag tipset om att öka rampen en aning, vilket jag också gjorde, dock lite mer än rekommenderat. Jag höjde hälen 4mm utan att röra forward lean. Ut i backen igen och OOOOOJ, vilken skillnad det var. Det var verkligen som att hitta hem igen. Jag testade även 6mm, men det kändes alldeles för mycket och 2mm gav för liten effekt. Jag har ingen förklaring till det anatomiskt och förmodligen är det en vana sedan inlärningen som påverkar. För mig har det ingen betydelse vilka skidor jag kör. Jag gillar lite extra ramp med alla typer av skidor. Dock är det lättare att stå mer upprätt med kort radie.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1067084, member: 12152"] Jag kan inte göra några stora teoretiska utsvävningar i ämnet, men jag kan konstatera att för mig är rampvinkeln otroligt viktig för åkkänslan. Jag gick ner i rampvinkel efter att ha pensionerat ett par Tecnica från Hedenhös och köpt ett par flångnya Lange. Trots att jag verkligen gav det veckor för att vänja mig, fick jag inte till åkningen. Det kändes stelt och stappligt och jag fick ingen dynamik i svängarna alls och efter runt 15 åkdagar var det dags att göra något åt saken. Efter konsulterande med den ständige prylrådgivaren Bud66 fick jag tipset om att öka rampen en aning, vilket jag också gjorde, dock lite mer än rekommenderat. Jag höjde hälen 4mm utan att röra forward lean. Ut i backen igen och OOOOOJ, vilken skillnad det var. Det var verkligen som att hitta hem igen. Jag testade även 6mm, men det kändes alldeles för mycket och 2mm gav för liten effekt. Jag har ingen förklaring till det anatomiskt och förmodligen är det en vana sedan inlärningen som påverkar. För mig har det ingen betydelse vilka skidor jag kör. Jag gillar lite extra ramp med alla typer av skidor. Dock är det lättare att stå mer upprätt med kort radie. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Sambanden mellan forward lean, ramp angle, monteringspunkt och rocker.
Tillbaka
Topp