Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Sambanden mellan forward lean, ramp angle, monteringspunkt och rocker.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anders_Nilson" data-source="post: 1071554" data-attributes="member: 10760"><p>Och nu kommer den sista dräparen:</p><p>Pjäxorna är det som ska överföra kraft och rörelse ner i skidorna och vidare till snön och just därför är de sjukt viktiga att justera så att de passar just dig, ingen annan kommer kunna köra samma som just du. Det mesta vi gör förutsätter en sula som ger dig det stöd du behöver, alltså en gjuten sula.</p><p></p><p>Första är att kolla hur centrerad du är med pjäxorna på fötterna i alla plan. Vi börjar fram/bak:</p><p>På med dem på fötterna, ställ dig på ett plant underlag och böj på dig i fot-, knä- och höft led, här vill vi att centrum på dina leder rör sig i lod uppåt och neråt, tänk på hur mycket utslag just du behöver, det kommer då vara beroende på vad du gör, ligger du och matar i puckeln så kommer det se annorlunda ut än om du ligger och smiskar käpp i SL, det kommer krävas mer vinklar i puckeln, dvs du behöver kunna komma mycket djupare i böj sträckrörelsen i puckel.</p><p>Det kommer också bero på hur du är formaterad. </p><p>Stora fötter? Långa ben? Alla parametrar kommer påverka hur resultatet blir.</p><p></p><p>Två delar att justera när vi pratar fram bak, Ramp- och Skaftvinkel, Ramp är droppet mellan häl och tå och skaftet är vinkeln mellan skaftet och underlaget.</p><p>Och här blir det lite upp till dig som individ vad som fungerar bäst, om du har dåligt med rörlighet så funkar det med en kil under hälen (alltså öka Ramp) för att du ska kunna hamna i ett bättre utgångsläge.</p><p></p><p>Men om du behöver flytta masscentrum mycket framåt, utifrån att du hamnar för långt bak när du böjer dig ner med pjäxorna på, så ger det mycket mer effekt att öka Skaftvinkeln än Rampen.</p><p>Att justera det här ska man göra lite iterativt, pröva, utvärdera, justera pröva igen.</p><p>Att trycka ner några pistkartor i bakkant på pjäxorna är ju ett rätt enkelt knep.</p><p>Ett vikt papper under hälen, mellan innersko och skal likaså, testa helt enkelt.</p><p>Någonstans i det här så vill man inte flexa för långt fram för då kommer foten att pronera/kollapsa och det vill man ju undvika.</p><p></p><p>Jag som har stora fötter, långa ben och gillar av att vara ganska rak i överkroppen när jag åker (för att överkroppen och ryggen ska kunna jobba mest effektivt) vill då ha inte ha för mycket Ramp men ganska mycket Skaftvinkel, för att knät och höften ska hamna centrerat ovanför fötterna.</p><p></p><p>Ska man titta än mer på helheten så ska man titta på hela kroppen och från fot och hela vägen upp till axel och kanske en del runt masscentrum.</p><p>Nästa del att ta hänsyn till är flex, svårt och lite upp till var och en, själv har jag Lange RS140 till lite mer pist och FullTillt m en 10 tunga till hopp/lek och puckel.</p><p>Langen tycker jag känns stadig med inte hård, skulle kunna tänka mig att byta den till en WC sko i soft/medium, blir nog samma hårdhet men mer material.</p><p>FT'n känns överlag som sockeplast och är grymt fluffiga att åka i men ger inte alls samma svar tillbaka.</p><p></p><p>Tittar vi sida/sida så kommer vi in på kantning och då finns det kanske tre sätt att justera, sulan, hela pjäxan och skaftet (canting på pjäxan).</p><p>Sulan kan du justera så att foten har rätt stöd för att resten av kroppen ska kunna jobba optimalt (det behöver inte innebära att sulan funkar till något annat än just skidåkning). </p><p>Det man vill åstadkomma är att knäleden rör sig rakt fram när du böjer på benen. Knät ska inte falla åt något håll.</p><p></p><p>Om man är hjulbent så kommer det resultera i att man är överkantad, ett exempel är att man stämmer ut med ytterskidan när man svänger och att skidorna greppar när man åker rakt (alltså man står på ytterkant när du står på ett plant underlag)</p><p>Om man är kobent så kommer man stå underkantad, man kommer få känslan av att skidorna greppar direkt och att de är svåra att vrida, de hugger (man står alltså på innerkant.</p><p>Dels behöver man justera in hur underbenen är i förhållande till underlaget, det gör man med skaftcantingen på pjäxan, tex mina underbenen är lite svängda utåt och då behöver jag justera skaften på pjucken så det passar mig.</p><p>Sen lodar man in hela pjäxan utifrån hur hala min kropp ser ut, i mitt fall lite skev vilket gör att min ena sko har fåt -1,5 grad fräsning av ytterslula medans den andra är neutral.</p><p>Man fräser då båda pjäxorna undertill, min vänstra med vinkel, skruvar dit ett par lifters under och sen fräser man kanterna så att DIN normen är justerad.</p><p></p><p>Jag märker en grym skillnad i hårt pist och på racerskidor, inget i offpist eller puckel vilket gör att jag kan köra med flufffluff pjucken utan att ha lodat in dem och fräst sulan.</p><p>Även det här med sidled går att testa sig fram med hjälp av pistkartor på insidan eller utsidan av benet, mellan skal och innerskon samt genom att lägga en remsa med tejp (eller flera om det behövs) mellan bindning och pjäxa.</p><p></p><p>Det är en iteration som måste till innan man går loss på pjäxorna.</p><p> </p><p> - anders</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anders_Nilson, post: 1071554, member: 10760"] Och nu kommer den sista dräparen: Pjäxorna är det som ska överföra kraft och rörelse ner i skidorna och vidare till snön och just därför är de sjukt viktiga att justera så att de passar just dig, ingen annan kommer kunna köra samma som just du. Det mesta vi gör förutsätter en sula som ger dig det stöd du behöver, alltså en gjuten sula. Första är att kolla hur centrerad du är med pjäxorna på fötterna i alla plan. Vi börjar fram/bak: På med dem på fötterna, ställ dig på ett plant underlag och böj på dig i fot-, knä- och höft led, här vill vi att centrum på dina leder rör sig i lod uppåt och neråt, tänk på hur mycket utslag just du behöver, det kommer då vara beroende på vad du gör, ligger du och matar i puckeln så kommer det se annorlunda ut än om du ligger och smiskar käpp i SL, det kommer krävas mer vinklar i puckeln, dvs du behöver kunna komma mycket djupare i böj sträckrörelsen i puckel. Det kommer också bero på hur du är formaterad. Stora fötter? Långa ben? Alla parametrar kommer påverka hur resultatet blir. Två delar att justera när vi pratar fram bak, Ramp- och Skaftvinkel, Ramp är droppet mellan häl och tå och skaftet är vinkeln mellan skaftet och underlaget. Och här blir det lite upp till dig som individ vad som fungerar bäst, om du har dåligt med rörlighet så funkar det med en kil under hälen (alltså öka Ramp) för att du ska kunna hamna i ett bättre utgångsläge. Men om du behöver flytta masscentrum mycket framåt, utifrån att du hamnar för långt bak när du böjer dig ner med pjäxorna på, så ger det mycket mer effekt att öka Skaftvinkeln än Rampen. Att justera det här ska man göra lite iterativt, pröva, utvärdera, justera pröva igen. Att trycka ner några pistkartor i bakkant på pjäxorna är ju ett rätt enkelt knep. Ett vikt papper under hälen, mellan innersko och skal likaså, testa helt enkelt. Någonstans i det här så vill man inte flexa för långt fram för då kommer foten att pronera/kollapsa och det vill man ju undvika. Jag som har stora fötter, långa ben och gillar av att vara ganska rak i överkroppen när jag åker (för att överkroppen och ryggen ska kunna jobba mest effektivt) vill då ha inte ha för mycket Ramp men ganska mycket Skaftvinkel, för att knät och höften ska hamna centrerat ovanför fötterna. Ska man titta än mer på helheten så ska man titta på hela kroppen och från fot och hela vägen upp till axel och kanske en del runt masscentrum. Nästa del att ta hänsyn till är flex, svårt och lite upp till var och en, själv har jag Lange RS140 till lite mer pist och FullTillt m en 10 tunga till hopp/lek och puckel. Langen tycker jag känns stadig med inte hård, skulle kunna tänka mig att byta den till en WC sko i soft/medium, blir nog samma hårdhet men mer material. FT'n känns överlag som sockeplast och är grymt fluffiga att åka i men ger inte alls samma svar tillbaka. Tittar vi sida/sida så kommer vi in på kantning och då finns det kanske tre sätt att justera, sulan, hela pjäxan och skaftet (canting på pjäxan). Sulan kan du justera så att foten har rätt stöd för att resten av kroppen ska kunna jobba optimalt (det behöver inte innebära att sulan funkar till något annat än just skidåkning). Det man vill åstadkomma är att knäleden rör sig rakt fram när du böjer på benen. Knät ska inte falla åt något håll. Om man är hjulbent så kommer det resultera i att man är överkantad, ett exempel är att man stämmer ut med ytterskidan när man svänger och att skidorna greppar när man åker rakt (alltså man står på ytterkant när du står på ett plant underlag) Om man är kobent så kommer man stå underkantad, man kommer få känslan av att skidorna greppar direkt och att de är svåra att vrida, de hugger (man står alltså på innerkant. Dels behöver man justera in hur underbenen är i förhållande till underlaget, det gör man med skaftcantingen på pjäxan, tex mina underbenen är lite svängda utåt och då behöver jag justera skaften på pjucken så det passar mig. Sen lodar man in hela pjäxan utifrån hur hala min kropp ser ut, i mitt fall lite skev vilket gör att min ena sko har fåt -1,5 grad fräsning av ytterslula medans den andra är neutral. Man fräser då båda pjäxorna undertill, min vänstra med vinkel, skruvar dit ett par lifters under och sen fräser man kanterna så att DIN normen är justerad. Jag märker en grym skillnad i hårt pist och på racerskidor, inget i offpist eller puckel vilket gör att jag kan köra med flufffluff pjucken utan att ha lodat in dem och fräst sulan. Även det här med sidled går att testa sig fram med hjälp av pistkartor på insidan eller utsidan av benet, mellan skal och innerskon samt genom att lägga en remsa med tejp (eller flera om det behövs) mellan bindning och pjäxa. Det är en iteration som måste till innan man går loss på pjäxorna. - anders [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Sambanden mellan forward lean, ramp angle, monteringspunkt och rocker.
Tillbaka
Topp