Samma hudar på två ganska olika skidor?

Bjersing

Aktiv medlem
Jag är klart färsk när det gäller turande men nu med en säsong i les arcs bokad kanske jag skulle ta tag i det.
Jag har ett par 198cm katana med ett par Baron EPF på, jag misstänker dock att jag kommer vilja tura en del med mina nocta 188cm också om snön är fluffig.

Det är ju onekligen en bit skillnad i både bredd och längd men jag tänker att köper jag ett par G3 Alpinista 189-199 (http://www.sport-conrad.com/en/ski-.../climbing-skins/alpinist-140mm-100-nylon.html) kan det funka. Är jag helt ute och cyklar om jag tror det?

Blir det av sätter jag bara inserts i skidorna så jag kan flytta bindningarna så det borde inte vara några problem.

Ni som har lite mer erfarenhet har ni några tankar kring detta? Ska jag göra helt om och montera ett par guardian på mina 189cm norwalk och hålla mig till det istället för att slippa meck?

Om hudarna inte går ända ut till stålkanterna blir det jobbigt att gå uppför om det är hårt. Vilket ju är rätt självklart eftersom skidan i hårt före inte sjunker ner och istället ligger mot snön bara i yttre och iinre kanten där det inte finns någon greppande hud. En del verkar köra med delade hudar och lägga en glipa i mitten så hudarna når ut till kanterna. Aldrig testat det själv så vet inte hur det funkar.

I djup fluffig snö spelar det mindre roll eftersom skidan sjunker ned och huden greppar med hela sin yta.

Mina black diamond-hudar har rätt bra justeringsmån på tailclipsen, som dessutom är elastiska. En del turare knäpper inte ens fast bakre delen av hudarna, så längdskillnaden på skidorna spelar nog ingen större roll.

Låter ju lovande, lär ju ta katana om det är förväntas bli hårt ändå och skär hudarna efter de.
Då är det bara till att plöja ner pengar i en näve orimligt dyra inserts och skruvar...

Jag hade lätt valt att använda samma hudar. Skär efter Katana. Nocta kommer du enbart att använda när det är mjukt, då gör lite glapp mellan huden och kanten inte så mycket. Jag brukar lägga huden lite slingrande efter skidan om hudarna är för smala, då blir det någon, några, punkter där den ligger mot kanten.

Har dåliga erfarenheter med splitskins. När man tar av dem är det väldigt svårt att klistra ihop dem på ett ok sätt om det blåser, helt enkelt är vinter ut. Blir bara trassel. Vid nästa topp är det rökt.

G3 är bra. Bättre glid än BD. Men som nämnts ovan blir det kanske inte så långa turer med så här tunga grejor på fötterna.

JohanSundstrom sa:
OT: Katana 198 och Baron låter tuuuungt!
Det funkar! Har gått 20 dagar med mina. Man får kämpa mer uppför, har man bra kondition så klarar man det galant :) Sen är ju frågan om personen har nya, eller 2 år+ katana. De äldre väger betydligt mer, de nya är ju i lättviktsmaterial.

Klart det är de gamla katana, annars är det ju ingen sport!

Jo först upp på berget lär man ju inte bli men nervägen är ju ändå roligast, siktar mest på att kunna tura tillbaka till civilisationen efter åk i "fel" riktning.

Antar att det inte dröjer många år innan man själv börjar jaga gram med häftiga bindningar och luftiga skidor, hoppas examens lönen hinner komma innan bara.

Anzom sa:
JohanSundstrom sa:
OT: Katana 198 och Baron låter tuuuungt!
Det funkar! Har gått 20 dagar med mina. Man får kämpa mer uppför, har man bra kondition så klarar man det galant :) Sen är ju frågan om personen har nya, eller 2 år+ katana. De äldre väger betydligt mer, de nya är ju i lättviktsmaterial.
Ja såklart att det funkar. Men det är inte roligt när de andra springer förbi... ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp