Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Sånfjället
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="televerket" data-source="post: 129440" data-attributes="member: 51301"><p>Jag har gjort några toppförsök på Sånfjället men hittills inte lyckats ta mig ända till Högfjällets topp annat än på sommaren. Dåligt väder och/eller skidföre har satt stopp. Senast för en par veckor sedan från Nyvallen (riktigt, det är enda vägen som är plogad vintertid, även om en 4WD förmodligen tar sig fram till Nysäterns fäbod om det inte är alltför mycket snö) upp på Lillfjället och sedan ner på baksidan till raststugan. Blåsigt och kallt (som det oftast är i februari) och alltför lite snö satte stopp och vi åkte tillbaka längs leden till bilen. Mycket sten på Sånfjället också så jag tror man ska vänta med toppturer till senare på säsongen. Ser fint ut, även om det inte är särskilt brant, att gå vidare från raststugan mot toppen på Högfjället. En fin dag är det definitivt inga problem att förlänga turen dit. Åka ner till raststugan igen och sedan följa leden tillbaka till Nyvallen.</p><p>Väldigt tidigt ett år gick det också att köra bil till Nysätern eftersom vägen plogats och därifrån får man stigning direkt. Först genom björkskog och sedan hyfsat brant upp på fjället. Säkert fint om det finns tillräckligt med snö, men man å andra sidan svårt att komma fram till fjället med bil eftersom det normalt inte plogas. Skoter är förstås en lösning.</p><p>Ska göra några nya försök längre fram på säsongen. Sånfjället är det enda fjället med toppturspotential i området så något fint åk måste ju gå att hitta!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="televerket, post: 129440, member: 51301"] Jag har gjort några toppförsök på Sånfjället men hittills inte lyckats ta mig ända till Högfjällets topp annat än på sommaren. Dåligt väder och/eller skidföre har satt stopp. Senast för en par veckor sedan från Nyvallen (riktigt, det är enda vägen som är plogad vintertid, även om en 4WD förmodligen tar sig fram till Nysäterns fäbod om det inte är alltför mycket snö) upp på Lillfjället och sedan ner på baksidan till raststugan. Blåsigt och kallt (som det oftast är i februari) och alltför lite snö satte stopp och vi åkte tillbaka längs leden till bilen. Mycket sten på Sånfjället också så jag tror man ska vänta med toppturer till senare på säsongen. Ser fint ut, även om det inte är särskilt brant, att gå vidare från raststugan mot toppen på Högfjället. En fin dag är det definitivt inga problem att förlänga turen dit. Åka ner till raststugan igen och sedan följa leden tillbaka till Nyvallen. Väldigt tidigt ett år gick det också att köra bil till Nysätern eftersom vägen plogats och därifrån får man stigning direkt. Först genom björkskog och sedan hyfsat brant upp på fjället. Säkert fint om det finns tillräckligt med snö, men man å andra sidan svårt att komma fram till fjället med bil eftersom det normalt inte plogas. Skoter är förstås en lösning. Ska göra några nya försök längre fram på säsongen. Sånfjället är det enda fjället med toppturspotential i området så något fint åk måste ju gå att hitta! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Sånfjället
Tillbaka
Topp