Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Säsona i vinter - lavinutrustning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1018386" data-attributes="member: 80520"><p>Du kommer få lika många svar som det finns användare på freeride. Nästan i alla fall. Det jag tror de flesta är överens om är att du ska ha en modern digital transa med tre antenner. Vad gäller sond brukar rekommendationen vara att ha en med vajer i sig, inte repsnöre, utöver det spelar det mindre roll. Jag har sett Ortovox-sonder kröka sig på mitten, till synes utan anledning, så personligen undviker jag dem. Vad gäller spade, så se till att köpa någon som tål. Det varierar lite vad folk anser vara okej hållfasthet, plast eller inte och hittan och dittan, här bör du läsa på och fatta ett eget beslut. Själv har jag valt att gå på rekommendationen från Mårten på Åre Lavincenter att köra en aluminiumspade härdad till grad T6 (eller mer). De kostar lite mer, men håller för alltid.</p><p></p><p>Sen, om du har möjlighet, gå en SLAO lavin 1. Det är nog en av de bättre investeringarna man kan göra (så länge du ser till att sedan använda dig av kunskapen du tillskansat dig när du är ute förstås).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1018386, member: 80520"] Du kommer få lika många svar som det finns användare på freeride. Nästan i alla fall. Det jag tror de flesta är överens om är att du ska ha en modern digital transa med tre antenner. Vad gäller sond brukar rekommendationen vara att ha en med vajer i sig, inte repsnöre, utöver det spelar det mindre roll. Jag har sett Ortovox-sonder kröka sig på mitten, till synes utan anledning, så personligen undviker jag dem. Vad gäller spade, så se till att köpa någon som tål. Det varierar lite vad folk anser vara okej hållfasthet, plast eller inte och hittan och dittan, här bör du läsa på och fatta ett eget beslut. Själv har jag valt att gå på rekommendationen från Mårten på Åre Lavincenter att köra en aluminiumspade härdad till grad T6 (eller mer). De kostar lite mer, men håller för alltid. Sen, om du har möjlighet, gå en SLAO lavin 1. Det är nog en av de bättre investeringarna man kan göra (så länge du ser till att sedan använda dig av kunskapen du tillskansat dig när du är ute förstås). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Säsona i vinter - lavinutrustning?
Tillbaka
Topp