Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga 2010/2011
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hofflan" data-source="post: 772553" data-attributes="member: 84093"><p>Tjena</p><p>Jag säsongade i Valdi 08/09 och det är gryyymt kul! Riktigt bra åkning och bra fest! Problemet är väll att det är dyrt, du får räkna med boende för minst 25 000:-, för hela säsongen och då är det 20-25 kvadratmeter på 4 pers... men att bo så är inga problem, är jävligt roligt faktiskt. </p><p></p><p>Matbutikerna som finns uppe i byn är också 4ggr så dyra som det är att åka ner för berget och handla, men det är bara att ställa sig vid vägkanten i utkanten av byn och lifta, fick aldrig vänta mer än 15min åt något håll. Då liftar man till Bourg st.Mourice och där finns det en jättestor Super U och ett Lidl lite längre in i byn som är suuuperbilligt i jämförelse! </p><p></p><p>Nästa grej är liftkortet och här finns det två alternativ: </p><p>1) Jobba 30h i veckan. Då får man liftkortet för 414 Euro, men man jobbar också ganska mycket 3,5dag i veckan ungefär. Lönen för det är oftast 1000 Euro/månad, vilket är helt ok. </p><p></p><p>2) Jobba inte eller jobba mindre än 30h i veckan, då måste man köpa liftkortet för fullpris, dvs 999Euro. </p><p></p><p>På frågan när du ska åka ner så är det slutet på november/början på December. Åker du då och går runt med CV så ska det inte vara problem att få jobb. Vi kom ner 6e dec och fick jobb första dagen :D! </p><p></p><p>När det gäller boende så finns det som du påpekar 2 alternativ, åka dit utan boende eller fixa innan. Båda funkar, men jag rekomenderar att det görs innan. Det finns en brittisk angency som heter Mountain Rooms som hyr ut, men det är inte sköna människor som jobbar där och de kräver en del sjuka saker när det gäller slutstädningen. T.ex. så måste man hyra en maskin som tvättar heltäckningsmattan(om man har sån, och de har de flesta) och det tar en halv dag och kostar massa pengar. </p><p></p><p>Jag känner till en privatperson som hyr ut lägenheter och det är Rich Hamburger(Ja han heter så på riktigt), har inte hans nr nu, men kan nog fixa fram det. Han tar rimliga priser och har aldrig hört om någon som haft problem med honom, dock är han lite skum har jag hört. Det är jävligt kul att bo i Verdets-husen, för de flesta säsongarna bor där. </p><p></p><p>Eftersom att utelivet är så najs i valdi så går man ut en hel del på krogen och festar. Det är sjukt kul och de har säsongarrabatt men även fast man lär känna bartenders och får en hel del gratis så kan det gå ganska mycket pengar. Tror min säsong gick på 55 000 och då va 28 000 boende + 10 000 liftkort. Vi käkade så billigt man kunde, bara bien vu mat (får Euroshoper att framstå som lyx). </p><p></p><p>Kan lova att du inte kommer ångra en säsong i Valdi :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hofflan, post: 772553, member: 84093"] Tjena Jag säsongade i Valdi 08/09 och det är gryyymt kul! Riktigt bra åkning och bra fest! Problemet är väll att det är dyrt, du får räkna med boende för minst 25 000:-, för hela säsongen och då är det 20-25 kvadratmeter på 4 pers... men att bo så är inga problem, är jävligt roligt faktiskt. Matbutikerna som finns uppe i byn är också 4ggr så dyra som det är att åka ner för berget och handla, men det är bara att ställa sig vid vägkanten i utkanten av byn och lifta, fick aldrig vänta mer än 15min åt något håll. Då liftar man till Bourg st.Mourice och där finns det en jättestor Super U och ett Lidl lite längre in i byn som är suuuperbilligt i jämförelse! Nästa grej är liftkortet och här finns det två alternativ: 1) Jobba 30h i veckan. Då får man liftkortet för 414 Euro, men man jobbar också ganska mycket 3,5dag i veckan ungefär. Lönen för det är oftast 1000 Euro/månad, vilket är helt ok. 2) Jobba inte eller jobba mindre än 30h i veckan, då måste man köpa liftkortet för fullpris, dvs 999Euro. På frågan när du ska åka ner så är det slutet på november/början på December. Åker du då och går runt med CV så ska det inte vara problem att få jobb. Vi kom ner 6e dec och fick jobb första dagen :D! När det gäller boende så finns det som du påpekar 2 alternativ, åka dit utan boende eller fixa innan. Båda funkar, men jag rekomenderar att det görs innan. Det finns en brittisk angency som heter Mountain Rooms som hyr ut, men det är inte sköna människor som jobbar där och de kräver en del sjuka saker när det gäller slutstädningen. T.ex. så måste man hyra en maskin som tvättar heltäckningsmattan(om man har sån, och de har de flesta) och det tar en halv dag och kostar massa pengar. Jag känner till en privatperson som hyr ut lägenheter och det är Rich Hamburger(Ja han heter så på riktigt), har inte hans nr nu, men kan nog fixa fram det. Han tar rimliga priser och har aldrig hört om någon som haft problem med honom, dock är han lite skum har jag hört. Det är jävligt kul att bo i Verdets-husen, för de flesta säsongarna bor där. Eftersom att utelivet är så najs i valdi så går man ut en hel del på krogen och festar. Det är sjukt kul och de har säsongarrabatt men även fast man lär känna bartenders och får en hel del gratis så kan det gå ganska mycket pengar. Tror min säsong gick på 55 000 och då va 28 000 boende + 10 000 liftkort. Vi käkade så billigt man kunde, bara bien vu mat (får Euroshoper att framstå som lyx). Kan lova att du inte kommer ångra en säsong i Valdi :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga 2010/2011
Tillbaka
Topp