Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga i franska alperna, Val' disere-Tignes eller tre dalarna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="astridh99" data-source="post: 1240614" data-attributes="member: 138704"><p>Asså helt ärligt, om du vill ha så roligt som möjligt med puderåkning och en del festande som du säger så ska du inte åka till Méribel. Visst det är kanske en go by men det kommer bara vara äldre fransmän som säsongar där samt stökiga britter. Men det är inga skandinaver där, och att komma in i säsongslivet och ett bra säsongargäng är key för att du ska kunna göra det du är där för - ha kul, åka lagg och festa. Buss mellan byarna på natten är bara att fetglömma.</p><p></p><p>Hela 3 dalarna sitter ihop liftmässigt så du har hela systemet tillgängligt, men utgå från valtho om du ska till 3 dalarna. När det kommer till "processen" igen så är det lättare än du tror. Gå med här <a href="https://www.facebook.com/groups/228684497188014" target="_blank">https://www.facebook.com/groups/228684497188014</a></p><p>och skriv till Thomas Fogsgaard om du vill göra det enkelt för dig, han fixar jobb och en sängplats åt dig tillsammans med kollegorna och du har då fått ett gäng på 20 danskar/svenskar att jobba, hänga, åka skidor och festa med gratis. Jag jobbade själv inte på Johns som det heter men hade några polare som gjorde det. Annars kan han säkert lösa enbart en sängplats åt dig, och du kan lösa jobb själv genom att bara maila till alla restauranger och skiduthyrningar eller söka på plats när du kommer ner. Som Subzero skrev är även Tango som Langley driver ett bra jobb med bra kollegor som kommer bli dina polare.</p><p></p><p>Att ha "bra kollegor" i valtho är inte lika viktigt då det ändå är en bra mängd sköna svenskar där som du kommer träffa och hänga med då alla bor på samma ställe. Om du bara vill ha boende och lösa jobb själv, skriv till Martin Lassensen som är med i fb-gruppen. Jag och mina polare hyrde via honom och fixade egna jobb på franska krogar där vi jobbade kväll. Jobbet är ju ändå liksom bara för att tjäna lite deg.</p><p></p><p>3 viktigaste kriterierna för en lyckad vintersäsong om du åker själv är:</p><p>1. Åk till en känd säsongarort. På så sätt får du polare att åka och festa med.</p><p>(Kända säsongarorter är sånna som valtho, cham, stanton, verbier, engelberg. Inte meribel och tignes)</p><p>2. Jobba kväll om du nu vill åka mycket skidor vilket jag hoppas du vill.</p><p>3. 1an och 2an räcker långt tills du efter 1 säsong själv fattar vad du gillar. </p><p></p><p>Tignes kan ändå bli en kul upplevelse om du jobbar med ett bra gäng skandinaver, men ni kommer vara de enda skandinaverna i byn.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="astridh99, post: 1240614, member: 138704"] Asså helt ärligt, om du vill ha så roligt som möjligt med puderåkning och en del festande som du säger så ska du inte åka till Méribel. Visst det är kanske en go by men det kommer bara vara äldre fransmän som säsongar där samt stökiga britter. Men det är inga skandinaver där, och att komma in i säsongslivet och ett bra säsongargäng är key för att du ska kunna göra det du är där för - ha kul, åka lagg och festa. Buss mellan byarna på natten är bara att fetglömma. Hela 3 dalarna sitter ihop liftmässigt så du har hela systemet tillgängligt, men utgå från valtho om du ska till 3 dalarna. När det kommer till "processen" igen så är det lättare än du tror. Gå med här [URL]https://www.facebook.com/groups/228684497188014[/URL] och skriv till Thomas Fogsgaard om du vill göra det enkelt för dig, han fixar jobb och en sängplats åt dig tillsammans med kollegorna och du har då fått ett gäng på 20 danskar/svenskar att jobba, hänga, åka skidor och festa med gratis. Jag jobbade själv inte på Johns som det heter men hade några polare som gjorde det. Annars kan han säkert lösa enbart en sängplats åt dig, och du kan lösa jobb själv genom att bara maila till alla restauranger och skiduthyrningar eller söka på plats när du kommer ner. Som Subzero skrev är även Tango som Langley driver ett bra jobb med bra kollegor som kommer bli dina polare. Att ha "bra kollegor" i valtho är inte lika viktigt då det ändå är en bra mängd sköna svenskar där som du kommer träffa och hänga med då alla bor på samma ställe. Om du bara vill ha boende och lösa jobb själv, skriv till Martin Lassensen som är med i fb-gruppen. Jag och mina polare hyrde via honom och fixade egna jobb på franska krogar där vi jobbade kväll. Jobbet är ju ändå liksom bara för att tjäna lite deg. 3 viktigaste kriterierna för en lyckad vintersäsong om du åker själv är: 1. Åk till en känd säsongarort. På så sätt får du polare att åka och festa med. (Kända säsongarorter är sånna som valtho, cham, stanton, verbier, engelberg. Inte meribel och tignes) 2. Jobba kväll om du nu vill åka mycket skidor vilket jag hoppas du vill. 3. 1an och 2an räcker långt tills du efter 1 säsong själv fattar vad du gillar. Tignes kan ändå bli en kul upplevelse om du jobbar med ett bra gäng skandinaver, men ni kommer vara de enda skandinaverna i byn. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga i franska alperna, Val' disere-Tignes eller tre dalarna?
Tillbaka
Topp