Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Säsonga Val d isere
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AantonB" data-source="post: 956971" data-attributes="member: 122970"><p>Säsongade också i Val d'Isère nu och jag är kluven till att rekommendera folk att åka dit. Jättebra skidåkning, fantastisk och lättillgänglig offpist, trevlig by och bra fest. Men sen har vi det där med vilket land det ligger i... Frankrike och fransmän ligger inte högt upp på min lista om saker jag tycker om efter denna säsongen. Ingen fransman vill lära sig engelska det är ungefär så det fungerar, så om du inte kan franska och vill ha ett vanligt jobb och inte ett städjobb så är du screwed. Du kan få jobb som diskpojke eller kanske stå i garderob och därmed jobba sent in på nätterna alternativt morgnarna . Sen klart finns de brittiska ställena, var inne på att söka jobb där. Men när man går in på deras hemsida så säger det strikt att man måste vara brittisk medborgare för att söka innan säsongen. Fler saker som är minus är att det är den näst dyraste byn i alperna efter Verbier, så har du inte bil eller tillgång till att få låna bil där nere för att kunna åka ner till Bourg st Maurice en halvtimme från Val d'Isère så kommer man få betala rätt mycket för maten. Jag hyrde från en gubbe som heter Piers Williams och det var väl bra och så vi fick ett riktigt bra boende ca 5 minuter gång från byn. 38kvm för ca 26k per person hela säsongen vilket var fruktansvärt dyrt. Vi hade problem med mögel och el, men gubben är rätt glömsk och väldigt upptagen så det tog ett tag innan vi fick hjälp med det. Franska hus och lägenheter verkar sakna ventilation för det var inte bara vi som drabbades av mögel, vissa fick nya lägenheter men andra inte. Sen har dom lagar som säger att man måste vara tyst efter 10 och är man inte det och folk störs så har de som störs rätt att ringa polisen. Men det finns lite loopholes i den lagen också vad jag har hört, man får tydligen inte sparka ut någon från sitt boende under vintermånaderna(?).</p><p></p><p>Jag säger inte att ni inte ska säsonga där, kan ni franska är det hur bra som helst kan man inte så är det inte riktigt lika bra. Frankrike och fransmän är fruktansvärt stolta så de vill inte riktigt anpassa sig efter resten av världen men det kanske har sin charm vad vet jag. </p><p></p><p>Dannepanne hade ett utav det bättre boendena om inte det bästa, nära till den största klubben och backarna inga grannar så förfesterna kunde vara hur länge man ville så ska ni hyra lägenheter någonstans hyr utav Val agence. Det som gjorde mig lite missnöjd med just Frankrike var just Frankrikes dumma lagar och regler och Fransmännen, träffade kanske tre stycken som var trevliga och kunde lite engelska. </p><p></p><p>Så här i efterhand ska jag inte säga att jag är missnöjd med min säsong, vi hade sjukt mycket snö och de två första månaderna fler offpistdagar än pistdagar, men jag skulle aldrig få för mig att göra en säsong till. För att få ett svar om ni vill säsonga där gör en sammanfattning av vad dannepanne har att säga och vad jag har skrivit så får ni nog erat svar!</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AantonB, post: 956971, member: 122970"] Säsongade också i Val d'Isère nu och jag är kluven till att rekommendera folk att åka dit. Jättebra skidåkning, fantastisk och lättillgänglig offpist, trevlig by och bra fest. Men sen har vi det där med vilket land det ligger i... Frankrike och fransmän ligger inte högt upp på min lista om saker jag tycker om efter denna säsongen. Ingen fransman vill lära sig engelska det är ungefär så det fungerar, så om du inte kan franska och vill ha ett vanligt jobb och inte ett städjobb så är du screwed. Du kan få jobb som diskpojke eller kanske stå i garderob och därmed jobba sent in på nätterna alternativt morgnarna . Sen klart finns de brittiska ställena, var inne på att söka jobb där. Men när man går in på deras hemsida så säger det strikt att man måste vara brittisk medborgare för att söka innan säsongen. Fler saker som är minus är att det är den näst dyraste byn i alperna efter Verbier, så har du inte bil eller tillgång till att få låna bil där nere för att kunna åka ner till Bourg st Maurice en halvtimme från Val d'Isère så kommer man få betala rätt mycket för maten. Jag hyrde från en gubbe som heter Piers Williams och det var väl bra och så vi fick ett riktigt bra boende ca 5 minuter gång från byn. 38kvm för ca 26k per person hela säsongen vilket var fruktansvärt dyrt. Vi hade problem med mögel och el, men gubben är rätt glömsk och väldigt upptagen så det tog ett tag innan vi fick hjälp med det. Franska hus och lägenheter verkar sakna ventilation för det var inte bara vi som drabbades av mögel, vissa fick nya lägenheter men andra inte. Sen har dom lagar som säger att man måste vara tyst efter 10 och är man inte det och folk störs så har de som störs rätt att ringa polisen. Men det finns lite loopholes i den lagen också vad jag har hört, man får tydligen inte sparka ut någon från sitt boende under vintermånaderna(?). Jag säger inte att ni inte ska säsonga där, kan ni franska är det hur bra som helst kan man inte så är det inte riktigt lika bra. Frankrike och fransmän är fruktansvärt stolta så de vill inte riktigt anpassa sig efter resten av världen men det kanske har sin charm vad vet jag. Dannepanne hade ett utav det bättre boendena om inte det bästa, nära till den största klubben och backarna inga grannar så förfesterna kunde vara hur länge man ville så ska ni hyra lägenheter någonstans hyr utav Val agence. Det som gjorde mig lite missnöjd med just Frankrike var just Frankrikes dumma lagar och regler och Fransmännen, träffade kanske tre stycken som var trevliga och kunde lite engelska. Så här i efterhand ska jag inte säga att jag är missnöjd med min säsong, vi hade sjukt mycket snö och de två första månaderna fler offpistdagar än pistdagar, men jag skulle aldrig få för mig att göra en säsong till. För att få ett svar om ni vill säsonga där gör en sammanfattning av vad dannepanne har att säga och vad jag har skrivit så får ni nog erat svar! Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Säsonga Val d isere
Tillbaka
Topp