Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Säsongens bindningsnyheter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 346441" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har mycket riktigt varit i sommaride ett tag... det blir mer vind- och kitesurf än skidor på sommaren av naturliga skäl. Kommande vinter dyker det upp en hel del intressanta grejor, precis som nämns här. För egen del tycker jag att det mest intressanta är:</p><p></p><p>* Salomon är med på banan igen när det gäller konsumentbindningar. </p><p>Ända sedan 997 Equipes död i mitten på -90-talet har Salomon inte haft någon bra bindning för de åkare som inte vill ha den extra vikten och den höga DIN-skalan hos 916. Många, många är dom som åker runt med aningen för höga din bara för att 916 har varit det enda alternativet om man vill ha en stadig bindning. Av någon konstig anledning har dom ändå klarat av att behålla sitt goda rykte när det gäller konsumentbindningar. Det har väl helt enkelt tagit ett antal år innan den stora massan har kommit till insikten att den vanliga S914 inte är någon speciellt bra bindning och att bottenplattan i den konstruktionen är hämtad från nybörjarbindningar. Salomon har haft för mycket fokus på att få ner produktionskostnader genom att använda samma detaljer i så många bindningsmodeller som möjligt istället för att erbjuda en bindning med bra prestanda till dom som söker det. </p><p></p><p>Iom lanseringen av S914 Lab, där 916:s bastanta häldel kombinerades med en lätt tådel från 914, om än med en mycket bättre bottenplatta med en bredare och fastare AFD, togs ett rejält steg i rätt riktning. Den nya 914 Lab är i princip en "997 revival", fast med en bättre bottenplatta i tådelen. En riktigt bra bindning, men som vanligt finns det alltid ett men... Sido/breddjusteringen i tådelen var fortfarande samma skräp som i S810/910/912/914 och problemen med skruvar som gängar ut sig och orsakar glapp bestog. Hur den konstruktionen har kunnat överleva i ett decennium är för mig en gåta. </p><p></p><p>Nu kommer äntligen Salomon med en uppdaterad version av breddjusteringen med mer metall. Förhoppningsvis sitter den varianten i både 916 STH och 914 Lab. STH är också en stor nyhet, även om den egentligen hamnar utanför vad även ganska drivna medelviktiga åkare behöver. STH 16, som den kanske heter egentligen är dock en bindning som öppnar upp för tungviktare och riktiga hårdkörare att få en bindning med 916-prestanda utan att behöva dras med den kännbara viktökningen som 916 innebär. STH 16 är viktmässigt närmare 914 än 916 och det ser jag enbart som en positiv sak. </p><p></p><p>* Duke behöver inte nämnas säger du... men det gör jag ändå. För första gången någonsin finns det nu en bindning med turfunktion som jag kan tänka mig att äga och det är ett stort framsteg. Diamir FR och Naxo är bara för sliddrigt för mig. Nej, låt oss hoppas att Duke är startskottet på ett nytt tankesätt när det gäller friåkningsbindningar. Jag ser fram emot att alla stora bindningstillverkare kommer med en egen version. När det gäller Duke har det nu dessutom hunnits testas en del i stor skala och eventuella barnsjukdomar borde vara tillrättade till den här säsongen. Om det bara går att hitta ett par till vettigt pris så kommer jag att testa ett par sådana på något par skidor i vinter.</p><p></p><p>Look byter konstruktioner hej vilt nu för tiden. Jag kör vidare på mina favoriter FKS 155 utan att ens titta på de nya byggena får jag dessvärre erkänna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 346441, member: 12152"] Jag har mycket riktigt varit i sommaride ett tag... det blir mer vind- och kitesurf än skidor på sommaren av naturliga skäl. Kommande vinter dyker det upp en hel del intressanta grejor, precis som nämns här. För egen del tycker jag att det mest intressanta är: * Salomon är med på banan igen när det gäller konsumentbindningar. Ända sedan 997 Equipes död i mitten på -90-talet har Salomon inte haft någon bra bindning för de åkare som inte vill ha den extra vikten och den höga DIN-skalan hos 916. Många, många är dom som åker runt med aningen för höga din bara för att 916 har varit det enda alternativet om man vill ha en stadig bindning. Av någon konstig anledning har dom ändå klarat av att behålla sitt goda rykte när det gäller konsumentbindningar. Det har väl helt enkelt tagit ett antal år innan den stora massan har kommit till insikten att den vanliga S914 inte är någon speciellt bra bindning och att bottenplattan i den konstruktionen är hämtad från nybörjarbindningar. Salomon har haft för mycket fokus på att få ner produktionskostnader genom att använda samma detaljer i så många bindningsmodeller som möjligt istället för att erbjuda en bindning med bra prestanda till dom som söker det. Iom lanseringen av S914 Lab, där 916:s bastanta häldel kombinerades med en lätt tådel från 914, om än med en mycket bättre bottenplatta med en bredare och fastare AFD, togs ett rejält steg i rätt riktning. Den nya 914 Lab är i princip en "997 revival", fast med en bättre bottenplatta i tådelen. En riktigt bra bindning, men som vanligt finns det alltid ett men... Sido/breddjusteringen i tådelen var fortfarande samma skräp som i S810/910/912/914 och problemen med skruvar som gängar ut sig och orsakar glapp bestog. Hur den konstruktionen har kunnat överleva i ett decennium är för mig en gåta. Nu kommer äntligen Salomon med en uppdaterad version av breddjusteringen med mer metall. Förhoppningsvis sitter den varianten i både 916 STH och 914 Lab. STH är också en stor nyhet, även om den egentligen hamnar utanför vad även ganska drivna medelviktiga åkare behöver. STH 16, som den kanske heter egentligen är dock en bindning som öppnar upp för tungviktare och riktiga hårdkörare att få en bindning med 916-prestanda utan att behöva dras med den kännbara viktökningen som 916 innebär. STH 16 är viktmässigt närmare 914 än 916 och det ser jag enbart som en positiv sak. * Duke behöver inte nämnas säger du... men det gör jag ändå. För första gången någonsin finns det nu en bindning med turfunktion som jag kan tänka mig att äga och det är ett stort framsteg. Diamir FR och Naxo är bara för sliddrigt för mig. Nej, låt oss hoppas att Duke är startskottet på ett nytt tankesätt när det gäller friåkningsbindningar. Jag ser fram emot att alla stora bindningstillverkare kommer med en egen version. När det gäller Duke har det nu dessutom hunnits testas en del i stor skala och eventuella barnsjukdomar borde vara tillrättade till den här säsongen. Om det bara går att hitta ett par till vettigt pris så kommer jag att testa ett par sådana på något par skidor i vinter. Look byter konstruktioner hej vilt nu för tiden. Jag kör vidare på mina favoriter FKS 155 utan att ens titta på de nya byggena får jag dessvärre erkänna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Säsongens bindningsnyheter
Tillbaka
Topp