jonny
Aktiv medlem
Scott Air 30 RAS
Hej här kommer lite info och bilder på Scotts airbagryggsäck som bygger på Snowpuls RAS:system.
Snowjunkie skrev en bra recension på Mammut Ride 22 RAS förra året. Den finns här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83479
Vad gäller själva RAS:systemet så kolla i Snowjunkies tråd.
Klistrar in specifikationerna ifrån Scotts hemsida.
Features:
Snowpulse Airbag System compatible
One hand operated safety buckles on chest and waist straps
Safety buckles made from strong aluminum
Ergonomically shaped backplate
Preshaped waist strap with material loops
Adjustable ski carry system
Ice axe loop
Separate compartment for avalanche equipment
Hidden hydration sleeve in shoulder strap
Adapter for bottle hanger and accessories bag
Length: 50cm
Height: 30cm
Material: 840D Polyester, 420D Polyester, 210D Polyester, Hypalon
Width: 13cm
Weight: 1400g ( Jag vägde den till 1388g utan RAS:systemet. Med RAS och tub blir vikten 2775g)
Volume: 30L
Anledningen till att jag köpte denna och inte nån av Mammuts ryggsäckar är ryggplattans utförande som är luftigare (jag svettas mycket) och att det finns möjlighet att dra vattenslangen i bärremmen på högersidan. Den vänstra är upptagen av utlösningsvajern till airbagen.
Jag låter bilderna tala för sig själv...

Detta är ungefär vad jag brukar ha med mig: spade, sond, stighudar, handskar, mössa, värmande plagg i detta fall en atom lt hoody, 2l vatten, goggles och för syns skull termos och handpresso. Det fanns lätt plats kvar till matsäck, första förband och något extra värmande plagg.

/Jonny
Snowjunkie skrev en bra recension på Mammut Ride 22 RAS förra året. Den finns här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83479
Vad gäller själva RAS:systemet så kolla i Snowjunkies tråd.
Klistrar in specifikationerna ifrån Scotts hemsida.
Features:
Snowpulse Airbag System compatible
One hand operated safety buckles on chest and waist straps
Safety buckles made from strong aluminum
Ergonomically shaped backplate
Preshaped waist strap with material loops
Adjustable ski carry system
Ice axe loop
Separate compartment for avalanche equipment
Hidden hydration sleeve in shoulder strap
Adapter for bottle hanger and accessories bag
Length: 50cm
Height: 30cm
Material: 840D Polyester, 420D Polyester, 210D Polyester, Hypalon
Width: 13cm
Weight: 1400g ( Jag vägde den till 1388g utan RAS:systemet. Med RAS och tub blir vikten 2775g)
Volume: 30L
Anledningen till att jag köpte denna och inte nån av Mammuts ryggsäckar är ryggplattans utförande som är luftigare (jag svettas mycket) och att det finns möjlighet att dra vattenslangen i bärremmen på högersidan. Den vänstra är upptagen av utlösningsvajern till airbagen.
Jag låter bilderna tala för sig själv...

Detta är ungefär vad jag brukar ha med mig: spade, sond, stighudar, handskar, mössa, värmande plagg i detta fall en atom lt hoody, 2l vatten, goggles och för syns skull termos och handpresso. Det fanns lätt plats kvar till matsäck, första förband och något extra värmande plagg.

/Jonny
Senast ändrad: