Scott Air 30 RAS

jonny

Aktiv medlem
Scott Air 30 RAS
Hej här kommer lite info och bilder på Scotts airbagryggsäck som bygger på Snowpuls RAS:system.
Snowjunkie skrev en bra recension på Mammut Ride 22 RAS förra året. Den finns här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83479
Vad gäller själva RAS:systemet så kolla i Snowjunkies tråd.

Klistrar in specifikationerna ifrån Scotts hemsida.
Features:
Snowpulse Airbag System compatible
One hand operated safety buckles on chest and waist straps
Safety buckles made from strong aluminum
Ergonomically shaped backplate
Preshaped waist strap with material loops
Adjustable ski carry system
Ice axe loop
Separate compartment for avalanche equipment
Hidden hydration sleeve in shoulder strap
Adapter for bottle hanger and accessories bag
Length: 50cm
Height: 30cm
Material: 840D Polyester, 420D Polyester, 210D Polyester, Hypalon
Width: 13cm
Weight: 1400g ( Jag vägde den till 1388g utan RAS:systemet. Med RAS och tub blir vikten 2775g)
Volume: 30L

Anledningen till att jag köpte denna och inte nån av Mammuts ryggsäckar är ryggplattans utförande som är luftigare (jag svettas mycket) och att det finns möjlighet att dra vattenslangen i bärremmen på högersidan. Den vänstra är upptagen av utlösningsvajern till airbagen.
Jag låter bilderna tala för sig själv...

Detta är ungefär vad jag brukar ha med mig: spade, sond, stighudar, handskar, mössa, värmande plagg i detta fall en atom lt hoody, 2l vatten, goggles och för syns skull termos och handpresso. Det fanns lätt plats kvar till matsäck, första förband och något extra värmande plagg.

/Jonny

Senast ändrad:
Scott Air 30 RAS
Kul att du lade upp bilder på denna intressanta ryggsäck. Börjar bli spännande nu med alla alternativ som kommer ut
På marknaden. Om man redan har RAS kan man köpa denna utan RAS systemet för ca 2000 kr. Återkom
gärna med omdöme efter att du har åkt med den.

Scott Air 30 RAS
Jag köpte scott-ras-ryggan då jag med kort varsel upptäckt att jag fått fel ryggsäck när jag köpt den och butiken hade inga fler av den modellen jag ville ha inne just då. Istället fick det bli ovan nämnda säck eftersom jag inte kunde vänta på den jag ville ha (sitter i Japan nu). Jag har kört med den i en dryg vecka nu och kort sagt är jag fruktansvärt missnöjd och besviken på den här ryggsäcken.

Det första uppenbara problemet är att den påstås vara en 30-literssäck. Personligen skulle jag säga att den snarare trillar in runt 25 liter _utan_ RAS-systemet monterat. Med airbagen i försvinner ytterligare några liter och packmöjligheterna minskas något, så effektivt sett skulle jag placera den här säcken runt 20 liter snarare än 30. Den fungerar bra om man kör liftburet tillbaka till systemet, men jag får i alla fall inte ens nästan med mig allt jag skulle vilja ha med ut på dagstur (spade, sond, försärkningsjacka, hudar, vindsäck, multitool, första hjälpen, rejäl massäck, 1 liter vatten, liten termos, karta, mössa, solglasögon).

Nästa rejäla miss är att det yttre facket där det är tänkt att man ska ha spaden och sonden är fruktansvärt tunt. Platta plastspadar går säkerligen bra att få ner, men ett krökt metallblad är inte lätt att få på plats och när man väl får dit det så har man en stor utstickande historia i huvudfacket från spadens huvud. Det finns fickor för sonden och spadhandtaget, men av någon outgrundlig anledning är en placerad på sidan och den andra i mitten (precis där spadhuvudet är alltså), så effektivt sett är det bara en av de fickorna som är användbara.

För att trixa till det ännu mer smalnar säcken av rejält mycket neråt, vilket i alla fall för mig leder till att det ofta är mycket deadspace i säckens botten. Det är helt enkelt svårt att få grejer att stanna där nere eftersom de glider upp lätt. Speciellt om man försöker pressa ner en jacka eller dylikt. Det leder också till problem när det gäller att packa spadbladet, eftersom det inte går ner hela vägen ner i botten på säcken. Och jag har inte ens ett stort spadblad (voilés "mini"-blad).

Jag har aldrig tidigare sett en ryggsäck med så få remmar på utsidan. Det är visserligen rätt smidigt när man ska fästa skidorna på ryggen, men sen tar det stopp. Att försöka fästa nånting på utsidan av säcken kan bli ett långt projekt. Fästa hjälm går om man offrar två av dragkedjeavlastarna, men med tanke på hur sprängfylld säcken är innan jag fått med mig det jag vill ha tror jag inte det är så vidare bra för livstiden. Apropå dragkedjeavlastarna är de också halvdana, de drar ofta upp sig själva och går inte att spänna ordentligt utan att de bara släpper efter.

Infästningen av själva airbagen något feldimensionerade så när man sätter i airbagen är det rätt trixigt och man måste dra ihop säcken lite för att få det på plats. När den väl är på plats blir överdelen av säcken något ihopdragen upptill. Facket för gaspatronen är inte heller dimensionerat så att det går att få in en refill-patron, man är begränsad till engångspatronerna. Det är ingenting som spelar så stor roll för mig eftersom jag tycker det mest verkar vara bökigt med de återfyllnadsbara patronerna, men jag förstår inte vad poängen är med att göra den mer begränsad.

Dragkedjan för att ta fram airbaghandtaget öppnas nerifrån och upp istället för vise versa. Med handtaget ute är man alltså tvingad att ha halva vänstra axelremmen "öppnad" - räkna med att få in snö i den. Varför har de inte bara monterat dragkedjan på andra hållet så hade man kunnat dra igen dragkedjan om vajern? På andra sidan är det "isolerade" facket för vätskeslang isolerat endast med ett tunt tygstycke, det vill säga inte mycket till isolering. Det är förvisso inget jätteproblem för mig heller eftersom jag föredrar hederliga plastflarror, men det kan ändå vara värt att veta.

För mig är det faktiskt så pass att jag tänker gå till den lokala shopen här i Hakuba och se om det går att köpa en lös 30-liters mammutsäck eller en 35-liters snowpulseryggsäck istället. Jag skulle rekommendera alla som tittar på scott-säcken att köpa mammuts motsvarighet istället, den är ljusår bättre.

Tillbaka
Topp