seth vicuos vs dynastar legend pro,völkl gotama

DanneL

Medlem
tjena! ska köpa skidor nu till säsongen som kommer och då står de mellan seth vicuos, völkl gotama och dynastar legend pro och då tänkte ja ta lite tips från folk som förhoppningvis vet lite om dessa skidor! vilken tror ni funkar bäst för tävling i extremt och vanlig mestadels svensk lössnöåkning?

tacksam för alla svar!

Hälsningar danne

Ta gärna även en titt på nya Völkl Mantra. Av det jag har hört ska de vara sjukt bra över alla underlag, en bättre vicious har jag hört.

Det beror ju som vanligt på vad du väger, vilken nivå du åker på osv.?
Pro Ridern kan ju vara underbar för en del men apkass för andra, det beror ju helt och hållet på vem åkaren är.

Mvh Andreas

Har Gotaman 05. Är nöjd. Underbar träkärna, men den har ju sina uppenbara brister. Lyckligtvis är 06an pitexbelagd längs kanterna och därmed mer stryktålig.

Plus; Fartstabila maskiner som bara blir bättre ju mer man jobbar. Lättmanövrerade i skog och trångt. detta tack vare tailen. Gott flex, inte för mjuka. Flyter härligt!

Minus; Tröga från kant till kant i pisten. För fet twintip, man saknar en ordentlig tail som ger fart ut ur svängen. Överstyr i lössnö i hög fart (konstig känsla). Ömtåliga sidor. Man får inte bli lat och sjunka ner i bakåtlutning då blir de tråkiga.

fyra av fem möjliga men hade jag köpt igen hade det blivit Pro Rider

okej tackar för svaren! min åknivå skulle ja väll kalla ganska hyfsad! åkt i över 12 år nu och har väll ca minst 50 skiddagar varje år så. därför i år blire lite mer tävlingar än vanligt! men just nu lutar det åt skidan vicious så om någon hört någe om dena skidan så är ja tacksam om den delar med sig lite mer om plus och minus kanterna där! är jävligt sugen på pro ridern också men kostar de så smakar de som sagt.

danne

proridern är ju ordentligt mycke styvare än både seth vicious och gotama som båda är gummi om du frågar mig. När man kör lössnö med för mjuka skidor så överstyr de mycket riktigt och vill svänga mycket de blir o andra sidan väldigt lättkörda när det inte går så fort. detta fenomen är oskönt varför jag skulle valt proridern utan tvekan.

Pro Ridern mahanda vara den mest pakostade skidorna av de lagg du listat men darmed inte sagt att den ar bast for dig. Jag har valdigt svart att saga att en skida ar bast, manga ar bra och nagra ar inte lika bra. Alla modeller du listat ar dock bra skidor fran marken som vart med lange i branschen och aven kan bygga riktiga skidor, las raceskidor.

Ganska hyfsad, vad betyder det omvandlat i akning? Hur mycket vager du? Som de sagt innan sa kraver nog Pro Ridern mest av akaren medans bade SV och Gotama ar bra mycket mer forlatande. SV har dock blivit lite styvare an innan, och aven lite bredare. Se http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2422 for nagra recensioner pa Gotama.

skojar ni eller ?
e detta ett skämt ?
gotama e grymt men inte i svenska förhållanden, den e gjord o kommer till sin rätta miljö i puder och uppkörd snö.
pro ridern e hård o lång o är en förhållandevis tung skida att vrida runt och tråkig när det gäller pist,
vicious skulle jag säga är bästa allround eller va man nu kallar e skida som ska passa svenska förhållanden.... den e hyfsat hård, svänger men e inte vattenskidbred som gotaman...

gotama e nog roligare i pist för hyfsade åkare men hårdare skidor är alltid roligare för bättre åkaren när vi kollar på denna sorts skidor, klart att pro ridern klarar mer fart än dom andra men dom är ju helt olika skidor ju ! gotama är mer jämförbar med maiden !

tänk efter på va det är för skidor ni jämför och var och hur ni vill åka innan ni ställer frågor.... !
finns väl ingen anledning att göra som i denna fråga; fråga om en mjuk skida skulle passa nisse bättre än en hård skida (alla olika breda) utan att veta hur bra personen i fråga är. Tänk även på att åka puder i Sverige är inte mkt att jämföra jämfört med Alperna eller dyl. och att de flesta svenskar överskattar sin skidförmåga grovt !

Tillbaka
Topp