Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sidestash alt. Gotama?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 914673" data-attributes="member: 60010"><p>Den gamla gotaman hade en helt annat rockerkurva. Jag dessutom anser inte att ha en rocker som är 1/3 så lång men brantare som att ha mer rocker. 10/11 har nästan en helt jämn rockerprofil som börjar strax innan och strax efter bindningen men är väldigt låg. detta gör att bara man kantar i pisten får man väldigt skönt skär och det slår inte lika mycket eftersom rockern är lång men låg och man slipper mycket av "rockerslagandet". Visst den gamla gotaman blir såklart mer orolig när man inte ligger på skär men när ligger man inte på skär i pisten och det spelar verkligen ingen roll i offpisten ändå. Ändå gången det var en nackdel var på kittelfjälls övre transport där man bara ligger å slökör rakt fram. </p><p></p><p>Hittade ingen bra bild på det så illustrerar lite fult nedan.</p><p></p><p>-------------------------- = skida</p><p>mmm = bindning</p><p>z = rocker startar</p><p></p><p>Gamla gotama</p><p>------------z----mmm-----z----------</p><p></p><p>Nya gotama</p><p>----z------------mmm-----------z----</p><p></p><p>Det känns som att det går inflation i begreppet rocker numera. Bara det faktum att skidan har en uppböjd nose</p><p>gör att man helt plötsligt talar om rocker. Jag har sett skidor med 200 mm "rocker". Om jag tar mina gamla k2 fujative från 04 så utgör deras nose cirka 150mm av skidan, men inte sjutton talar man om 150 mm rocker på dem.</p><p></p><p>Jag tycker alltså att de nya gotama är ett steg bakåt. Jag trodde att de flesta märken hade gått ifrån att göra offpistskidor som breddade pistlagg (styva, lite rocker och bara jobba med bredden). Att ta bort större delen av rockerns längt som faktiskt är det som gav skidan mycket av dess flytegenskaper och, vid kantning i pisten, dess "svängighet" och ersätta den med 1-2 mm mer skida på bredden runt om väger inte upp enligt mig. </p><p></p><p>Men såklart det är individuellt som alltid med skidor. Som sagt, har inte kört på skidan men vet vilka egenskaper jag gillade med gamla gotaman å de egenskaperna finns inte kvar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 914673, member: 60010"] Den gamla gotaman hade en helt annat rockerkurva. Jag dessutom anser inte att ha en rocker som är 1/3 så lång men brantare som att ha mer rocker. 10/11 har nästan en helt jämn rockerprofil som börjar strax innan och strax efter bindningen men är väldigt låg. detta gör att bara man kantar i pisten får man väldigt skönt skär och det slår inte lika mycket eftersom rockern är lång men låg och man slipper mycket av "rockerslagandet". Visst den gamla gotaman blir såklart mer orolig när man inte ligger på skär men när ligger man inte på skär i pisten och det spelar verkligen ingen roll i offpisten ändå. Ändå gången det var en nackdel var på kittelfjälls övre transport där man bara ligger å slökör rakt fram. Hittade ingen bra bild på det så illustrerar lite fult nedan. -------------------------- = skida mmm = bindning z = rocker startar Gamla gotama ------------z----mmm-----z---------- Nya gotama ----z------------mmm-----------z---- Det känns som att det går inflation i begreppet rocker numera. Bara det faktum att skidan har en uppböjd nose gör att man helt plötsligt talar om rocker. Jag har sett skidor med 200 mm "rocker". Om jag tar mina gamla k2 fujative från 04 så utgör deras nose cirka 150mm av skidan, men inte sjutton talar man om 150 mm rocker på dem. Jag tycker alltså att de nya gotama är ett steg bakåt. Jag trodde att de flesta märken hade gått ifrån att göra offpistskidor som breddade pistlagg (styva, lite rocker och bara jobba med bredden). Att ta bort större delen av rockerns längt som faktiskt är det som gav skidan mycket av dess flytegenskaper och, vid kantning i pisten, dess "svängighet" och ersätta den med 1-2 mm mer skida på bredden runt om väger inte upp enligt mig. Men såklart det är individuellt som alltid med skidor. Som sagt, har inte kört på skidan men vet vilka egenskaper jag gillade med gamla gotaman å de egenskaperna finns inte kvar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sidestash alt. Gotama?
Tillbaka
Topp