Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sir Francis VS Prophet 115!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lima-ko" data-source="post: 791304" data-attributes="member: 15091"><p>Jag ber om ursäkta Kapten =).</p><p>Nu när du svarat på mina frågor vad tror du att dina respektive svar betyder i skidval, SFB eller P115?</p><p></p><p>Taper betyder smalna av, och early taper således smalna av tidigt. </p><p>Early taper är inte omvänd skärning men det har att göra med skärningen. Det syftar på att skärningen är inflyttad en bit mot skidans mitt båda fram och bak. Detta gör att skidan blir lugnare och inte kommer försöka gå in i sväng (innan du vill det), något som man kan uppleva framförallt i kartongsnö. I bakändan kommer det göra det enklare att avsluta svängen, man kommer inte fastna kvar i svängen på samma sätt.</p><p></p><p>Early taper har alltså ingenting med rockern att göra, den kallar Line early rise och det är exakt vad det är, skidan reser sig tidigare (närmare foten).</p><p></p><p>Sidecut radius=skärningsradie (skärning) är lätt förklarat hur mycket en skida svänger om man applicerar x kg kraft. Med mer fart, kraft och dynamik kan man få en skida att svänga bra mycket mer än vad radien anger. Den stora massan åker dock skidans form, alltså svänger exakt så mycket som skidans radie säger. </p><p></p><p>Och nej, att åka rakt ner jäkligt fort för att sen kanta skidan i en sekund är inte att minska radien på svängen, det är att inte avsluta svängen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lima-ko, post: 791304, member: 15091"] Jag ber om ursäkta Kapten =). Nu när du svarat på mina frågor vad tror du att dina respektive svar betyder i skidval, SFB eller P115? Taper betyder smalna av, och early taper således smalna av tidigt. Early taper är inte omvänd skärning men det har att göra med skärningen. Det syftar på att skärningen är inflyttad en bit mot skidans mitt båda fram och bak. Detta gör att skidan blir lugnare och inte kommer försöka gå in i sväng (innan du vill det), något som man kan uppleva framförallt i kartongsnö. I bakändan kommer det göra det enklare att avsluta svängen, man kommer inte fastna kvar i svängen på samma sätt. Early taper har alltså ingenting med rockern att göra, den kallar Line early rise och det är exakt vad det är, skidan reser sig tidigare (närmare foten). Sidecut radius=skärningsradie (skärning) är lätt förklarat hur mycket en skida svänger om man applicerar x kg kraft. Med mer fart, kraft och dynamik kan man få en skida att svänga bra mycket mer än vad radien anger. Den stora massan åker dock skidans form, alltså svänger exakt så mycket som skidans radie säger. Och nej, att åka rakt ner jäkligt fort för att sen kanta skidan i en sekund är inte att minska radien på svängen, det är att inte avsluta svängen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sir Francis VS Prophet 115!
Tillbaka
Topp