Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Sista skidresan innan "livet tar slut"? (Engelberg vs Riksgränsen i april)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="DrJ" data-source="post: 1057828" data-attributes="member: 70614"><p>Ser inte riktigt dom överväldigande bevisen som nationalekonomskribenten du hänvisade till i sin tur hänvisade till? Nu ögnade jag ju bara väldigt snabbt igenom länkarna, den ena leder till detta abstract</p><p></p><p> Economic and rational-choice theories suggest that individuals form unions or have children because these decisions increase their subjective well-being or “happiness.” We investigate this relation using within-MZ (identical) twin pair estimates to control for unobserved factors, such as optimistic preferences, that may simultaneously affect happiness, partnerships, and fertility. Our findings, based on Danish twins aged 25–45 and 50–70 years old, include the following. (1) Currently being in a partnership has large positive effects on happiness. (2) A first child substantially increases well-being, in analyses without controls for partnerships, and males enjoy an almost 75 percent larger happiness gain from a first-born son than from a first-born daughter; however, only females enjoy a happiness gain from the first-born child with controls for partnerships. (3) Additional children beyond the first child have a negative effect on subjective well-being for females, while there is no effect for males. (4) Ever having had children does not significantly affect the subjective well-being of males or females aged 50–70 </p><p>Ovanstående talar ju möjligen för att för kvinnor skulle ett andra barn påverka negativt, men inte senare i livet när barnen är vuxna?? Lite konstiga slutsattser men så är det ju bara ett abstract och inte hela artikeln. </p><p>Den andra var väldigt lång och komplicerad, verkade vara någon sorts review-artikel, och vid en hastig blick på referenserna såg jag bara en titel som direkt handlade om partner och barn, och det är alltså ovanstående abstract som ju inte kan sägas verkar vara speciellt övertygande. Men jag har ju inte läst hela artikeln. Har du det lagrave? Eller andra artiklar som är mer övertygande i sina slutsatser? Att andra faktorer i genomsnitt påverkar mer tror dock jag också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="DrJ, post: 1057828, member: 70614"] Ser inte riktigt dom överväldigande bevisen som nationalekonomskribenten du hänvisade till i sin tur hänvisade till? Nu ögnade jag ju bara väldigt snabbt igenom länkarna, den ena leder till detta abstract Economic and rational-choice theories suggest that individuals form unions or have children because these decisions increase their subjective well-being or “happiness.” We investigate this relation using within-MZ (identical) twin pair estimates to control for unobserved factors, such as optimistic preferences, that may simultaneously affect happiness, partnerships, and fertility. Our findings, based on Danish twins aged 25–45 and 50–70 years old, include the following. (1) Currently being in a partnership has large positive effects on happiness. (2) A first child substantially increases well-being, in analyses without controls for partnerships, and males enjoy an almost 75 percent larger happiness gain from a first-born son than from a first-born daughter; however, only females enjoy a happiness gain from the first-born child with controls for partnerships. (3) Additional children beyond the first child have a negative effect on subjective well-being for females, while there is no effect for males. (4) Ever having had children does not significantly affect the subjective well-being of males or females aged 50–70 Ovanstående talar ju möjligen för att för kvinnor skulle ett andra barn påverka negativt, men inte senare i livet när barnen är vuxna?? Lite konstiga slutsattser men så är det ju bara ett abstract och inte hela artikeln. Den andra var väldigt lång och komplicerad, verkade vara någon sorts review-artikel, och vid en hastig blick på referenserna såg jag bara en titel som direkt handlade om partner och barn, och det är alltså ovanstående abstract som ju inte kan sägas verkar vara speciellt övertygande. Men jag har ju inte läst hela artikeln. Har du det lagrave? Eller andra artiklar som är mer övertygande i sina slutsatser? Att andra faktorer i genomsnitt påverkar mer tror dock jag också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Sista skidresan innan "livet tar slut"? (Engelberg vs Riksgränsen i april)
Tillbaka
Topp