Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ska inte stora alporter pista dagligen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1136687" data-attributes="member: 77701"><p>De stora franska skidsystemen brukar funka enligt följande:</p><p></p><p>Alla blåa och gröna backar, samt alla små transportslingor (breda nog för pistmaskin) till/från backar, byar etc. pistas dagligen.</p><p></p><p>Merparten av de röda pistas dagligen men på ställen där två röda backar har ungefär samma start- och slutpunkt kör de ofta enligt varannan dag-principen. Exempel på detta är bl.a OK och Orange i Val d'Isère, Chapelets och Bel Air i Courchevel, och Berangèr och Christine i Val Thorens. Jag är inte helt säker på varför, men ett rimligt antagande är att de röda backarna i princip alltid kräver vajerdragning, och det tar längre tid än de flackare backarna som kan köras utan vajer. Om det då finns två backar som rent logistiskt fyller samma funktion (samma gradering, förflyttar skidåkarna till samma ställe) så fixar man dem varannan dag, eller två dagar av tre. Röda backar som går "ensamma" mellan punkt a + b pistas i princip alltid eftersom de är det enda möjliga vägvalet från ett ställe till ett annat.</p><p></p><p>Svarta backar är ett litet mysterium i sig – de som är svåra att undvika/ligger mitt i smeten så att folk som inte egentligen borde åka så brant ofta hamnar där ändå pistas typ alltid, och resten är antingen på något oregelbundet rullande schema alternativt pistas inte alls.</p><p></p><p>På vissa ställen lägger pistörerna (ibland) ut pistarschema på Facebook på eftermiddagarna av säkerhettskäl (för att de som turar i pisterna före/efter öppettid ska ge fan i de vajrade backarna) men jag vet inte om de gör det i Espace Killy. Men det går säkert fint att fråga pistörerna på plats annars.</p><p><strong></strong></p><p><strong>TL;DR:</strong> Nej, inte ens de allra största och ekonomiskt mest välbärgade skidorterna har råd att hålla sig med så många pistmaskiner att de kan pista allt varje natt. Åtminstone inte i Frankrike (övriga alperna har jag sämre koll på).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1136687, member: 77701"] De stora franska skidsystemen brukar funka enligt följande: Alla blåa och gröna backar, samt alla små transportslingor (breda nog för pistmaskin) till/från backar, byar etc. pistas dagligen. Merparten av de röda pistas dagligen men på ställen där två röda backar har ungefär samma start- och slutpunkt kör de ofta enligt varannan dag-principen. Exempel på detta är bl.a OK och Orange i Val d'Isère, Chapelets och Bel Air i Courchevel, och Berangèr och Christine i Val Thorens. Jag är inte helt säker på varför, men ett rimligt antagande är att de röda backarna i princip alltid kräver vajerdragning, och det tar längre tid än de flackare backarna som kan köras utan vajer. Om det då finns två backar som rent logistiskt fyller samma funktion (samma gradering, förflyttar skidåkarna till samma ställe) så fixar man dem varannan dag, eller två dagar av tre. Röda backar som går "ensamma" mellan punkt a + b pistas i princip alltid eftersom de är det enda möjliga vägvalet från ett ställe till ett annat. Svarta backar är ett litet mysterium i sig – de som är svåra att undvika/ligger mitt i smeten så att folk som inte egentligen borde åka så brant ofta hamnar där ändå pistas typ alltid, och resten är antingen på något oregelbundet rullande schema alternativt pistas inte alls. På vissa ställen lägger pistörerna (ibland) ut pistarschema på Facebook på eftermiddagarna av säkerhettskäl (för att de som turar i pisterna före/efter öppettid ska ge fan i de vajrade backarna) men jag vet inte om de gör det i Espace Killy. Men det går säkert fint att fråga pistörerna på plats annars. [b] TL;DR:[/b] Nej, inte ens de allra största och ekonomiskt mest välbärgade skidorterna har råd att hålla sig med så många pistmaskiner att de kan pista allt varje natt. Åtminstone inte i Frankrike (övriga alperna har jag sämre koll på). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ska inte stora alporter pista dagligen?
Tillbaka
Topp