Ska jag valla mina nya skidor?

MaxSki

Ny medlem
Tjena, nån som vet om jag ska valla mina nya skidor? Skidorna är ett par Völkl Tigershark 12 ft.

ja, det tycker jag du kan göra. valla skidorna lite då och då, när belaget börjar se torrt ut. billigast är väl att köpa valla på storpack och inte i dom små plastburkarna.

Om du inte åkt en enda gång på dom så behöver du inte göra det än,
Eftersom de redan är på smörjt en grundvallning typ,
Du kan åka ca 2 - 3 ggr me dom , sen bör du valla dom själv.

Den vallningen som kommer från fabrik är ungefär lika mycket värd som sommarvallningen... Lägg på ett lager grundvalla och varmsickla bort det så kommer du märka hur mycket smuts det är på belaget... Sedan lägger du på en vallning som passar de väderförhållanden som råder.

Man ska alltid valla in ett par nya skidor, innan man har åkt en meter på dem.

precis som sagt ovan, varm-sikla bort något lager också, så rengör du skidan.

Vi ha vallat in våra skidor runt 10 gånger, och det tar inte så långt tid. två dagar om man har ett rullande schema med far och son och några par som skall vallas in.

tänk på att inte använda alltför kall valla när du vallar in dem, den är hårdare, kräver högre temp på järnet och skidan tar inte åt sig av hård valla lika lätt. utan se till att använda hyfsat varm valla för att mätt belaget, och valla efter temperatur när skidan är invallad ordentligt.

Och som skyddsvalla är flourvalla inte att föredra, då flour i sig har en uttorkande effekt på belaget om de skall stå länge, tex över sommaren.

victorpersson sa:
Man ska alltid valla in ett par nya skidor, innan man har åkt en meter på dem.

precis som sagt ovan, varm-sikla bort något lager också, så rengör du skidan.

Vi ha vallat in våra skidor runt 10 gånger, och det tar inte så långt tid. två dagar om man har ett rullande schema med far och son och några par som skall vallas in.

tänk på att inte använda alltför kall valla när du vallar in dem, den är hårdare, kräver högre temp på järnet och skidan tar inte åt sig av hård valla lika lätt. utan se till att använda hyfsat varm valla för att mätt belaget, och valla efter temperatur när skidan är invallad ordentligt.

Och som skyddsvalla är flourvalla inte att föredra, då flour i sig har en uttorkande effekt på belaget om de skall stå länge, tex över sommaren.
kanske låter som en jong nu men. Vad exakt gör man när man varm siklar?

Du sicklar när vallan fortfarande är varm. Till skillnad från vanlig sickling som sker när belaget har svalnat och som har till syfte att enbart ta bort överflödig valla (men lämna lagom mycket för ett bra glid) gör varmsickling att mer valla åker bort, och då vallan är varm tar det lättare med sig smuts. Prova och se!

Tillbaka
Topp