Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ska köpa mitt första par skidor - Feedback!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bejcon" data-source="post: 942711" data-attributes="member: 132513"><p>Hej Freeride,</p><p></p><p>Detta blir min första forum-tråd här på freeride - Hoppas att den följer uppsatta regler!</p><p></p><p></p><p><strong>Inledningsvis:</strong> Jag har sökt och läst de flesta aktuella trådarna som finns på ämnet, men bestämmer mig ändock för att skapa en egen i hopp om goda tips och råd!</p><p></p><p>- <strong>Nuvarande skidor:</strong> Inga, detta blir mina första skidor.</p><p>- <strong>Vikt:</strong> ~75kg</p><p>- <strong>Längd:</strong> 175cm</p><p>- <strong>Åkstil:</strong> Aggresiv i pisten där jag anser mig vara medel+</p><p>- <strong>Erfarenhet:</strong> Åkt pist (Åre, Franska Alperna) ca en vecka per år i 5-6 år. Hoppat lite med carving, dvs rookie i parken.</p><p></p><p>Jag vill köpa ett par skidor med bindningar samt nya pjäxor. Jag betalar gärna lite mer för att få bra grejjer, men vill inte köpa skidor/pjäxor som är för bra för min aktuella skicklighetsnivå.</p><p></p><p><strong>Valmöjligheter - Skidor:</strong></p><p>- Alternativ 1, Skida som klarar både park och pist:</p><p>Om det finns en skida som klarar av både pist och park bra, utan att prestera "dåligt" i det ena eller andra scenariot så är detta att föredra.</p><p></p><p>- Alternativ 2, Skida som är gjort för park:</p><p>Att köpa en ren parkskida som jag kan ha och nöta med i parken där jag bor (Hammarbybacken - backen i sig tröttnar man på fort), för att sedan hyra carvingskidor om jag åker utomlands och blir sugen på pist.</p><p></p><p><strong>Bindningar:</strong></p><p>Har ingen koll alls på vilka bindningar som är bra, antar att det beror på vilka skidor jag skaffar.</p><p></p><p><strong>Pjäxor:</strong></p><p>Jag har tänkt mig ett par pjäxor för pist och park -skidor i prisklass 4-5000 kr. Kort och gott, ett par slalom-pjäxor som är "mjuka" nog att kunna användas i park, men som ändock kan köras hårt i pisten.</p><p></p><p></p><p><strong>Jag har kollat på följande:</strong></p><p>- Skidor: Völkl Ledge</p><p>- Bindningar: Marker Jester 18/16</p><p>- Pjäxor: Nordica Fire Arrow F2/F3</p><p></p><p><strong>FRÅGOR:</strong></p><p>1) Rekommendationer på skidor?</p><p>2) Rekommendation på bindningar?</p><p>3) Rekommendationer på pjäxor?</p><p></p><p></p><p>STORT TACK FÖR ALL HJÄLP JAG KAN FÅ!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bejcon, post: 942711, member: 132513"] Hej Freeride, Detta blir min första forum-tråd här på freeride - Hoppas att den följer uppsatta regler! [b]Inledningsvis:[/b] Jag har sökt och läst de flesta aktuella trådarna som finns på ämnet, men bestämmer mig ändock för att skapa en egen i hopp om goda tips och råd! - [b]Nuvarande skidor:[/b] Inga, detta blir mina första skidor. - [b]Vikt:[/b] ~75kg - [b]Längd:[/b] 175cm - [b]Åkstil:[/b] Aggresiv i pisten där jag anser mig vara medel+ - [b]Erfarenhet:[/b] Åkt pist (Åre, Franska Alperna) ca en vecka per år i 5-6 år. Hoppat lite med carving, dvs rookie i parken. Jag vill köpa ett par skidor med bindningar samt nya pjäxor. Jag betalar gärna lite mer för att få bra grejjer, men vill inte köpa skidor/pjäxor som är för bra för min aktuella skicklighetsnivå. [b]Valmöjligheter - Skidor:[/b] - Alternativ 1, Skida som klarar både park och pist: Om det finns en skida som klarar av både pist och park bra, utan att prestera "dåligt" i det ena eller andra scenariot så är detta att föredra. - Alternativ 2, Skida som är gjort för park: Att köpa en ren parkskida som jag kan ha och nöta med i parken där jag bor (Hammarbybacken - backen i sig tröttnar man på fort), för att sedan hyra carvingskidor om jag åker utomlands och blir sugen på pist. [b]Bindningar:[/b] Har ingen koll alls på vilka bindningar som är bra, antar att det beror på vilka skidor jag skaffar. [b]Pjäxor:[/b] Jag har tänkt mig ett par pjäxor för pist och park -skidor i prisklass 4-5000 kr. Kort och gott, ett par slalom-pjäxor som är "mjuka" nog att kunna användas i park, men som ändock kan köras hårt i pisten. [b]Jag har kollat på följande:[/b] - Skidor: Völkl Ledge - Bindningar: Marker Jester 18/16 - Pjäxor: Nordica Fire Arrow F2/F3 [b]FRÅGOR:[/b] 1) Rekommendationer på skidor? 2) Rekommendation på bindningar? 3) Rekommendationer på pjäxor? STORT TACK FÖR ALL HJÄLP JAG KAN FÅ! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ska köpa mitt första par skidor - Feedback!
Tillbaka
Topp