Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ska ta upp skidåkning igen, vad gäller?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="telemarkus" data-source="post: 1082569" data-attributes="member: 88837"><p>M.t.p. att du är ganska lätt (63 kg right?) tror jag att 169 cm blir helt perfekt. Har svårt att se att du skulle ha behov av en längre skida än så. Sedan är det så att mycket hellre en något för lång än en för kort skida. Att man behöver kortare skidor vid skogsåkning är något av en myt. Det är snarare tvärtom eftersom längre skidor flyter bättre i snön. Om det är så tight skogsåkning att längden på skidorna blir ett problem så är det ändå för trångt för att det ska kunna bli någon vidare åkning. Men som sagt tror jag att en längd runt 170 cm är helt perfekt för dig. Alla parametrar som din vikt, typen av åkning du är ute efter och i viss mån även din längd (även om den är underordnad när det gäller skidlängd) pekar på att det är den optimala längden för dig. Som exempel fokuserar även jag på offpist, är 173 cm lång, väger 73 kg och åker på skidor med längden 179 cm. Väldigt likt som för dig m.a.o. om vi minskar alla mått med 10. 179 cm är helt perfekt för mig i alla fören och förhållanden. Skulle varken vilja ha längre eller kortare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="telemarkus, post: 1082569, member: 88837"] M.t.p. att du är ganska lätt (63 kg right?) tror jag att 169 cm blir helt perfekt. Har svårt att se att du skulle ha behov av en längre skida än så. Sedan är det så att mycket hellre en något för lång än en för kort skida. Att man behöver kortare skidor vid skogsåkning är något av en myt. Det är snarare tvärtom eftersom längre skidor flyter bättre i snön. Om det är så tight skogsåkning att längden på skidorna blir ett problem så är det ändå för trångt för att det ska kunna bli någon vidare åkning. Men som sagt tror jag att en längd runt 170 cm är helt perfekt för dig. Alla parametrar som din vikt, typen av åkning du är ute efter och i viss mån även din längd (även om den är underordnad när det gäller skidlängd) pekar på att det är den optimala längden för dig. Som exempel fokuserar även jag på offpist, är 173 cm lång, väger 73 kg och åker på skidor med längden 179 cm. Väldigt likt som för dig m.a.o. om vi minskar alla mått med 10. 179 cm är helt perfekt för mig i alla fören och förhållanden. Skulle varken vilja ha längre eller kortare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ska ta upp skidåkning igen, vad gäller?
Tillbaka
Topp