Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skaljacka ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HenningO" data-source="post: 36747" data-attributes="member: 29158"><p>Säljer själv en del Everest jackor i butiken jag jobbar i. Helt klart så får du rätt mycket jacka för pengarna. På senare år har de fattat att designen spelar roll. Det membran som finns på de flesta skidjackor är TCS2000 vilket innebär att den klarar en 2000 mm vattenpelare utan attt släppa in vatten. Det ska jämföras med Gore Tex som ligger uppemot 4000-5000 (ibland över 10000). Men det är egentligen bara i sjukt extrema situationer som man måste ha så vattentätt. </p><p></p><p>Nya Gore Tex XCR som har 25% bättre andingsförmåga än föregångaren är rätt schysst, det är "mjukare" än vanligt Gore Tex. Men jag tycker att man istället ska se till att det finns bra ventilationsmöjligheter, inget membran i dagsläget klarar transportera bort alla den vätska som vi svettas ut under arbete (upptill 0.5 liter/timmen). Alltså måste man kunna öppna och ventilera.</p><p></p><p>Själv kör jag Helly Hansen (Helly Tech) och grymt nöjd. Men jag har mött kunder som säger att deras Helly Tech jackor läckt som såll. Men det har senare visat sig vara äldre jackor utan tejpade sömmar vilket har gjort att de läckt genom sömmarna. I vissa fall har man också haft en sömm mitt uppe på axeln... Dumt!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HenningO, post: 36747, member: 29158"] Säljer själv en del Everest jackor i butiken jag jobbar i. Helt klart så får du rätt mycket jacka för pengarna. På senare år har de fattat att designen spelar roll. Det membran som finns på de flesta skidjackor är TCS2000 vilket innebär att den klarar en 2000 mm vattenpelare utan attt släppa in vatten. Det ska jämföras med Gore Tex som ligger uppemot 4000-5000 (ibland över 10000). Men det är egentligen bara i sjukt extrema situationer som man måste ha så vattentätt. Nya Gore Tex XCR som har 25% bättre andingsförmåga än föregångaren är rätt schysst, det är "mjukare" än vanligt Gore Tex. Men jag tycker att man istället ska se till att det finns bra ventilationsmöjligheter, inget membran i dagsläget klarar transportera bort alla den vätska som vi svettas ut under arbete (upptill 0.5 liter/timmen). Alltså måste man kunna öppna och ventilera. Själv kör jag Helly Hansen (Helly Tech) och grymt nöjd. Men jag har mött kunder som säger att deras Helly Tech jackor läckt som såll. Men det har senare visat sig vara äldre jackor utan tejpade sömmar vilket har gjort att de läckt genom sömmarna. I vissa fall har man också haft en sömm mitt uppe på axeln... Dumt! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Skaljacka ?
Tillbaka
Topp