Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Mountainbike
skall jag välja fulldämpad, och i så fall vad?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jibbtor" data-source="post: 445891" data-attributes="member: 66159"><p>hittade detta på moyo.se</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Vilken är den perfekta cykeln?</p><p>Alla som håller på med cykling har säkert funderat på den fråga, vilken är den perfekta cykeln? Tänkte kanske nysta upp lite i det här vad som är den perfekta cykeln.</p><p></p><p>Steg ett som man måste bestämma är vilken typ av åkning man ska ha cykeln till. Ska du cykla dirt så bör du ju inte ha en cykel som har 10" dämpning och en boxxer i fronten. Du bör titta på en cykel som är gjord för ändamålet helt enkelt och vips så har du dragit ner alternativen av cykel.</p><p></p><p>Steg två anser jag är att du själv bestämmer vilken typ av åkstil du har. Extra viktigt när du väljer en hoj som du ska åka utför med. Vissa har en åkstil där man är smidig som katten och kan klara sig på lättare prylar och mindre dämpning. Andra kanske mer kör på att man bara mosar och cykeln får således lida lite mer, då kanske man behöver lite mer dämpning och prylar som i allmänhet tål mer stryk (vilket brukar bli lite tyngre, men inte alltid). Så hur du åker spelar roll i valet av cykel. Vips så har du minskat av antalet möjliga cyklar ännu mer.</p><p></p><p>Säg att du nu har 10 cyklar/cykeldeler kvar att välja mellan. Då kommer såklart det här med ekonomi in i bilden. Jag har valt att lägga det såhär pass sent just för att jag anser att man ska köpa en cykel som är anpassad efter dig, inte att du anpassar dig efter cykeln. Det ekonomiska spelar helt klart roll, man har kanske inte råd att köpa den dyraste av dessa 10 cyklar/cykeldelar som man har kvar att välja på. Det kanske inte ens är värt summorna som man behöver lägga ut heller. Ekonomin spelar helt enkelt stor roll, så är det bara.</p><p></p><p>Nu har du kanske kvar 3-4 cyklar du väljer på. Vad gäller då? Dom är ganska likvärdiga och det kanske bara skiljer lite på papper, dom har lite andra vinklar, en kanske är i stål och den andra är i aluminium. Hur vet jag att jag väljer rätt här då? Jo, personlig smak! Har man möjlighet att testa cykeln innan är det guld värt. Man känner hur man sitter på cykeln, man kan se vad som går att ställa om och testa sig fram lite. Personligt tycke spelar enorm roll, trivs du inte på din cykel så är det inte 100% bra. Vad polaren eller andra tycker spelar ingen roll, det är DU som ska trivas med DIN cykel som sagt. </p><p></p><p>Vad är då den perfekta cykeln? I allmänhet, finns den inte. Alla tycker olika om olika saker, därför finns det också så många olika varianter och märken. Men vad som är den perfekta cykeln för dig bör man kuna testa sig fram till. Allt detta baseras på mina egna erfaranheter och vad jag tycker. Har någon något att tillägga eller ändra på, skriv ner det! Men det är såhär jag ser det i alla fall.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jibbtor, post: 445891, member: 66159"] hittade detta på moyo.se Vilken är den perfekta cykeln? Alla som håller på med cykling har säkert funderat på den fråga, vilken är den perfekta cykeln? Tänkte kanske nysta upp lite i det här vad som är den perfekta cykeln. Steg ett som man måste bestämma är vilken typ av åkning man ska ha cykeln till. Ska du cykla dirt så bör du ju inte ha en cykel som har 10" dämpning och en boxxer i fronten. Du bör titta på en cykel som är gjord för ändamålet helt enkelt och vips så har du dragit ner alternativen av cykel. Steg två anser jag är att du själv bestämmer vilken typ av åkstil du har. Extra viktigt när du väljer en hoj som du ska åka utför med. Vissa har en åkstil där man är smidig som katten och kan klara sig på lättare prylar och mindre dämpning. Andra kanske mer kör på att man bara mosar och cykeln får således lida lite mer, då kanske man behöver lite mer dämpning och prylar som i allmänhet tål mer stryk (vilket brukar bli lite tyngre, men inte alltid). Så hur du åker spelar roll i valet av cykel. Vips så har du minskat av antalet möjliga cyklar ännu mer. Säg att du nu har 10 cyklar/cykeldeler kvar att välja mellan. Då kommer såklart det här med ekonomi in i bilden. Jag har valt att lägga det såhär pass sent just för att jag anser att man ska köpa en cykel som är anpassad efter dig, inte att du anpassar dig efter cykeln. Det ekonomiska spelar helt klart roll, man har kanske inte råd att köpa den dyraste av dessa 10 cyklar/cykeldelar som man har kvar att välja på. Det kanske inte ens är värt summorna som man behöver lägga ut heller. Ekonomin spelar helt enkelt stor roll, så är det bara. Nu har du kanske kvar 3-4 cyklar du väljer på. Vad gäller då? Dom är ganska likvärdiga och det kanske bara skiljer lite på papper, dom har lite andra vinklar, en kanske är i stål och den andra är i aluminium. Hur vet jag att jag väljer rätt här då? Jo, personlig smak! Har man möjlighet att testa cykeln innan är det guld värt. Man känner hur man sitter på cykeln, man kan se vad som går att ställa om och testa sig fram lite. Personligt tycke spelar enorm roll, trivs du inte på din cykel så är det inte 100% bra. Vad polaren eller andra tycker spelar ingen roll, det är DU som ska trivas med DIN cykel som sagt. Vad är då den perfekta cykeln? I allmänhet, finns den inte. Alla tycker olika om olika saker, därför finns det också så många olika varianter och märken. Men vad som är den perfekta cykeln för dig bör man kuna testa sig fram till. Allt detta baseras på mina egna erfaranheter och vad jag tycker. Har någon något att tillägga eller ändra på, skriv ner det! Men det är såhär jag ser det i alla fall. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Mountainbike
skall jag välja fulldämpad, och i så fall vad?
Tillbaka
Topp