Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 407704" data-attributes="member: 13863"><p>Underligt att ingen nämnt skostorleken som en viktig parameter. Om nu ... vilket jag är extremt tveksam till ... skidåkarens längd är en betydelsfull parameter ... borde då inte skostorleken vara en minst lika viktig faktor. Skidan belastas ju definitivt olika beroende på hur stora skor man har och var (och ja även VILKEN ) bindningen är monterad.</p><p></p><p>Jag ska inte påstå att åkarens längd inte har någon betydelse, men jag tror att den i förhållande till faktorer som vikt, teknik, styrka och hastighet (ja absolut) har liten betydelse.</p><p></p><p>Vad jag däremot med säkerhet vet är att det INTE går att säga något generellt om skidlängder eftersom olika modeller skiljer sig enormt i mått, flex, böjkurva, vridstyvhet och övriga egenskaper som påverkar hur skidan uppfattas och beter sig.</p><p></p><p>Ett bra sätt att få en uppfattning om vilken skidlängd som är lämplig är att utgå ifrån vilken skidåkarkategori den är utformad för och vilka längder som finns och därifrån göra en bedömning av vilken längd (på skidan) som är lämplig. Viktigt att känna till är att längre skidor normalt görs styvare än kortare för att passa till en tyngre och/eller mer avancerade åkare.</p><p></p><p>Som ett praktiskt exempel kan vi ta och titta på en populär Freerideskida som Völkl Mantra. Mantran är en allmountainskida (133-96-116) av unisexmodell (läs herr) för avancerade åkare och tillverkas i längderna 170, 177, 184 och 191 cm. </p><p></p><p>Är man då en fullvuxen man på + 90 kg som kan köra sin skidor med kontroll i de flesta situationer och älskar att dra på i stora svängar i hög fart är sannolikt 191 cm det rätta valet. Är man inte fullt lika erfaren och föredrar lite lägre hastigheter och en skida som är kvick i pisten är istället 184 cm helt rätt.</p><p></p><p>Väger man 60 kg, är ny i utanförpisten och föredrar moderata hastigheter är sannolikt 170 cm det rätta valet.</p><p></p><p>Och ... nej jag tror inte längden på skidåkaren är en viktig parameter! Motbevisa mig gärna, men jag vill ha sakliga argument ...</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 407704, member: 13863"] Underligt att ingen nämnt skostorleken som en viktig parameter. Om nu ... vilket jag är extremt tveksam till ... skidåkarens längd är en betydelsfull parameter ... borde då inte skostorleken vara en minst lika viktig faktor. Skidan belastas ju definitivt olika beroende på hur stora skor man har och var (och ja även VILKEN ) bindningen är monterad. Jag ska inte påstå att åkarens längd inte har någon betydelse, men jag tror att den i förhållande till faktorer som vikt, teknik, styrka och hastighet (ja absolut) har liten betydelse. Vad jag däremot med säkerhet vet är att det INTE går att säga något generellt om skidlängder eftersom olika modeller skiljer sig enormt i mått, flex, böjkurva, vridstyvhet och övriga egenskaper som påverkar hur skidan uppfattas och beter sig. Ett bra sätt att få en uppfattning om vilken skidlängd som är lämplig är att utgå ifrån vilken skidåkarkategori den är utformad för och vilka längder som finns och därifrån göra en bedömning av vilken längd (på skidan) som är lämplig. Viktigt att känna till är att längre skidor normalt görs styvare än kortare för att passa till en tyngre och/eller mer avancerade åkare. Som ett praktiskt exempel kan vi ta och titta på en populär Freerideskida som Völkl Mantra. Mantran är en allmountainskida (133-96-116) av unisexmodell (läs herr) för avancerade åkare och tillverkas i längderna 170, 177, 184 och 191 cm. Är man då en fullvuxen man på + 90 kg som kan köra sin skidor med kontroll i de flesta situationer och älskar att dra på i stora svängar i hög fart är sannolikt 191 cm det rätta valet. Är man inte fullt lika erfaren och föredrar lite lägre hastigheter och en skida som är kvick i pisten är istället 184 cm helt rätt. Väger man 60 kg, är ny i utanförpisten och föredrar moderata hastigheter är sannolikt 170 cm det rätta valet. Och ... nej jag tror inte längden på skidåkaren är en viktig parameter! Motbevisa mig gärna, men jag vill ha sakliga argument ... /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Tillbaka
Topp