Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 407717" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har faktiskt ett praktiskt exempel som styrker det uttalandet. Jag har en kompis som är 191cm lång och väger 72kg. Tämligen lång och smal alltså. Han köpte på min inrådan ett par 183cm Fischer GS Racestock i mjukt flex och trivs bra med den skidan. Den är precis lagom för allround piståkning på hårt underlag och han har, trots att han inte är speciellt avancerad åkare, aldrig ens nämnt att den skulle vara för lång. Jag har samma skida själv och lånade för ett tag sedan ut den till en åkare på ungefär samma nivå, men som var 172cm och vägde mellan 75 och 80kg. Han skulle alltså ur viktsynpunkt ha en längre skida, men upplevde GS-laggen som alldeles för stora. Visst handlar det om vana och personliga preferenser mer än något annat i detta sammanhang, men jag är ändå helt säker på att en kortare person upplever ett par skidor som längre och större vid identisk vikt.</p><p></p><p>MountainMan tar upp ett intressant ämne här. Pjäxorna tas sällan upp som en parameter vid skidval, men det borde dom göra och jag har om jag inte missminner mig faktiskt ställt frågan ett par gånger i diskussioner om skidor här på forumet. Det är en stor skillnad i hur lång/bred/stor skida man kan hantera med ett par välsittande racepjuck jämfört med en mjuk nybörjarsko, eller en slappt sittande medelnivåpjäxa. Det gäller speciellt större friåkningsskidor, som exempelvis nämnda Mantra och dess gelikar. Jag testade en gång att åka Völkl Explosive 190cm med ett par gamla nybörjar-bakistegspjuck när mina egna pjäxor sprack och lämnades in för reklamation. Det stog ett par kasserade bakisteg i en hörna som jag fick låna för att ta ett par åk på eftermiddagen. Rent komfortmässigt satt dom faktiskt mycket bra! Men ojojojoj, vilken chock jag fick redan efter första svängen... Jag visste ju att det skulle bli dåligt, men det var verkligen oåkbart kass. Risken kändes uppenbar att stuka fötterna inne i pjäxan och skidan var helt ostyrbar. Den bara körde som den själv ville och det kändes som den var 230cm lång. Skillnaden är naturligtvis mindre mellan en anpassad racesko och en modern fyrspännes medelprissko, men det är ändå i trakterna av ett liknande prestandaglapp. En 190cm 95-110mm allroundfeting är knappt åkbar för en person med ett par mjukare komfortorienterade pjäxor i flexklassen 70-80. Då är det läge att gå ner i längd om man inte ska byta ut pjäxorna = MM har rätt i sitt resonemang.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 407717, member: 12152"] Jag har faktiskt ett praktiskt exempel som styrker det uttalandet. Jag har en kompis som är 191cm lång och väger 72kg. Tämligen lång och smal alltså. Han köpte på min inrådan ett par 183cm Fischer GS Racestock i mjukt flex och trivs bra med den skidan. Den är precis lagom för allround piståkning på hårt underlag och han har, trots att han inte är speciellt avancerad åkare, aldrig ens nämnt att den skulle vara för lång. Jag har samma skida själv och lånade för ett tag sedan ut den till en åkare på ungefär samma nivå, men som var 172cm och vägde mellan 75 och 80kg. Han skulle alltså ur viktsynpunkt ha en längre skida, men upplevde GS-laggen som alldeles för stora. Visst handlar det om vana och personliga preferenser mer än något annat i detta sammanhang, men jag är ändå helt säker på att en kortare person upplever ett par skidor som längre och större vid identisk vikt. MountainMan tar upp ett intressant ämne här. Pjäxorna tas sällan upp som en parameter vid skidval, men det borde dom göra och jag har om jag inte missminner mig faktiskt ställt frågan ett par gånger i diskussioner om skidor här på forumet. Det är en stor skillnad i hur lång/bred/stor skida man kan hantera med ett par välsittande racepjuck jämfört med en mjuk nybörjarsko, eller en slappt sittande medelnivåpjäxa. Det gäller speciellt större friåkningsskidor, som exempelvis nämnda Mantra och dess gelikar. Jag testade en gång att åka Völkl Explosive 190cm med ett par gamla nybörjar-bakistegspjuck när mina egna pjäxor sprack och lämnades in för reklamation. Det stog ett par kasserade bakisteg i en hörna som jag fick låna för att ta ett par åk på eftermiddagen. Rent komfortmässigt satt dom faktiskt mycket bra! Men ojojojoj, vilken chock jag fick redan efter första svängen... Jag visste ju att det skulle bli dåligt, men det var verkligen oåkbart kass. Risken kändes uppenbar att stuka fötterna inne i pjäxan och skidan var helt ostyrbar. Den bara körde som den själv ville och det kändes som den var 230cm lång. Skillnaden är naturligtvis mindre mellan en anpassad racesko och en modern fyrspännes medelprissko, men det är ändå i trakterna av ett liknande prestandaglapp. En 190cm 95-110mm allroundfeting är knappt åkbar för en person med ett par mjukare komfortorienterade pjäxor i flexklassen 70-80. Då är det läge att gå ner i längd om man inte ska byta ut pjäxorna = MM har rätt i sitt resonemang. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Tillbaka
Topp