Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 407723" data-attributes="member: 32948"><p>Jag är varken skidlärare eller slalomtränare, men att en längre kropp har en större hävarm är ju ren mekanik och därmed fakta. För mig låter det märkligt om den längre hävarmen inte skulle påverka åkningen? </p><p>Tänk dig en vrålstark och fet dvärg på 120cm på säg en 70kg som vill åka fort så det ryker. Säljaren går in och kollar i sin tabell och dvärgen i fråga får en skida väsentligt längre än sig själv. (OK, ganska osannolikt scenario - men i.a.f. tror jag inte att resultatet blir så bra här om man går efter en tabell eller en särskild metod) </p><p></p><p>Min poäng är att ALLA FAKTA OM ÅKAREN ÄR RELEVANT. Att välja lagg efter vilken vikt är ju lika fel som att välja lagg efter längd. I princip så är detta samma sak då längden och vikten generellt fäljer varandra. (Såvida det inte är en riktig tjockis...) </p><p>Som sagt, en duktig skidförsäljare samlar all fakta om kunden, eftersom alla fakta är relevant. Därefter gnuggar man de ännu inte bortsupna hjärncellerna och klurar ut lämplig skidtyp och längd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 407723, member: 32948"] Jag är varken skidlärare eller slalomtränare, men att en längre kropp har en större hävarm är ju ren mekanik och därmed fakta. För mig låter det märkligt om den längre hävarmen inte skulle påverka åkningen? Tänk dig en vrålstark och fet dvärg på 120cm på säg en 70kg som vill åka fort så det ryker. Säljaren går in och kollar i sin tabell och dvärgen i fråga får en skida väsentligt längre än sig själv. (OK, ganska osannolikt scenario - men i.a.f. tror jag inte att resultatet blir så bra här om man går efter en tabell eller en särskild metod) Min poäng är att ALLA FAKTA OM ÅKAREN ÄR RELEVANT. Att välja lagg efter vilken vikt är ju lika fel som att välja lagg efter längd. I princip så är detta samma sak då längden och vikten generellt fäljer varandra. (Såvida det inte är en riktig tjockis...) Som sagt, en duktig skidförsäljare samlar all fakta om kunden, eftersom alla fakta är relevant. Därefter gnuggar man de ännu inte bortsupna hjärncellerna och klurar ut lämplig skidtyp och längd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Tillbaka
Topp