Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 407781" data-attributes="member: 73781"><p>Jag tror att Test person A (165cm 75kg) upplever ett par 180 skidor som bättre än vad Test Person B (165cm 75kg) upplever ett par 165 skidor. Självklart förutsatt ett bra flex val till respektive skida och 75kg.</p><p></p><p>Däremot så tror jag att den kortare personen upplever den 180 cm långa skidan sämre än en något styvare 165 skida. Sytvare relativt längde då absolut styvhet är högre på den längre skidan.</p><p></p><p>Test person A har större förutsättning (dock ingen garanti) för explosivare muskler än Test person B. Detta gör att han klarar av den relativt styvare korta skidan som är helt fel för Test person B eftersom denna inte har nyp nog i benen och kommer ha dålig ballans på den.</p><p></p><p>Men eftersom skid val är så jäkla subjektivt så är schablon bilder svåra att göra och självklart så är var och hur skidan skall köras viktigare än både längd och vikt.</p><p></p><p>När det gäller information som bör vara med så tycker jag det viktigaste faktiskt är vilken skida man åkt innan, hur man upplevde den och vadför man vill ha en ny skida.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 407781, member: 73781"] Jag tror att Test person A (165cm 75kg) upplever ett par 180 skidor som bättre än vad Test Person B (165cm 75kg) upplever ett par 165 skidor. Självklart förutsatt ett bra flex val till respektive skida och 75kg. Däremot så tror jag att den kortare personen upplever den 180 cm långa skidan sämre än en något styvare 165 skida. Sytvare relativt längde då absolut styvhet är högre på den längre skidan. Test person A har större förutsättning (dock ingen garanti) för explosivare muskler än Test person B. Detta gör att han klarar av den relativt styvare korta skidan som är helt fel för Test person B eftersom denna inte har nyp nog i benen och kommer ha dålig ballans på den. Men eftersom skid val är så jäkla subjektivt så är schablon bilder svåra att göra och självklart så är var och hur skidan skall köras viktigare än både längd och vikt. När det gäller information som bör vara med så tycker jag det viktigaste faktiskt är vilken skida man åkt innan, hur man upplevde den och vadför man vill ha en ny skida. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skäms ni inte?
Tillbaka
Topp