Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Skapa vinklar tips
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hendryx" data-source="post: 1048841" data-attributes="member: 15848"><p>Vad jag menade är det är det man strävar efter...dock händer en sak när man pressar som dom här grabbarna gör och det är dom inte bara ändrar riktning utan också ska rotera hela kroppen i svängen...den här rotationen blir så snabb att att åkaren inte hinner rotera med skidorna, trögheten i åkaren, och då "trycker" skidorna upp mot åkaren.</p><p>Den andra orsaken att detta händer är, och detta händer framför allt i den senare del av svängen, att när åkaren släpper tyngdpunkten mot nästa käpp ska skidorna fortsätta att svänga och måste fram och upp relativt åkaren, då fastnar skidorna nästan under kroppen och då åker dom på plöstryck...</p><p>Sedan är det så att ofta blir banorna slagiga å då händer det mesta...</p><p>Detta problem uppkommer framför allt i runda långa svängar då åkaren roterar mycket...</p><p></p><p>På dom här bilderna kan man se att åkarna håller sin position i "skrå" svängen men då dom får med ut i andra svängen så hjälper backen till att svänga skidorna och dom får ett mycket aggressivt skär...</p><p></p><p>Hirscher får sitt plös tryck precis i avslutet på svängen då skidorna ska fram...Ligety får ett slag mitt i sväng...tredje åkaren får det i sista tredjedelen av svängen...</p><p>Gemensamt är att alla går in i sväng och "möter" upp på yttern väldigt fint...</p><p></p><p>Jag misstänker att det här är bilder från Sölden vilket är den brantaste backen av alla samt att det blir jädrigt svåråkt efter 20-30 åkare...</p><p></p><p>Lite överkurs kanske...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hendryx, post: 1048841, member: 15848"] Vad jag menade är det är det man strävar efter...dock händer en sak när man pressar som dom här grabbarna gör och det är dom inte bara ändrar riktning utan också ska rotera hela kroppen i svängen...den här rotationen blir så snabb att att åkaren inte hinner rotera med skidorna, trögheten i åkaren, och då "trycker" skidorna upp mot åkaren. Den andra orsaken att detta händer är, och detta händer framför allt i den senare del av svängen, att när åkaren släpper tyngdpunkten mot nästa käpp ska skidorna fortsätta att svänga och måste fram och upp relativt åkaren, då fastnar skidorna nästan under kroppen och då åker dom på plöstryck... Sedan är det så att ofta blir banorna slagiga å då händer det mesta... Detta problem uppkommer framför allt i runda långa svängar då åkaren roterar mycket... På dom här bilderna kan man se att åkarna håller sin position i "skrå" svängen men då dom får med ut i andra svängen så hjälper backen till att svänga skidorna och dom får ett mycket aggressivt skär... Hirscher får sitt plös tryck precis i avslutet på svängen då skidorna ska fram...Ligety får ett slag mitt i sväng...tredje åkaren får det i sista tredjedelen av svängen... Gemensamt är att alla går in i sväng och "möter" upp på yttern väldigt fint... Jag misstänker att det här är bilder från Sölden vilket är den brantaste backen av alla samt att det blir jädrigt svåråkt efter 20-30 åkare... Lite överkurs kanske... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Skapa vinklar tips
Tillbaka
Topp