Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Skärande kortsväng på GS-skidor (25m)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1097227" data-attributes="member: 164796"><p>Först vill jag säga att han gör grymma svängar </p><p>Sedan kan man ju leka med definitioner av, vad är en skärande sväng. Nu har jag läst trådarna och tittat mycket noga på svängarna och nog ser jag att han vrider skidorna på snön aktivt (även i själva svängen om än mycket lite). </p><p>Han är definitivt på kanten och han driftar en del, tycker jag, vilket då borde betyda att han sladdar, alltså inte skär. Hur jä... skicklig han än är. </p><p>En skärande sväng borde den inte definieras som att låsa kanten i snön, att skidan följer sitt egna spår utan att drifta i någon del.</p><p>Jag menar inte att han gör fel, åker kass, tvärt om han e grym. men om jag kollar in tex Kristofferssons extrema korta skär är det en helt annan upplevelse av skär. Visst han driftar innan kanten träffar snön, men sedan är den clean.</p><p>Är det något jag ser tydligt är det att i de flesta svängar har han bara tryck på plankorna efter fall-linjen. Vad jag hört ska man väll ha tidigt tryck, alltså före fall-linjen. Har jag fått fel info?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1097227, member: 164796"] Först vill jag säga att han gör grymma svängar Sedan kan man ju leka med definitioner av, vad är en skärande sväng. Nu har jag läst trådarna och tittat mycket noga på svängarna och nog ser jag att han vrider skidorna på snön aktivt (även i själva svängen om än mycket lite). Han är definitivt på kanten och han driftar en del, tycker jag, vilket då borde betyda att han sladdar, alltså inte skär. Hur jä... skicklig han än är. En skärande sväng borde den inte definieras som att låsa kanten i snön, att skidan följer sitt egna spår utan att drifta i någon del. Jag menar inte att han gör fel, åker kass, tvärt om han e grym. men om jag kollar in tex Kristofferssons extrema korta skär är det en helt annan upplevelse av skär. Visst han driftar innan kanten träffar snön, men sedan är den clean. Är det något jag ser tydligt är det att i de flesta svängar har han bara tryck på plankorna efter fall-linjen. Vad jag hört ska man väll ha tidigt tryck, alltså före fall-linjen. Har jag fått fel info? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Skärande kortsväng på GS-skidor (25m)
Tillbaka
Topp