Skärnings radie!

Skärnings radie!
Nu är jag brädåkare, så jag är kanske inte helt rätt person att svara på detta. Vad jag vet så är skärningsradie ett mått på hur lättsvängda skidorna är när du gör carvingsvängar. Dvs liten radie = lättare att svänga med.

Skärnings radie!
ja så svårt är de då inte.
Kort radie 13-15m korta snabba slalomstyle svängar lägre fart
lång radie 15-m långa svängar högre fart

Skärnings radie!
Just så!
En skida (eller bräda) är enkelt beskivet bredast i fram (brättet) smalast på mitten, för att bli bredare i bakänden igen. Sidokanten bildar en båge. En jämn båge har naturligt vis en radie, d v s avtåndet till ett tänkt centrum för bågen. Det är denna radie vi talar om. Ett annat uttryck är också sidoskärningsradie.

Typiska sidoskärningsradier kan vara 12 meter för en slalomcarverskida, 22 m för en storslalomskida, 30 m för en off-pistskida, 45 m för en störtloppsskida. Slalomcarvern kan man göra tajta korta svängar med, störloppskidan är byggd för att gå rakt fram eller köras i stora svängar i en störtloppsbana.

Den verkliga svängradien man kan åstadkomma med skidan är dock en kombination av, sidoskärningsradie, kantningsvinkel och hur mycket du böjer ut skidan vid åkning. Och då talar vi bara om sk skärande sväng, d v s när man svänger utan sidohasning.

Eder vänlige pedagog denna söndagskväll,
Ace DG

Skärnings radie!
Hej,

Vill bara kommentera walkirs inlägg med följande korrigering;

Skärningsradien är inte ett mått på hur "lättsvängd" en skida är.

Visserligen är det lättare att göra skärande svängar med carvingskidor än med de äldre traditionella skidorna, men radien på en carvingskida indikerar snarare hur "snabbt" skidan kan svänga.

Dock är min erfarenhet att en slalom skida tex Atomic SL9 160cm med 11,5m radier är mer svåråkt än Atomics SX9 som ligger runt 14m (tror jag för 160cm skida). Ofta behöver man "ta i mer" (skidan kräver mer aktiv åkning) för att få skidan att bita om det är hårt i backen.

Mvh Kamaj

Skärnings radie!
Kamaj: Jag skulle snarare hävda att ju kortare svängradie en skida har, desstå snävare svängar kan man göra(skärande). Sedan spelar såklart fler faktorer in som Ace Dg nämde här ovan.
Hur snabbt en skida svänger har snarare med kantningsvinkel och vinkel på stålkanterna (belagssidan) att göra med.

Länge leve konstsnö

Tillbaka
Topp