Skärningsradie & Längd hur påverkar det prestandan

HultEM

Ny medlem
Har en annan tråd som är i full gång, tack för alla svar. Undrar nu bara om lite tekniska saker.

Skärningradie - Vad innebär egentligen skärningsradie? är 20 och 30 jättestor skillnad? och jag som alltid hyrt skidor och är medel(?) på detta forumet antagligen värdelös. har i stortsätt ingen erfarenhet av offpist, men det är det jag vill lära mig eftersom jag behärskar pisten.
Spelar skärningsradie endast roll i pist eller är den viktig i Offpist också?
påvärkar min vikt sväng kapaciteten? (väger 90kg)

Skid längd - Som jag har förstått det så handlar längd mest om när man droppar osv. är det några andra egenskaper? eller varför åker inte alla som inte droppar runt på snowblades? Jag har innan alltid associerat skid längd med kroppslängd, och jag är 193 och har alltid fått längst skidor i familjen.

Tack än en gång för alla svar. Hoppas jag får lika bra på denna posten som på förra.

Senast ändrad:
Skllnaden mellan 20 och 30 meter är väl cirkus 50%... självfallet går det att göra kortsvängar med skidor med längre radie (nb jag skrev _kan_, inte att man bör eller att det är njutbart) psss man kan str8lajna (of sorts) med ett par SL-carvers (återigen jag skriver inte att det är lämpligt).

Radien på en friåkningsskida är _mindre_ väsentlig än på en pistskida, men fortfarande av betydelse, en 20 metersradie kräver mindre arbete och mindre ytor än en 37 meters d:o.

Längden på en skida har väl _viss_ betydelse utöver dropp... en längre skida ger dels större yta än en kort (vid samma dimensioner iövrigt) och därmed bättre flyt/lyft i puder, dels blir den stabilare i högre fart (åter igen vid samma dimensioner iövrigt).

Av ens egna dimensioner är det väl huvudsakligen vikten och muskelstyrkan (eller relationen mellan de två) som är viktig, väger du mycket behöver du en styvare skida och förmodlligen en ganska lång skida för att få tillräckligt med bärighet i fluff.

Detta var en extremt lekmannamässig utläggning, flera namnkunniga profiler kan säkert förklara det bättre...

tack det räcker nog rätt bra. Hur funkar det om man e lite fet, jag väger 90 pannor och det är definitivt inte bara muskler ;) jag skulle inte säga att jag är svag, men jag e ju inte biff. har dock rätt starka ben. borde detta påverka mitt skidval eller är det bara att träna/banta?

jag skulle säga att din vikt påverkar ditt skidval ganska mycket. Jag, som väger 75kg, väljer oftast ite mjukare skidor för att jag, trots teknik och rätt så vältränade ben, inte riktigt orkar pressa ut riktigt styva skidor (arno adam, DP osv.) Men de extra kg du har, som jag saknar gör att du skulle tycka skidor jag åker på och njuter av just nu Salomon Gun Lab) känns alldeles för veka och fladdriga.
Om du känner att försäsongen inte riktigt varit vad den borde så skall du istället välja ett mellanting, vad detta kan vara finns det många andra som kan bättre än mig men ett tips är att läsa på: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=41028
Tänk dock på att du kommer att utvecklas som skidåkare och välj skida därefter.

Eller Hendryx ;)

Dom har två olika synsätt ;)

Träningen och bantningen kommer av sig självt när man åker skidor hela dagarna... dock bör du ha ett par lagg som svarar mot din kroppshydda. Läs ett par _ganska_ styva skidor. Din vikt påverkar naturligtvis inte svängegenskaperna per se, men skidans beteende iövrigt. En alltför mjuk skida kommer att sketcha ur om man belastar den för hårt. VIlket ju du kommer att göra i&med din massa.

Jag kör själv på Big Daddy 107 (gamla) och 125 (årets) och får det att funka bra trots mina 71-73 lätta kilo. Som komplement till dessa har jag ett par Stormrider XL för pist/vårsnö/skare/hårt-och-allmänt äckelunderlagsorienteradåkning

easyD: Där tycker jag att du har lite fel. Jag väger ca 80 kg och kör på ett par ganska mjuka skidor. (Hendryx) Har kört på Monster 103 förrut. Kan tala om att jag åker sjukt mycket bättre på Hendryx skidorna än jag gjorde på Monster 103 eller mina gamla Tankers. Även dom åkarna som har sett mig åkte på massa olika skidor säger att jag åker sjukt mycket bättre på mina mjuka skidor. Och då har jag relativt starka benmuskler.

//H

Edit: Skidval är sjukt personligt. Man kan säga att alla är som säger nåt säger från sina egna erfarenheter. Sen ju fler skidor man testar/har testat så dessto mer att uttala sig om!

Senast ändrad:
kan kännas stöande att ha två stycken vilka skidor ska jag ha trådar, detta var mer hur saker påverkar osv.. läste guiden EBBOT tack men förstod ingenting.

slutsatser jag kan dra är ju att jag bör ha en relativt bred skida 90-100mm i midjan och att den skall vara rätt hård. och min vikt kommer väl antagligen inte att sjunka nämnvärt då jag antagligen kommer förvandla det fläsk jag har till muskler isåfall.

Jag tror själv jag är i ett utvecklings stadie, jag har känt att jag blivit mycket bättre de senaste sportlovsresorna och nu en säsong i st.anton så tror jag att jag kan bli riktigt bra. det är i alla fall min ambition.

så den totala slutsatsen är väl att jag söker: Ett par hårda skidor 180+ i längd 90-100 i midjan, hårda och med en relativt bra skärningsradie men ett par skidor som jag kan utvecklas i. finns det sådana isåfall får ni gärna PM:a mig eller fortsätta denna tråden.

tack för all hjälp

EDIT:Mycket vettigt inlägg Hasse och så är det säkert, och ju mer jag diskuterar går jag ifrån tanken att köpa hemma och istället köpa på plats. dock vill jag ha en så klar bild som möjligt av vad som rekommenderas, för jag tvivlar på att jag är något undantag. min erfarenhet av hyrskidor säger dock att jag bör ha en lite hårdare skida, dock inte jätte hård.

och om jag skulle göra en miss, så är ju inte det hela världen då får man ju helt enkelt snåla på spriten en månad och köpa ett par nya skidor.

Senast ändrad:
Hult87: Testa massa olika skidor när du kommer ner till St. Anton och prova dig fram det är det bästa. Prova allt från mjuka till riktigt hårda skidor så kommer du hitta den du tycker bäst om. Som sagt skidval är sjukt personligt. Du kan köpa förra årets skidor sjukt billigt i St. Anton.

//Hasse

Hasse sa:
easyD: Där tycker jag att du har lite fel. Jag väger ca 80 kg och kör på ett par ganska mjuka skidor. (Hendryx) Har kört på Monster 103 förrut. Kan tala om att jag åker sjukt mycket bättre på Hendryx skidorna än jag gjorde på Monster 103 eller mina gamla Tankers. Även dom åkarna som har sett mig åkte på massa olika skidor säger att jag åker sjukt mycket bättre på mina mjuka skidor. Och då har jag relativt starka benmuskler.

//H

Edit: Skidval är sjukt personligt. Man kan säga att alla är som säger nåt säger från sina egna erfarenheter. Sen ju fler skidor man testar/har testat så dessto mer att uttala sig om!
Det är alltid farligt att generalisera, men: generellt kan man väl säga att en tyngre åkare bör ha en styvare skida?

Har inte testat Hendryx än, ser verkligen framemot att göra det vid tillfälle.

Nu blir det OT: hur funkar Hendryx skidorna när det är hårt, is eller hårdskare?

Hult87 sa:
EDIT:Mycket vettigt inlägg Hasse och så är det säkert, och ju mer jag diskuterar går jag ifrån tanken att köpa hemma och istället köpa på plats. dock vill jag ha en så klar bild som möjligt av vad som rekommenderas, för jag tvivlar på att jag är något undantag. min erfarenhet av hyrskidor säger dock att jag bör ha en lite hårdare skida, dock inte jätte hård.

och om jag skulle göra en miss, så är ju inte det hela världen då får man ju helt enkelt snåla på spriten en månad och köpa ett par nya skidor.
... ifall detta inte uppfattades.

easyD: Ja det är farligt att generalisera. Men som sagt skidval är sjukt personligt ju. Som tex tycker jag att Big Daddy är en livlös skida som har alldels för lite sväng. Men som sagt styvheten är en smaksak.

OT:
Tycker dom funkar relativt bra med tanke på breden. Enda jag saknar är när det är hårt(frusen) offpist. Då får jag dåligt grepp. Men i pisten så är det inget problem så. Och onte helelr på is som jag har märkt. Finns testskidor i Alperna i vinter så det är bara höra av sig till mig.

Hult87: I en ort som St. Anton så borde det finnas alla möjliga skidor att hyra. Det finns det till och med i Andermatt så. Allt från Big Daddy till Spatula. Plus alla pistskidor...

//Hasse

Frågade Hasse på hans personliga sida innan, men frågar er andra också. Skärningsradie spelar den någon roll om man inte kör Carving svängar? och i offpisten så "flatlinar" du väl? (kanske är fel uttryck). Och då spelar inte svängradie någon roll?

Om du med flatlinar menar straightlinar, dvs åka rakt ner, så är du lite fel ute. Svängradien spelar dock en liten roll också vid raktframåkning, större skärning, stabilare rakt fram (vad jag upplevt iaf).

easyd går ju in på radier i början. Tilläggas bör även att vid djupare, mjukare underlag (sorbet, puder) så används skidans flex i större utsträckning för att får en sväng eftersom man inte har en kant som begränsar hur mycket skidan kan svänga innan den tappar greppet. Kan kanske illustrera lite:

Hårt underlag:
/
/______ trycket kommer här nere på skidan

Mjukt o djupt:
/_____ trycket kommer mitt på/över hela skidan
/

Ja, de snedställda strecken ska föreställa en skida ;)

Senast ändrad:
Radien är viktig! Och naturligtvis påverkar din vikt skidans egenskaper, men du kan ändå inte göra mycket åt skidans radie. Visst kan man med bra grepp förminska radien, men det är bättre att ta hänsyn till radien när man väljer skida. Fundera hur du tycker om att åka och vad du förväntar dig av en skida.

Vad jag kan förstå så är du inte ute efter en styv skida med stor radie (med tanke på din erfarenhet). En större radie är oftast något som erfarna åkare efterfrågar. Men, samtidigt kan en skida med en större radie vara mer förlåtande i offpisten eftersom det är lättare att sladda genom svängarna.
Radien är kanske en smakfråga och man anpassar sig efter den skida man har, men visst påverkar den åkningen...

Längden är viktig vid andra tillfällen än vid att landa drops. Den påverkar flyt i lössnö, manöverbarhet, stabilitet mm. Oftast stämmer det bra att en lång person har en lång skida. Men även här är det en fråga om vad man efterfrågar.
En lång skida har sina fördelar när den har större bärighet i lössnö än motsvarande skida i kortare längd, den har längre effektiv kant som kan vara en fördel men samtidigt har den större swing weight och därmed lite klurigare att få med sig i vissa situationer.
Egentligen kan man säga att samma skida i olika längder har skilda egenskaper. Lika svårt här att ge ett rakt svar som med radien, men, visst, länden är viktig även den!

Dirtbag: Nu tycker jag att du snöar in dig lite på längden, längd är bra och behövs, men alla vet att det är BREDDEN som verkligen räknas ;)

Som tidigare sagts så är det nog bäst att testa lite olika skidor innan du bestämmer dig, men det har man ju inte alltid tid med.

Några tips bara:

Ju styvare skidan är desto mer kräver den av dig i teknikväg. Eftersom du själv säger att du är i ett utvecklingsstadium och ska börja lära dig åka offpist gissar jag att din teknik inte är fulländad. Du kommer då antagligen att utvecklas fortare och ha roligare med en lite mjukare och mer "förlåtande" skida. Många är de personer som pratar om hur styva och "manliga" deras skidor är, och hur extremt fartstabila de är (mest killar som ägnar sig åt detta), och när man sen ser dem i backen visar det sig att de inte kan hantera sina plankor överhuvudtaget och tar sig fram i snigelfart.

Att du väger 90kg spelar naturligtvis en viss roll. Du bör kanske inte välja den mjukaste skidan du kan hitta, men 90kg är ju ingen extrem vikt. Många av de lite äldre åkarna här ligger säkert över 80kg.

Mjuka skidor har framförallt två svagheter. Det ena är att du vid pistkörning "trampar igenom" skidan väldigt lätt. Detta innebär att du med ganska lätt tryck på skidan får den att flexa igenom helt. Du kommer då inte att kunna accelerera mer i en sväng eller svänga fortare genom att lägga på mer tryck, vilket kan bli lite tråkigt. Den andra svagheten är att den blir oroligare vid höga hastigheter i besvärlig snö, som till exempel uppkörd offpist och vindpackat. Kan du stå ut med detta så satsa på en mjukare skida.

Vad gäller längden så är det 190+ som gäller. Punkt

Jarle: inte snöar jag in mig på längden. Jag försöker bara svara på frågan som ställdes, dvs längdens vikt. Att bredden är viktig är nog ingen hemlighet för någon nu för tiden. Själv åker jag Made´n AK som är "på tok för korta för min längd", 179 till mina 185cm. Så nog vet jag att bredden är viktigare än längden. Men som jag skriver, det beror på vad man är ute efter!

Soppåsen, förlåt mig, men mitt inlägg var lite tvetydligt och var menat att missuppfattas och har, självklart, helt rätt i din utläggning.

Själv går jag på principen längd för stabilitet, flyt och allsidighet. Åker då på ett par Alaska Raketer S-lab

Klart att de är långa! Det man förlorar på att åka 95 midja i puder vinner man i längd men å andra sidan så förlorar mani ngenting på hårt underlag. Alltså jämnar jag ut total yta gentemot en kortare feting med längd. 170 lång, 70-74 lätt och 195 ors raketer

Jarle: Du får nog se till att ha riktigt långa skidor. Jämför du areal på ett par S-lab med ett par AK Enemy så tror jag att du har mindre areal på S-laben fortfarande...

//H

Hasse: precis min tanke. Det var ett experiment från min sida att skaffa en kortare och fetare skida, har aldrig ångrat valet!

Dirtbag: Samma här. Bara kolla på Fri Flyts test. Skidam med störst areal av vanliga skidor var Sumo och den var kortast oxå. Är dessutom smidigare med en kort skida.

//H

Roligt att höra någon med samma åsikt som mig, jag har fått en hel del skit genom säsongerna på mina AK! Jag har en snowboardbakgrund och där försvann trenden med långa brädor fort. Det är få som behöver eller åtminstonde uppskattar bredd OCH längd.

Hasse: visst får jag mindre bäryta men i gengäld får jag en skida som uppför sig betydligt bättre på hårdare underlag. Och ta inte upp din hendryxlagg nu, för jag har inte råd att bli mer sugen på dem ;)

För övrigt är jag inte så värst intresserad av ett par smidiga lagg, får väl ta i mer om jag vill runt fort? Är fattig student så allroundegenskaper är fortfarande prio 1

Tillbaka
Topp