Skateboard för nybörjare

Vader

Ny medlem
Skateboard för nybörjare
Tjena!

Har läst lite på olika forum men inte hittat något konkret. Försöker hitta en bräda att börja åka på. Eftersom jag ännu inte vet om jag kommer fastna för det vill jag inte lägga mycket pengar. Max 1300;- men helst runt 800.

Frågan är, räcker en bräda för runt 500kr att börja på eller är det för barn/juniorer? Jag är 25 år. Ska man köpa en Sweet till att börja med? Bygga ihop en egen med dem billigaste truckarna, brädan, hjulen osv? Eller köpa en Element-bräda för runt 1300 direkt? Ett annat alternativ är ju också blocket, men hittar inte många lämpliga.

Helst vill jag börja så billigt som möjligt och sen lägga pengar på ett riktigt hemmabygge värt pengarna om jag fortsätter.

Tacksam för alla åsikter, förslag och tips!
Ciao

Skateboard för nybörjare
Tjena!

Samma sits här förutom att jag kommit lite längre i sökandet, är med 25 år och precis börjat åka. Jag kollade runt lite på beskrivningarna på olika sidor men sen fastnade jag för en element tee pee (eller något sånt). Jag köpte storlekt 7.75 eftersom den har nog de funktionerna jag går efter att försöka nå med mitt åkande men det verkar vara mycket av en smaksak.
Jag hade väl inte märkt något skillnad alls på en bräda för 800 eller 2500 då jag är såpass mycket nybörjare. Hollywood har ju börjat med sin egna serie för runt 300 för själva brädan, om du bor i sthlm eller gbg kan du ju passa på att gå in till dom och få hjälp att bygga en nybörjar-setup, det är väl det jag skulle tipsa om.

TLDR: tror inte du märker så stor skillnad direkt som nybörjare, hitta rätt bredd, om möjligt prata med ngn affär och få hjälp att bygga eller köpa färdig setup tillsammans med dig.

Skateboard för nybörjare
Gå till en butik och få hjälp att plocka ihop en bräda som passar dig. Vilken typ av åkning du vill pyssla med påverkar bredd på brädan, storlek och hårdhet på hjul osv. Går du till en butik som kan skateboard så får du sällan dåliga grejer... dvs undvik de stora "sportbutikerna".

Så utan att veta alls vad/hur du vill åka: ganska basic är en bräda på 8 tum och medium konkav. Men som sagt det beror på hur du vill åka samt väldigt mycket smaksak.

Finns det ens brädor för 2500?

Senast ändrad:
Skateboard för nybörjare
Menade bara att som nybörjare spelar kanske inte så stor roll om man kör någon "dyr" kontra "billig" bräda utan att man går till en butik och där borde man få hjälp med att plocka ihop en bräda som passar, slog bara till med något högt pris.xD

Skateboard för nybörjare
Då är jag med :)
Dock kommer man ganska snabbt känna skillnad på en leksaksbräda och en "riktig" bräda. Så om du inte har jättebra koll själv på vad du vill ha ska du absolut inte ge dig ut på blocket eller sportbutikerna. Sök upp en riktig skejtbutik.
Hollywoods egna brädor som nämndes är ett utmärkt förstgångs-val. Billiga och bra.

Senast ändrad:
Skateboard för nybörjare
Tack för era svar!

Bor nära gbg så sett så ska inte vara några problem.

Det enda jag tänker på när jag kollat på nätet är att hur man än gör om man ska sätta ihop en custom board vare sig det är en bräda av märket Hollywood eller liknande märken blir slutpriset runt 800-900kr. Då är man ganska nära upp till 1000kr där jag har hittar kompletta brädor av märken som Element osv.

Så om jag inte missuppfattar är det ändå bättre att göra en custom board av tex en Hollywoodbräda då den blir mer anpassad för mig själv och på så sätt också bättre än en komplett bräda av ett "kändare" märke? Hoppas jag inte strular till det nu. Men om jag helt enkelt bara bestämmer mig för att köpa en komplett bräda direkt för 1000kr så kommer jag inte heller känna någon skillnad i början?

Skateboard för nybörjare
Du kan såklart gå på en färdig komplett bräda från ett känt märke men då är du väldigt låst vid de versioner som finns vilket inte är så många och priset blir typ ändå samma.

Om du plockar ihop själv kan du få det mycket mer efter dina önskemål... Kvaliteten skulle jag dock inte säga att den skiljer sig.
De flesta av valen nedan försvinner eller blir extremt begränsade om du kör en färdig komplett.

Bräda:
- Bredd (även längd)
- Hur konkav den är
- Design

Truckar:
- Höga/låga
- Lättare material osv

Hjul:
- Storlek
- Hårdhet

Skateboard för nybörjare
Jag började åka skateboard i höstas då jag fick en skate av min sambo i 30års pressent. Tror inte du kommer bli missnöjd med ett "paket" jag själv kör på en sweet bräda som jag kan tänka mig kostade runt 500-600 hundra för hela kittet. Jag har fram tills för en månad sedan tydligen åkt runt med brädan baklänges..... Det viktigaste är att man är ute och åker! =)

Skateboard för nybörjare
Då har jag en sista fråga bara!

Jag har hittat en komplett bräda där jag är intresserad av själva brädan. Om jag hade byggt ihop den själv med samma bräda hade sprungit iväg då truckar, hjul, kullager och griptape är i singular dyrare.

Då skulle man ju förslagsvis kunna köpa den kompletta brädan och i framtiden bara byta ut underredet på själva brädan. Det blir både billigare och på ett sätt för en nybörjare enklare.

Hoppas ni förstår vad jag menar, och tack!

Skateboard för nybörjare
Tycker truckar är det viktigaste att ha bra kvalité på, sen hjul o sist bräda. Dottern har en sweet, (funkar bra för mig med), men hennes förra bräda med pisstruckar o skithjul var okörbar.

Skateboard för nybörjare
Köp något med bra truckar, typ Independent eller Thunder, resten kommer att bytas ganska snabbt ändå om du åker mycket.

Skateboard för nybörjare
Du behöver inte köpa det dyraste tryckarna som independet och thunder. Det finns massa bra märken som lägger sig lite billigare som Royal, tensor och orion. Körde mina royal i 7 år innan de behövdes bytas.

Skateboard för nybörjare
Tusen tack igen för att ni tar er tid. Jag ska snart sluta tjöta. Om allt går rätt till beställer jag redan under helgen.

Jag har bestämt mig för en komplett bräda. I mina ögon om jag ska skapa en custom board och verkligen tar det billigaste på varje del (vet inte ens om det funkar ihop) så landar summan på ~1300 och det känns i min värld aldrig bra när man sorterar priset efter det billigaste först. Jag scrollar hellre ner. Det innebär att en custom board känns och blir för dyr.

Sen är det säkert så att den kanske på något sätt blir bättre än en komplett, jag har svårt att avgöra av svaren om det. Dvs vem som skulle vinna mellan den billigaste custom boarden vs den kompletta brädan.

Jag har hittat den här sidan och det känns som det är en bra sida om man läser recenssionerna. Märkeskåt som man är lockar Element mig väldigt mycket, både för att jag gillar deras cleana design samtidigt som det klingar gött i den lilla skatekunnighet jag har. Så mitt val lutar mest mot följande: https://www.skatepro.se/181-6993.htm

Nu då mina nyblivna vänner, ska jag beställa hem den? Eller ska vi börja om? Ni som gillar att klicka runt får gärna komma med tips i samma prisklass från samma sida eller tex. från Hollywood, Junkis eller Streetlab. Jag är öppen för alla förslag. Enda lilla löljiga kravet som finns är väl att designen inte får ha spårat.

Ciao

Senast ändrad:
Skateboard för nybörjare
Tänk inte så mycket köp en bräda och ut och skejta! Tycker du att det är svinkul så är det ingen stor investering att köpa en ny bräda om du inte är nöjd med den du har.

Tillbaka
Topp