Skejta med pinbindning?

stojje

Aktiv medlem
Skejta med pinbindning?
På vårarna brukar det vara fint att skejta runt på skaren på isar, skogar och på fjäll. Problemet är bara att mina skejtingskidor är så fruktansvärt usla nedför, det skulle va kul att få få till nån sorts skärande sväng. Dessutom är mina racingskateskidor så sjukt känsliga för spår. Om man tex skejtar en skoterled så styr skejtskidorna ned i skotrarnas medspår hela tiden. För några år sedan provade jag montera skatebindingar på ett par smala turskidor med stålkant men det visade sig vara helt värdelöst då turskidan saknade all form av vridstyvhet.

Någon som kan ge tips på skejtskidor som funkar att svänga med.? En stålkant skulle inte va helt fel.
Utbudet av fjälltursskidor har jag inte riktigt koll på men det verkar finnas skidor med ok form med midja och stålkant. Någon som provat skejta?

Även mina hyggligt styva skatepjäxor känns som styltor om man ska försöka driva en sväng så ett alternativ kanske vore en superlätt skimopjäxa men jag vet inte om det går att få tag i lätta topptursskidor som funkar att skejta med på riktigt. Jag antar att rocker tex funkar dåligt.

Kom gärna med tips!

Skejta med pinbindning?
Fjällskida med rottefella xplore og en styvare sko, lär dig telemarksväng. Eller trepin och plastsko om du vill ha mer prio på att åka nerför än att skatea. Att skatea med pin i gåläge är helt värdelöst, bättre då att bara ha låst häl.

Skejta med pinbindning?
Tack för svar Rando! Telemark är inga problem:) Vad är det som gör att Rottefella explore är bättre än pin? Är det inte bara samma funktion men med pinnarna i pjäxan i stället för i bindningen? Det borde bli ungefär samma pivot punkt, eller?

Skejta med pinbindning?
Att skejta med randoski med pin bindning i gå läge tror jag fungerar dåligt. Skidan blir alltför lös då man inte har något motstånd framåt. Med fast häl kan det dock fungera bra med lätt utrustning.

Skimo tävlingsutrustning borde fungera rätt bra men antagligen långt ifrån vanliga skateskidor.

Skejta med pinbindning?
Att skejta med randoski med pin bindning i gå läge tror jag fungerar dåligt. Skidan blir alltför lös då man inte har något motstånd framåt. Med fast häl kan det dock fungera bra med lätt utrustning.

Skimo tävlingsutrustning borde fungera rätt bra men antagligen långt ifrån vanliga skateskidor.

Det går att skejta med skimogrejor men det är ju en helt annan fågel är riktiga skejtprylar. Det blir en avvägning; platt/uppförs eller utförs?
Skejtade f ö med mina QST106 (bindningar i åkläge och pjäxor i gåläge) i påskas. Funkade, om än tämligen fostrande och inget för de längre utflykterna (>1 km platt).

Kanske funkar att sätta en trepin/motsv på en skimoskida och köra med en lägre telispjäxa eller styvare fjällpjäxa? Lite som Rando-Scando är inne på. Tillbaka-till-rötterna. Skimoskidor är inte längre än 160, kan vara värt att tänka på.

Skejta med pinbindning?
Xplore har justerbart motstånd framåt, beroende på vilken gummiklack du använder kan du byta mellan helt lös (blir samma som pindningar, inte bra för skate), mellan eller styv. Jämfört med vanliga BC-bindningar är den lite bredare och biffigare och kommer vara lite mer vridstyv, vilket hjälper till med nerför (men självklart inte som en Medjio, trepins eller alpin pindning).

Att skatea med fast häl tycker jag funkar rätt bra om det antingen går lite nerför, eller är helt platt med extremt snabbt före. I alla andra tillfällen så är jag avundsjuk på de som åker telis när man behöver skatea. Den lösa hälen gör sjukt stor skillnad för att få bra frånskjut i rörelsen så snart det inte handlar om väldigt "upprätt"/slö stil eller vad man ska säga. Så om du är ute för att vilja få skate-känsla skulle jag inte rekommendera det.

Att skatea med lös häl som har helt fri rörelse blir bara pannkaka med skidor överallt och totalt kaos.

Med det sagt tror jag aldrig du kommer få samma känsla som med skateskidor i preppade spår med något annat än just skateskidor i preppade spår.

Skejta med pinbindning?
Undrar hur det skulle funka med en skatebindning på en skimoskida? Med lite tur blir det den-sämsta-av två-världar-lösning.

Eller en bit gummicord som man knyter runt skimopjäxan och bakklossen (i gåläge)? Ger möjlighet att göra ett frånskjut utan att allt kollapsar. Förmodligen värdelöst och krångligt, så det borde vara värt att testa.

Finns det inte någon Åsnes-skida som uppfyller kriterierna skejt- och utförsvänlig? Låter som nåt de skulle kunna ha.

Underbart att ägna sig åt att laga något som inte är trasigt. Jag behöver en komplett skidverkstad med ett urval blandade bindningar, skidor och pjäxor.

Skejta med pinbindning?
Kila iväg och köp ett bar sånna här pjäxor så går det kanske toppenbra….
1776182352074.webp

Just nu på rea för bara 24.000 kr!!!!
🫣🤯🫣😜

Skejta med pinbindning?
Lite svårt att rekommendera nån speciell skida eftersom du vill ha egenskaper som säger emot sig själva. Om skida ska vara svängvillig på hårt underlag och inte spårkänslig så behövs midja och lite bredare skida med stålkant. Men då kommer skidan inte vara som en riktig skateskida och inte vara lika vridstyv.

Rossignol har en skate skida med stålkant, x-ium skate ifp men den är knappast mer svängvillig.

En lätt skimo skida, funkar ok utför och i skoterspår men tappar vridstyvhet och skatekänslan.

En smalare turskida med stålkant har du redan räknat bort.

Hade jag valt nått som går att skejta med och svänger utför så hade jag nog ändå valt en skimo skida a la https://www.fjellpuls.se/shop/ski-touring/skidor-topptur/race-topptur/hagan-ultra-ski/ eller bredare turskida med utför ambitioner https://lillehammersport.no/produkt...ibute_pa_size=180&attribute_pa_filtersize=180

Det blir samma sak med pjäxor och bindingare, vill du ha skejt känsla så är det skejtpjäxor och bindningar som gäller. En skimo pjäxa är mycket styvare i framfoten och pinbindningen har inget motstånd.
Ett mellanting mellan skejt och randone är xplore systemet, men jag vet inte om det är det bästa av två världar eller inte bra på något.

Skejta med pinbindning?
Jag hade, innan jag blev gammal och fet, ett rando-race set. Pjuck Scarpa Alien med kolfiber i skaftet och lite olika raceskidor 160 cm raka med lättast möjliga bindningar, titanskruvar för montering etc. De gick att skejta på ett hyggligt sätt, men jag skulle inte alls med syfte att skejta på fjället köpt den utrustningen.

En vanlig längdutrustning för skejt är mycket mer lättåkt, även om de som du skriver har sina begränsningar. Det är vingligt, men man lär sig med träning. Med skimo-rando-race så doppar brättet i varje skär, det är svårare, jämfört med att hålla balansen på en längdutrustning för skejt. Vårskejt på fjället med längdprylar är riktigt lätt och kul, om snö, terräng, väder och vind är rätt.

Skejta med pinbindning?
Jag har inte provat å skata med mina Madshus Panorama M55 + Rottefella xplorer, men jag kör dem med dess korta hudar och de är relativt snabba lagg å ta sig fram på skare och får även precis plats i längdspåren framförallt lite senare på dagen. Där kan pjäxorna spela ganska stor roll när det kommer till skate såsom utförsåkning/-glidning.

Skejta med pinbindning?
Tack för alla svar :)
Det finns som sagt en hel del olika alternativ och kombinationer men eftersom det är en kompromiss blir inget klockrent. Jag känner att jag ändå måste prioritera skatebarheten. Jag har ju redan hyggliga skategrejor, telemarksskidor , topptursutrustningar samt alpinskidor förstås.

Just nu har jag spanat in Fischer Aeroguide. Skateskidor med lite sidoskärning som ska väljas i lite kortare längder.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp