Skid Hjälp!

lacher

Ny medlem
Skid Hjälp!
Jag är 17 år och åker ca 30 dagar om året. Relativt duktig åkare både i parken och pist/offpist.
Åkte förra säsongen på K2 Public Enemy som jag var relativt nöjd med. Problemmet låg i att jag har flest skiddagar i slutet av året och då trampar man lätt igenom med en skida med bara 80 mm i midjan pga av den mosiga snön.
Har tänkt en del på K2 Seth Victius som denna säsongens köp...
Min fråga är, gör jag helt bort mig? Är 97 mm alldeles för mycket för dagar med 50/50 park pist?
Det är ju inte en halvmeter nyssnö jämt så frågan är alltså om den går att köra i vanlig pist och inte vårslask som jag har hört den funkar väldigt bra i.

Skid Hjälp!
Jag förstår ditt dilemma.
Tyvärr är ju skidköp en ganska dyr historia, och man vill ju inte lägga 7000kr på fel lagg om man inte behöver. Om jag vore du så skulle jag nog satsa på en twintip skida med ca 85-90 i midjan. Då kan du helt klart få en fungerande pist/park/puder skida och kan samtidigt ha dem som ditt enda par. Min rekomendation är att kolla in vad Völkl har att erbjuda. Bra stabila skidor som fungerar för dina ändamål tror jag..

Lycka till!

Skid Hjälp!
gör osm jg satsa på ett par Völkkl Karma, jag hoppas att de ska vara feta nog för at hålla mig flytande i de flesta fören. 87mm i midjan o rätt styva, så de ska nog hjälpa mig iaf...

Skid Hjälp!
Tycker att Völkl Karma-köpet som pzycho drog upp låter som en toppenidé, har skidan själv och jag tycker den funkar bra i princip hela berget runt.

Skid Hjälp!
Om du skulle köpa Seth Vicious så kommer det inte bli så kul om du kör lite tidigare på säsongen när snön fortfarande år hård, och det bildas isfläckar... Men SV är ju gjord för mjuk snö, så om du endast kommer köra mjuk pistad snö, då kan det fungera. Annars har du ju nya Scratch BC, samma storlek som SV, men med mer styvhet, och pistkvalitet. Men kolla runt på skidor i 90mm snåret, typ Karma, MoJo, Big Trouble...

Tillbaka
Topp