Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skida för längre turer/teknisk bestigning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="martinvilhelmsson" data-source="post: 1244009" data-attributes="member: 146459"><p>Instämmer med föregående inlägg, viktigt att matcha med rätt sko och bindning för at spara vikt och bli smidigare, det är även lättare at både boota och klättra i lättare skor. Jag åker själv bara telemark så inte helt min avdelning men Radical 2 låter onödigt tungt för uppgiften.</p><p></p><p>Tänkte egentligen mest tipsa om en tanke på skidor som kan vara ett alternativ, Salomon MTN 88, de är lätt att få tag på til under halva priset av de du sett på. Jag har tyvärr inte provat de själv men har som många andra på forumet storebror 95 som är lite tyngre en de du nämner på ca 1600g i 184 men de kan också åkas ganska hårt. Svårt att hitta exakt vikt på 88 nu men det borde vara ca samma som de du sett på. Enda begränsningen för mig med MTN 95 är när det blir väldigt mycket snö, kanskje 3dm+, men det är nog inget stort problem på toppturer i Jämtland. MTN både 88 og 95 brukar finnas i Tyskland för under 3000kr, svensk butik: <a href="https://www.addnature.com/salomon-n-mtn-explore-88-skis-M761774.html" target="_blank">https://www.addnature.com/salomon-n-mtn-explore-88-skis-M761774.html</a></p><p></p><p>Jag har också haft ett par SGN Hurrungane dock utan carbon som gillades, så om inte priset har någon betydelse kan jag tänka mig att Jostedalen är en "bättre" som i lättare men fortsatt bra, skida än MTN. Den kostar dock fort nästan tre gånger så mycket utan mycket rea tur och då är det kanske bättre at uppgradera bindningen til något som passar bättre för skida och ändamål.</p><p></p><p>MTN saknar dock "slotfäste" som RandoRonny här ovan efterfrågar..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="martinvilhelmsson, post: 1244009, member: 146459"] Instämmer med föregående inlägg, viktigt att matcha med rätt sko och bindning för at spara vikt och bli smidigare, det är även lättare at både boota och klättra i lättare skor. Jag åker själv bara telemark så inte helt min avdelning men Radical 2 låter onödigt tungt för uppgiften. Tänkte egentligen mest tipsa om en tanke på skidor som kan vara ett alternativ, Salomon MTN 88, de är lätt att få tag på til under halva priset av de du sett på. Jag har tyvärr inte provat de själv men har som många andra på forumet storebror 95 som är lite tyngre en de du nämner på ca 1600g i 184 men de kan också åkas ganska hårt. Svårt att hitta exakt vikt på 88 nu men det borde vara ca samma som de du sett på. Enda begränsningen för mig med MTN 95 är när det blir väldigt mycket snö, kanskje 3dm+, men det är nog inget stort problem på toppturer i Jämtland. MTN både 88 og 95 brukar finnas i Tyskland för under 3000kr, svensk butik: [URL]https://www.addnature.com/salomon-n-mtn-explore-88-skis-M761774.html[/URL] Jag har också haft ett par SGN Hurrungane dock utan carbon som gillades, så om inte priset har någon betydelse kan jag tänka mig att Jostedalen är en "bättre" som i lättare men fortsatt bra, skida än MTN. Den kostar dock fort nästan tre gånger så mycket utan mycket rea tur och då är det kanske bättre at uppgradera bindningen til något som passar bättre för skida och ändamål. MTN saknar dock "slotfäste" som RandoRonny här ovan efterfrågar.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skida för längre turer/teknisk bestigning
Tillbaka
Topp