Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 139634" data-attributes="member: 12152"><p>Joye> Det hängs på Teton antar jag... Det kan nog blir rätt lurigt med skumskon, men med lite flyt kan det nog bli bra. Jag testade att köra med vanliga innerskor häromdagen i samband med att jag meckade med den gamla. Ujujuj, det går inte att gå tillbaka från skum när man väl har vant sig vid precisionen i passformen. Jag måste fixa till det där så att jag har ett par fungerande gjutna innerskor.</p><p></p><p>__</p><p></p><p>Det är sannerligen inget lätt problem att ge råd i. En åkare med så mycket insikt som du verkar ha är svårt att leda i en viss riktning. Egentligen vet du ju vilken skida du vill ha, men du kan inte hitta den. För min del ligger svårigheten i det här fallet i att du vill att skidan ska funka i parken. Kravet att den aspekten ska bedömas gör att jag går storligen bet. Hade det inte varit för twintipen hade jag sagt att du skulle testa Stöckli DP 184 eller Mantra 184. Den senare har du ju redan testat och iom att du gillar den förstår jag ungefär vad du letar efter i känsla. Tyvärr är det ju väldigt sällan, eller kanske tom aldrig så att skidtillverkarna tar en prestandaskida och böjer upp tippen när dom gör en twintip. Av någon anledning är det nästan alltid skidor med sämre åkprestanda som förses med twin. Naturligtvis är det för att luftegenskaper, manöverbarhet och allmänt parkinriktade sidor av en skidas uppträdande inte fullt ut går att kombinera med egenskaper som värderas i pisten. Faktum är att jag aldrig har testat en skida med twintip under 190 som jag hade kunnat tänka mig att använda som huvudskida. Det handlar precis som flera har varit inne på om kompromisser. Blir skidan bättre i parken så är kan man ge sig fasen på att den just har blivit ungefär lika mycket sämre på baksidan av skutan.</p><p></p><p>Jag hade verkligen funderat på att skaffa mig två par skidor om jag var i ditt läge. Har man många åkdagar per vinter går det ju för det första åt minst två par lagg. Plöstligt pajar något eller man vill lämna in på service och har man bara ett par skidor så står man där med händerna i fickorna medans epoxit härdar. Det går ju inte att knalla rakt in på AG och kitta dubbelt upp, för då kostar det ju multum, men med lite hjälp av Conrad och/eller ett par beggade så blir det inte så fasligt dyrt. Twinnen på Mantra räcker väl till för att lattja lite? Komplettera med en ren jibbskida som tex Mojo 90 och du kan ta den när du känner för att trixa. Samtidigt är du inte helt borta om det plötsligt skulle öppna sig en orörd ränna oavsett vilken skida du väljer. Har man kommit så långt i sin prylinsikt som du är det bara att vidare inse rena fakta att det inte finns speciellt många riktigt bra allroundskidor i 95mm-segmentet på marknaden. Att försöka hitta en sådan som dessutom ska ha twintip kan vara ett hopplöst uppdrag.</p><p></p><p>Mantra känns ändå rätt tycker jag. Gotama blir för segt att åka runt på i Åre. Salomon Gun Lab är ett annat alternativ som passar många, men den är nog lite för snäll i detta fall och den kan nog ses mer som en alpskida än en för Sverige. Fischer Atua är en skida som du inte har nämnt. Den kan vara värd ett test. Blizzard Titan Nine 181cm är ett outsiderval som kan gå hem. Det var många som gillade den under skidtestarhelgen.</p><p></p><p>Ett budgetval är fjolårets eller ännu tidigare varianter av Scratch BC. Den var ju förut 90mm bred har jag för mig och därmed är den kvickare än nuvarande variant. Den skidan i 182-längd borde egentligen passa utmärkt, om man bortser från den prestigemässigt något tunga manövern att handla gamla skidor. Det är nog iofs riktigt svårt att få tag på ett par i bra skick och ännu värre att hitta ett par nya.</p><p></p><p>Undrar hur svårt det är att tippa upp ett par Mantra lite förresten? Trist att testa på en så dyr skida, men det är nog ändå inte omöjligt att det skulle kunna gå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 139634, member: 12152"] Joye> Det hängs på Teton antar jag... Det kan nog blir rätt lurigt med skumskon, men med lite flyt kan det nog bli bra. Jag testade att köra med vanliga innerskor häromdagen i samband med att jag meckade med den gamla. Ujujuj, det går inte att gå tillbaka från skum när man väl har vant sig vid precisionen i passformen. Jag måste fixa till det där så att jag har ett par fungerande gjutna innerskor. __ Det är sannerligen inget lätt problem att ge råd i. En åkare med så mycket insikt som du verkar ha är svårt att leda i en viss riktning. Egentligen vet du ju vilken skida du vill ha, men du kan inte hitta den. För min del ligger svårigheten i det här fallet i att du vill att skidan ska funka i parken. Kravet att den aspekten ska bedömas gör att jag går storligen bet. Hade det inte varit för twintipen hade jag sagt att du skulle testa Stöckli DP 184 eller Mantra 184. Den senare har du ju redan testat och iom att du gillar den förstår jag ungefär vad du letar efter i känsla. Tyvärr är det ju väldigt sällan, eller kanske tom aldrig så att skidtillverkarna tar en prestandaskida och böjer upp tippen när dom gör en twintip. Av någon anledning är det nästan alltid skidor med sämre åkprestanda som förses med twin. Naturligtvis är det för att luftegenskaper, manöverbarhet och allmänt parkinriktade sidor av en skidas uppträdande inte fullt ut går att kombinera med egenskaper som värderas i pisten. Faktum är att jag aldrig har testat en skida med twintip under 190 som jag hade kunnat tänka mig att använda som huvudskida. Det handlar precis som flera har varit inne på om kompromisser. Blir skidan bättre i parken så är kan man ge sig fasen på att den just har blivit ungefär lika mycket sämre på baksidan av skutan. Jag hade verkligen funderat på att skaffa mig två par skidor om jag var i ditt läge. Har man många åkdagar per vinter går det ju för det första åt minst två par lagg. Plöstligt pajar något eller man vill lämna in på service och har man bara ett par skidor så står man där med händerna i fickorna medans epoxit härdar. Det går ju inte att knalla rakt in på AG och kitta dubbelt upp, för då kostar det ju multum, men med lite hjälp av Conrad och/eller ett par beggade så blir det inte så fasligt dyrt. Twinnen på Mantra räcker väl till för att lattja lite? Komplettera med en ren jibbskida som tex Mojo 90 och du kan ta den när du känner för att trixa. Samtidigt är du inte helt borta om det plötsligt skulle öppna sig en orörd ränna oavsett vilken skida du väljer. Har man kommit så långt i sin prylinsikt som du är det bara att vidare inse rena fakta att det inte finns speciellt många riktigt bra allroundskidor i 95mm-segmentet på marknaden. Att försöka hitta en sådan som dessutom ska ha twintip kan vara ett hopplöst uppdrag. Mantra känns ändå rätt tycker jag. Gotama blir för segt att åka runt på i Åre. Salomon Gun Lab är ett annat alternativ som passar många, men den är nog lite för snäll i detta fall och den kan nog ses mer som en alpskida än en för Sverige. Fischer Atua är en skida som du inte har nämnt. Den kan vara värd ett test. Blizzard Titan Nine 181cm är ett outsiderval som kan gå hem. Det var många som gillade den under skidtestarhelgen. Ett budgetval är fjolårets eller ännu tidigare varianter av Scratch BC. Den var ju förut 90mm bred har jag för mig och därmed är den kvickare än nuvarande variant. Den skidan i 182-längd borde egentligen passa utmärkt, om man bortser från den prestigemässigt något tunga manövern att handla gamla skidor. Det är nog iofs riktigt svårt att få tag på ett par i bra skick och ännu värre att hitta ett par nya. Undrar hur svårt det är att tippa upp ett par Mantra lite förresten? Trist att testa på en så dyr skida, men det är nog ändå inte omöjligt att det skulle kunna gå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Tillbaka
Topp