Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 139639" data-attributes="member: 13245"><p>Fört en reflektion som jag gjorde såda klockan 04.15 i morse efter att min son för åttonde natten i rad vaknat och tyckt att det var dags att gå upp (11 timmar tidsomställning från Maui sätter sina spår i fyraåringar). Att leta efter en total allroundskida är (som vi redan kommit fram till) meningslöst. Så, det handlar om att ha en, två eller (flera skidor) som alla egentligen kompromissar lite. Efter att de senaste åren ha haft tillgång till sjukt många olika vindsurfingbrädor har jag kommit fram till några olika saker. Å ena sidan har jag förstått mer och mer av exakt vilken bräda som passar min seglingsstil (det handlar om vågsegling alltså). Å andra sidan har jag fått lättare och lättare att segla andra brädor utan "övergångsproblem". I själva verket har jag gått från att sakna egenskaper på de brädor som egentligen inte var exakt det jag ville ha till att snarare hitta nya egenskaper som jag faktiskt gillar i de "annorlunda" brädorna. Man kan säga att det handlar om att söka efter fördelar med en viss bräda istället för att söka efter nackdelar. Detta låter jag påverka hela seglingen och justerar liksom stilen efter vad som sitter under fötterna när jag väl förstått just denna brädas egenskaper. På liknande sätt förhåller jag mig egentligen till olika skidor. Observera att det dock i regel handlar om brädor som alla är väldigt bra - bra fast olika.</p><p></p><p>En skida som Karma har egentligen vissa brister om man t ex jämför kantgrepp och biffighet med säg min gamla explosiv, men givetvis har skidan andra fördelar och jag tycker trots allt att det är en riktigt rolig skida att bränna runt på. Hållar man balansen i längsled och kantar upp den lite så har den mycket att ge, även i kort längd. På samma sätt får man ju liksom anpassa sig lite när man åker pist med 190 explosiv. Det är grymt kul, men man får slösa lite med utrymmet (åka snabbt i stora svängar gör många backar rätt korta) och är det också lite befolkat i backarna är det en utmaning att ha kul på dessa.</p><p></p><p>Hur som helst, när det gäller längd på Karma så tycker jag som sagt att 177:an kan leverera rätt bra pistegenskaper om mna kör den rätt, även när det är lite mjukt uppkört och stökigt. Däremot är den ju inte mycket att ha i pudret. Jag skulle nog bakmontera den ett uns om jag skulle ha den som allroundskida (men jag vet inte hur mycket detta påverkar jibbegenskaperna negativt). 185:an lär vara klart mer allround. Rent generellt upplever jag Karma som en skida som känns kort för sin längd.</p><p></p><p>När det gäller fetingskidan så kan jag först säga att det i praktiken är rätt stor skillnad mellan ett par Explosiv (Mantra) och ett par Karma, trots rätt lite skillnad i midjan. Speciellt om då går upp i längd. Långa längden av Mantra tycker låter som en väldigt bra kompromiss, men givetvis beror det på hur mycket riktigt superkvalitets fluff-fluff du skall köra. Jag har väldigt sällan känt mig begränsad av 190 Explosiv - men det har hänt.</p><p></p><p>Om du väljer Gotaman så tycker jag också att du lika gärna kan fundera på långa längden. Obs att själva åklängden på Gotaman är flera centimeter kortare än på Mantran pga den rejäla bakdelen. I pist tycker jag för övrigt att skillnaden i ren smidighet mellan en 95mm-skida oms Explosiv och en 105mm-skida som Gotama är liten. Det känns i liftkön i början, men thats it. I de svängradier som man i alla fall måste komma upp till hinner man med att kanta även Gotaman. Däremot är inte Gotaman som skida en lika bra pistsmiskare som Explosiven och möjligen kanske det är svårt att bygga in motsvarande pistegenskaper när bredden växer över 100mm. </p><p></p><p>Några andra kommenterer: </p><p>-Big Daddy har jag inte kört, men Sugar daddy tycker jag sög (ehh, pun intended) i pisten. RIktigt halkiga.</p><p></p><p>-En skida som Völkl Sanouk har jag själv varit sugen på som riktigt utpräglad pow-skida. Jag har inte kört den, men de som har det säger att skillnaden mot (även en lång) Gotama är stor (antagligen tack vara mindre spann och skärning och ett mer anpassat flex). Å andra sidan blir säkerligen all piståkning med den skidan en ren transport. </p><p></p><p>-På både Karma, Mantra och Gotama kan man trixa lite med monteringen och förskjuta egenskaperna lite åt ena eller andra hållet. Jag har dock svårt att ge exakta råd här. För ett få ett hum om hur långt man kan gå, ta och jämför ett par Explosiv med ett par Mantra. Det handlar om centimetrar i skillnad mellan rek montering och en skida som Karma är ännu mer frammonterad än Mantran.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 139639, member: 13245"] Fört en reflektion som jag gjorde såda klockan 04.15 i morse efter att min son för åttonde natten i rad vaknat och tyckt att det var dags att gå upp (11 timmar tidsomställning från Maui sätter sina spår i fyraåringar). Att leta efter en total allroundskida är (som vi redan kommit fram till) meningslöst. Så, det handlar om att ha en, två eller (flera skidor) som alla egentligen kompromissar lite. Efter att de senaste åren ha haft tillgång till sjukt många olika vindsurfingbrädor har jag kommit fram till några olika saker. Å ena sidan har jag förstått mer och mer av exakt vilken bräda som passar min seglingsstil (det handlar om vågsegling alltså). Å andra sidan har jag fått lättare och lättare att segla andra brädor utan "övergångsproblem". I själva verket har jag gått från att sakna egenskaper på de brädor som egentligen inte var exakt det jag ville ha till att snarare hitta nya egenskaper som jag faktiskt gillar i de "annorlunda" brädorna. Man kan säga att det handlar om att söka efter fördelar med en viss bräda istället för att söka efter nackdelar. Detta låter jag påverka hela seglingen och justerar liksom stilen efter vad som sitter under fötterna när jag väl förstått just denna brädas egenskaper. På liknande sätt förhåller jag mig egentligen till olika skidor. Observera att det dock i regel handlar om brädor som alla är väldigt bra - bra fast olika. En skida som Karma har egentligen vissa brister om man t ex jämför kantgrepp och biffighet med säg min gamla explosiv, men givetvis har skidan andra fördelar och jag tycker trots allt att det är en riktigt rolig skida att bränna runt på. Hållar man balansen i längsled och kantar upp den lite så har den mycket att ge, även i kort längd. På samma sätt får man ju liksom anpassa sig lite när man åker pist med 190 explosiv. Det är grymt kul, men man får slösa lite med utrymmet (åka snabbt i stora svängar gör många backar rätt korta) och är det också lite befolkat i backarna är det en utmaning att ha kul på dessa. Hur som helst, när det gäller längd på Karma så tycker jag som sagt att 177:an kan leverera rätt bra pistegenskaper om mna kör den rätt, även när det är lite mjukt uppkört och stökigt. Däremot är den ju inte mycket att ha i pudret. Jag skulle nog bakmontera den ett uns om jag skulle ha den som allroundskida (men jag vet inte hur mycket detta påverkar jibbegenskaperna negativt). 185:an lär vara klart mer allround. Rent generellt upplever jag Karma som en skida som känns kort för sin längd. När det gäller fetingskidan så kan jag först säga att det i praktiken är rätt stor skillnad mellan ett par Explosiv (Mantra) och ett par Karma, trots rätt lite skillnad i midjan. Speciellt om då går upp i längd. Långa längden av Mantra tycker låter som en väldigt bra kompromiss, men givetvis beror det på hur mycket riktigt superkvalitets fluff-fluff du skall köra. Jag har väldigt sällan känt mig begränsad av 190 Explosiv - men det har hänt. Om du väljer Gotaman så tycker jag också att du lika gärna kan fundera på långa längden. Obs att själva åklängden på Gotaman är flera centimeter kortare än på Mantran pga den rejäla bakdelen. I pist tycker jag för övrigt att skillnaden i ren smidighet mellan en 95mm-skida oms Explosiv och en 105mm-skida som Gotama är liten. Det känns i liftkön i början, men thats it. I de svängradier som man i alla fall måste komma upp till hinner man med att kanta även Gotaman. Däremot är inte Gotaman som skida en lika bra pistsmiskare som Explosiven och möjligen kanske det är svårt att bygga in motsvarande pistegenskaper när bredden växer över 100mm. Några andra kommenterer: -Big Daddy har jag inte kört, men Sugar daddy tycker jag sög (ehh, pun intended) i pisten. RIktigt halkiga. -En skida som Völkl Sanouk har jag själv varit sugen på som riktigt utpräglad pow-skida. Jag har inte kört den, men de som har det säger att skillnaden mot (även en lång) Gotama är stor (antagligen tack vara mindre spann och skärning och ett mer anpassat flex). Å andra sidan blir säkerligen all piståkning med den skidan en ren transport. -På både Karma, Mantra och Gotama kan man trixa lite med monteringen och förskjuta egenskaperna lite åt ena eller andra hållet. Jag har dock svårt att ge exakta råd här. För ett få ett hum om hur långt man kan gå, ta och jämför ett par Explosiv med ett par Mantra. Det handlar om centimetrar i skillnad mellan rek montering och en skida som Karma är ännu mer frammonterad än Mantran. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Tillbaka
Topp