Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dallan" data-source="post: 139644" data-attributes="member: 35502"><p>Tycker att det är ett jäkla dividerande angående skidköp här på freeride.</p><p></p><p>Köp dom du tror på mest på och har hört mest gott om, då kommer du bli nöjd (psyket spelar in ruggigt mycket).</p><p></p><p>Problemet med ett sådant dilemma du har är ju att alla kommer med olika idér om alla möjliga skidor och du blir ännu mer förvirrad, det som är ännu mer av ett problem tycker jag är att folk lovordar skidor som dom åker på/kommer köpa vilket kan bli helt fel.</p><p>Eftersom det inte är något fel på nån av dom skidorna du är sugen på presanda mässigt så är det ju just kännslan du får på skidorna som spelar roll, och kännslan är så personlig så att man kan nästan aldrig säkert kan veta om du kommer gilla skidan lika mycket som man själv gör.</p><p></p><p>Sen är det ju alltid så att du får kompromissa åt något håll, ta en mojo90 mot en Karma tex så får du två helt olika skidor och båda har bra egenskaper fast dom inte är lika att åka på och egenskaperna är också väldigt olika .</p><p></p><p>Exempel på hur det känns för mig på 2 olika skidor som är tänkta till samma sak och ungefär har samma prislapp.</p><p></p><p>Vikt: 80 ungefär</p><p></p><p>Åkstil: Som jag känner för</p><p></p><p>Skill: Helt ok men många knäcker nog mig</p><p></p><p>Vill ha för typ av skida: En skön lättåkt allmountain twintip med runt 90 midja (eller bredare), som ska funka helt ok i pist men framförallt bra i lössnö och köra lite hopp och rails med.</p><p></p><p></p><p>Mojo 90:</p><p></p><p>Mjuk lättåkt skida, får inte så bra respons när man lägger upp den på kant men den är jäkligt lätt att få upp å andra sidan, skulle vilja ha lite mer styvhet i den möjligen för att få en bättre carving kännsla och kanske lite mer pop i hopp osv. Stabiliteten va helt ok måste en skida va superstabil? då blir ju livligheten lidande tycker jag. </p><p>Kantgreppet samma sak måste det va så perfekt så jag kan komma i en 30 grader brant pist i 100 blås på blåis?</p><p></p><p>Karman:</p><p></p><p>Styvare än mojon kan kännas plankig, lite trögare i svängar i pist känns lite mer krävande, tar man i lite får man mer tillbaks å andra sidan men gör man inte det känns det lite tråkigt från och till.</p><p>Stabiliteten i skidan Känns väldigt bra för mig räcker verkligen till, kantgreppet likaså</p><p></p><p>Det där va bara ett kort exempel på två skidor jag prövat om hur jag känner och efter en vecka på varje skida skulle jag känna annorlunda likaså beroende på om jag körde på skidorna i Hemavan eller i Zermatt.</p><p></p><p>Bottom line två bra skidor som är helt olika och har båda för och nackdelar men jag skulle lätt kunna äga nån utav dom och ha en skitkul vinter på dom.</p><p></p><p>Nu är jag trött och känner att jag skrivit saker som möjligtvis är felaktiga och icke relevanta men hursomhelst tycker jag du ska köpa dom skidorna du är mest sugen på, du kommer bli nöjd, kanske inte på alla fronter men på dom flesta.</p><p></p><p>angående längd borde du nog ta skidor över 180, du kommer nog ha mer behållning av det i längden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dallan, post: 139644, member: 35502"] Tycker att det är ett jäkla dividerande angående skidköp här på freeride. Köp dom du tror på mest på och har hört mest gott om, då kommer du bli nöjd (psyket spelar in ruggigt mycket). Problemet med ett sådant dilemma du har är ju att alla kommer med olika idér om alla möjliga skidor och du blir ännu mer förvirrad, det som är ännu mer av ett problem tycker jag är att folk lovordar skidor som dom åker på/kommer köpa vilket kan bli helt fel. Eftersom det inte är något fel på nån av dom skidorna du är sugen på presanda mässigt så är det ju just kännslan du får på skidorna som spelar roll, och kännslan är så personlig så att man kan nästan aldrig säkert kan veta om du kommer gilla skidan lika mycket som man själv gör. Sen är det ju alltid så att du får kompromissa åt något håll, ta en mojo90 mot en Karma tex så får du två helt olika skidor och båda har bra egenskaper fast dom inte är lika att åka på och egenskaperna är också väldigt olika . Exempel på hur det känns för mig på 2 olika skidor som är tänkta till samma sak och ungefär har samma prislapp. Vikt: 80 ungefär Åkstil: Som jag känner för Skill: Helt ok men många knäcker nog mig Vill ha för typ av skida: En skön lättåkt allmountain twintip med runt 90 midja (eller bredare), som ska funka helt ok i pist men framförallt bra i lössnö och köra lite hopp och rails med. Mojo 90: Mjuk lättåkt skida, får inte så bra respons när man lägger upp den på kant men den är jäkligt lätt att få upp å andra sidan, skulle vilja ha lite mer styvhet i den möjligen för att få en bättre carving kännsla och kanske lite mer pop i hopp osv. Stabiliteten va helt ok måste en skida va superstabil? då blir ju livligheten lidande tycker jag. Kantgreppet samma sak måste det va så perfekt så jag kan komma i en 30 grader brant pist i 100 blås på blåis? Karman: Styvare än mojon kan kännas plankig, lite trögare i svängar i pist känns lite mer krävande, tar man i lite får man mer tillbaks å andra sidan men gör man inte det känns det lite tråkigt från och till. Stabiliteten i skidan Känns väldigt bra för mig räcker verkligen till, kantgreppet likaså Det där va bara ett kort exempel på två skidor jag prövat om hur jag känner och efter en vecka på varje skida skulle jag känna annorlunda likaså beroende på om jag körde på skidorna i Hemavan eller i Zermatt. Bottom line två bra skidor som är helt olika och har båda för och nackdelar men jag skulle lätt kunna äga nån utav dom och ha en skitkul vinter på dom. Nu är jag trött och känner att jag skrivit saker som möjligtvis är felaktiga och icke relevanta men hursomhelst tycker jag du ska köpa dom skidorna du är mest sugen på, du kommer bli nöjd, kanske inte på alla fronter men på dom flesta. angående längd borde du nog ta skidor över 180, du kommer nog ha mer behållning av det i längden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Tillbaka
Topp