Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 139648" data-attributes="member: 13863"><p>Mycket intressant läsning ...</p><p></p><p>Det mesta är ju redan sagt och det tycks som du, Joye, redan bestämt dig (redan köpt). Som Utter, HitMe m.fl. så väl formulerar ovan blir en skida med alla de egenskaper du beskriver ovan en kompromiss på många sätt. Det naturliga med tanke på hur mycket och allsidigt du tycks köra är att du behöver (minst) två par skidor ...</p><p></p><p>Sen har vi det där med skidlängd, det tycks som folk i allmänhet köper allt för långa kortsvängsskidor och allt för korta långssvängs- och offpistskidor (ett kärt gammalt ämne). Med tanke på hur du beskriver din åkstil tror jag inte ett ögonblick att ett par Karma i 185 cm är för långa. Möjligtvis att de kan kännas lite klumpiga om du ska kryssa mellan pelikaner under sportlovet, men knappast på baksidan!</p><p></p><p>En mycket intressant synpunkt är vidare HitMes (visst blir det effektfullt med esset) erfarenhet av olika brädor och skidor. Oftast är det ju så att en testkörning av ett par skidor kan vara högst vilseledande. Hur man uppfattar dem beror till mycket stor del på vad man är vana att köra på och den teknik man lärt in "mot" just dessa skidor. Testar man då ett par skidor som påminner mycket om de man redan har (kört senast) känns det i allmänhet mycket bättre än ett par med väldigt avvikande egenskaper, vilket inte alls betyder att de är sämre, utan kanske bara behöver lite mer inkörning. Kantslipningen har oxå oerhört stor betydelse för hur en skida uppfattas, en styv skida med sylvassa ej avdragna kanter kan uppfattas som enormt bångstyrig medan samma skida med turistkanter kan kännas riktigt lättåkt.</p><p></p><p>Efter att kört mina Ross 9S, 165, (SL-carvers) i en vecka, kändes mina Monster 85, 186, som värsta oljetankers, högst ovilliga till sidoförflyttning överhuvudtaget. Det behövdes några åk för att återigen hitta den rätta känslan. Hade det varit en skidtest hade jag sågat dem vid knäna ...</p><p></p><p>Till saken...eftersom du kör mest i Åre misstänker jag att det blir en och annan dag med ren pistkörning. Komplettera med ett par pistskidor med mycket sväng, kvicka skidor som är snabba kant till kant är enormt roligt att köra de dagar man är hänvisad till pisten, dessutom mycket utvecklande för carvingtekniken vilket man har tillgodo även med bredlagg i utanförpisten.</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 139648, member: 13863"] Mycket intressant läsning ... Det mesta är ju redan sagt och det tycks som du, Joye, redan bestämt dig (redan köpt). Som Utter, HitMe m.fl. så väl formulerar ovan blir en skida med alla de egenskaper du beskriver ovan en kompromiss på många sätt. Det naturliga med tanke på hur mycket och allsidigt du tycks köra är att du behöver (minst) två par skidor ... Sen har vi det där med skidlängd, det tycks som folk i allmänhet köper allt för långa kortsvängsskidor och allt för korta långssvängs- och offpistskidor (ett kärt gammalt ämne). Med tanke på hur du beskriver din åkstil tror jag inte ett ögonblick att ett par Karma i 185 cm är för långa. Möjligtvis att de kan kännas lite klumpiga om du ska kryssa mellan pelikaner under sportlovet, men knappast på baksidan! En mycket intressant synpunkt är vidare HitMes (visst blir det effektfullt med esset) erfarenhet av olika brädor och skidor. Oftast är det ju så att en testkörning av ett par skidor kan vara högst vilseledande. Hur man uppfattar dem beror till mycket stor del på vad man är vana att köra på och den teknik man lärt in "mot" just dessa skidor. Testar man då ett par skidor som påminner mycket om de man redan har (kört senast) känns det i allmänhet mycket bättre än ett par med väldigt avvikande egenskaper, vilket inte alls betyder att de är sämre, utan kanske bara behöver lite mer inkörning. Kantslipningen har oxå oerhört stor betydelse för hur en skida uppfattas, en styv skida med sylvassa ej avdragna kanter kan uppfattas som enormt bångstyrig medan samma skida med turistkanter kan kännas riktigt lättåkt. Efter att kört mina Ross 9S, 165, (SL-carvers) i en vecka, kändes mina Monster 85, 186, som värsta oljetankers, högst ovilliga till sidoförflyttning överhuvudtaget. Det behövdes några åk för att återigen hitta den rätta känslan. Hade det varit en skidtest hade jag sågat dem vid knäna ... Till saken...eftersom du kör mest i Åre misstänker jag att det blir en och annan dag med ren pistkörning. Komplettera med ett par pistskidor med mycket sväng, kvicka skidor som är snabba kant till kant är enormt roligt att köra de dagar man är hänvisad till pisten, dessutom mycket utvecklande för carvingtekniken vilket man har tillgodo även med bredlagg i utanförpisten. That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Tillbaka
Topp