Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 139658" data-attributes="member: 13245"><p>OK, här kommer lite intryck. Jag har skrivit en recension (på Mantran) också, som väl dyker upp snart, men där finns mest jämförelser med Explosiven. En kort resume är att Mantran är en (jämfört med Explosiven) väldigt lättåkt skida som inte bara funkar i fullfartsläge utan också i lite flackare förhållanden. Detta med otroliga prestanda i kategorierna kantgrepp och skär.</p><p></p><p>När det gäller Mantra kontra Karma så kan jag inte göra en helt rättvis jämförelse eftersom jag bara kunde testa Karma i 177cm längden. Jag har förut kört även denna länga av Karman och grundintrycket är att det är en skida med rätt solid mittdel som kan hantera den mesta piståkningen. Mantran är dock helt klart ett par pinnhål mer prestandaorienterad. Egentligen märker man detta redan då man skejtar på de två skidorna. Mantran ger liksom respons från topp till tå medan man på Karman åker mer på skidans mittdel. Detta följer skidornas beteende vid riktig åkning. Mantran har helt enkelt ett mycket bättre grepp än Karman genom hela skidan på hårt underlag. Som sagt, med bra kanter sitter Karman också, men det är en annan typ av grepp. En annan skillnad är att när man pressar Karman hårt i sväng så böjer den igenom lite och det är är svårt att accelerera i svängen hur mycket som helst. Mantran kan ta väldigt mycket tryck och ger betydligt mer skjut ut ur svängen. Är det tillräckligt brant blir det för de som inte har ben och tekning av värlsdcupklass ändå gravitationen (och ur lite man svänger) som avgör farten, men när det är lite flackare och man ligger på sväng går det helt enkelt inte att hålla lika hög fart på Karman som på Mantran. När man byter mellan skidorna )och gärna är två åkare) så är detta en fascinerande känsla. För mycket tryck på Karman gör snarare att den börjar driva lite i sidled om inte underlaget är stenhårt.</p><p></p><p>Möjligen är 185:an av Karman hårdare och mer prestandaorienterad, men min gissning är att denna karaktär egentligen ligger inbyggd i skidan och att anledningen är att göra den bättre för park och hopp (säkrare i landningar etc). För "vanlig åkning" tror jag också att man kan bakmontera Karman något. Jag bakmonterade för övrigt Mantran 2cm (mer om detta på <a href="http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25040" target="_blank">http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25040</a> ). </p><p></p><p>För Joye var nog Karman (185) det rätta valet eftersom ha de fakto vill ha parkegenskaper i skida också. Karman är långt ifrån mesig och jämfört med mycket annat i klassen ansedd som väldigt prestandaorienterad. Konkurensen från Mantran när det gäller prestanda är dock närmast mördande. Samtidigt är Mantran, tycker jag rätt lättåkt (med hyfsad teknik). Därför är min slutsats att alla som är i valet och kvalet mellan dessa båda modeller och INTE måste ha en full twintip väljer Mantran (och bakmonterar ca 2cm). </p><p></p><p>När det gäller Joye (igen) kan man fråga sig vad han skall komplettera med (om vi skall lyckas hålla diskussionen igång). Efter testkörning av Mantran ser jag Mantra 191 som ett klart intressant alternativ. Sanouk eller liknande är antalgigen märkbart bättre i orört bottenlöst före - ett helt annat fokus. Mellan Gotama och Mantra är dock jämförelsen klart intressantare. Jag skulle säga att även om Gotaman är rätt bra när det gäller grepp och stabilitet är den (liksom Karman) inte helt "solid" och blir det lätt slagen av Mantran. Trots att Mantran har mer skärning så känns den stabilare i uppkörd lössnö. För mig känns det som en åkare med "aktiv åkstil" helt enkelt har mer att hämta i Mantran. Gotaman har förståss mer yta och därmed lite mer flyt, men om man har möjlighet att välja en längre Mantra (dvs om det är 183 Gotama man sneglar på) så är valet (191 Mantra) i alla fall självklart för mig. Skulle jag behöva ännu mer flyt får det bli ett par Sanouk...men det få nog vänta ett tag.</p><p></p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 139658, member: 13245"] OK, här kommer lite intryck. Jag har skrivit en recension (på Mantran) också, som väl dyker upp snart, men där finns mest jämförelser med Explosiven. En kort resume är att Mantran är en (jämfört med Explosiven) väldigt lättåkt skida som inte bara funkar i fullfartsläge utan också i lite flackare förhållanden. Detta med otroliga prestanda i kategorierna kantgrepp och skär. När det gäller Mantra kontra Karma så kan jag inte göra en helt rättvis jämförelse eftersom jag bara kunde testa Karma i 177cm längden. Jag har förut kört även denna länga av Karman och grundintrycket är att det är en skida med rätt solid mittdel som kan hantera den mesta piståkningen. Mantran är dock helt klart ett par pinnhål mer prestandaorienterad. Egentligen märker man detta redan då man skejtar på de två skidorna. Mantran ger liksom respons från topp till tå medan man på Karman åker mer på skidans mittdel. Detta följer skidornas beteende vid riktig åkning. Mantran har helt enkelt ett mycket bättre grepp än Karman genom hela skidan på hårt underlag. Som sagt, med bra kanter sitter Karman också, men det är en annan typ av grepp. En annan skillnad är att när man pressar Karman hårt i sväng så böjer den igenom lite och det är är svårt att accelerera i svängen hur mycket som helst. Mantran kan ta väldigt mycket tryck och ger betydligt mer skjut ut ur svängen. Är det tillräckligt brant blir det för de som inte har ben och tekning av värlsdcupklass ändå gravitationen (och ur lite man svänger) som avgör farten, men när det är lite flackare och man ligger på sväng går det helt enkelt inte att hålla lika hög fart på Karman som på Mantran. När man byter mellan skidorna )och gärna är två åkare) så är detta en fascinerande känsla. För mycket tryck på Karman gör snarare att den börjar driva lite i sidled om inte underlaget är stenhårt. Möjligen är 185:an av Karman hårdare och mer prestandaorienterad, men min gissning är att denna karaktär egentligen ligger inbyggd i skidan och att anledningen är att göra den bättre för park och hopp (säkrare i landningar etc). För "vanlig åkning" tror jag också att man kan bakmontera Karman något. Jag bakmonterade för övrigt Mantran 2cm (mer om detta på [URL]http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25040[/URL] ). För Joye var nog Karman (185) det rätta valet eftersom ha de fakto vill ha parkegenskaper i skida också. Karman är långt ifrån mesig och jämfört med mycket annat i klassen ansedd som väldigt prestandaorienterad. Konkurensen från Mantran när det gäller prestanda är dock närmast mördande. Samtidigt är Mantran, tycker jag rätt lättåkt (med hyfsad teknik). Därför är min slutsats att alla som är i valet och kvalet mellan dessa båda modeller och INTE måste ha en full twintip väljer Mantran (och bakmonterar ca 2cm). När det gäller Joye (igen) kan man fråga sig vad han skall komplettera med (om vi skall lyckas hålla diskussionen igång). Efter testkörning av Mantran ser jag Mantra 191 som ett klart intressant alternativ. Sanouk eller liknande är antalgigen märkbart bättre i orört bottenlöst före - ett helt annat fokus. Mellan Gotama och Mantra är dock jämförelsen klart intressantare. Jag skulle säga att även om Gotaman är rätt bra när det gäller grepp och stabilitet är den (liksom Karman) inte helt "solid" och blir det lätt slagen av Mantran. Trots att Mantran har mer skärning så känns den stabilare i uppkörd lössnö. För mig känns det som en åkare med "aktiv åkstil" helt enkelt har mer att hämta i Mantran. Gotaman har förståss mer yta och därmed lite mer flyt, men om man har möjlighet att välja en längre Mantra (dvs om det är 183 Gotama man sneglar på) så är valet (191 Mantra) i alla fall självklart för mig. Skulle jag behöva ännu mer flyt får det bli ett par Sanouk...men det få nog vänta ett tag. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skida som funkar i alla lägen?
Tillbaka
Topp