Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidåkning i Slovenien
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 136047" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har varit i Slovenien på sommaren två gånger i samband med mästerskap i fältbågskytte och har då kollat in två olika skidorter på nära håll. EM -99 gick i Bovec och EM i somras i Rogla. I båda fallen var delar av tävlingsbanan placerad i pister, Visserligen bara utan snö, men jag har iaf kollat hur det ser ut. </p><p></p><p>Bovec (www.bovec.net) med sitt berg Kanin sades iaf då vara den enda ort i Slovenien som gick upp över 2000m. Antalet pister såg ut att vara begränsat, men bergen i närheten var ganska rejäla och formade i Dolomit-stil med grustagsliknande jämna sluttningar följda av raka stupklippor som sträcker sig upp överst. Att åka "backside" här kan bli farligt... Det såg inte ut att vara speciellt brant i själva liftsystemet, men lokalbefolkningen hävdade att även avancerade åkare hittade guldkorn. Iofs är det naturligt att man inte hamnar på dom branta ställena när det ska gås runt i terrängen på sommaren. En pist som uppfattas som brant på vintern är rejält brant om man ska klättra upp för den på sommaren, speciellt med en pilbåge i handen. På senare år har minst en extremtävling körts i området, vilket borde innebära att det finns lite kul sluttningar. </p><p></p><p>Rogla besökte jag som sagt i somras. Där var tävlingsbanorna spridda i hela liftsystemet och jag gick runt i större delen av anläggningen och tittade, men alltså även i det här fallet utan snö. Det är en ganska rundad bule formmässigt med en platå på toppen och pisterna var inte speciellt imponerande. Med undantag för en FIS-klassad slalompist som var iaf lite lutning på var det enbart glidarpister av familjekaraktär. Ingen offpist verkade finnas heller, bortsett från lite snäll skogsåkning. Bergen i stort i omgivningarna var snälla, runda kullar med skog. Fallhöjden i liftsystemet var runt 300 meter skulle jag tippa. Till Rogla finns få anledningar att åka jämfört med Bovec ovan. </p><p></p><p><a href="http://www.slovenia-tourism.si/?smucanje=0" target="_blank">http://www.slovenia-tourism.si/?smucanje=0</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 136047, member: 12152"] Jag har varit i Slovenien på sommaren två gånger i samband med mästerskap i fältbågskytte och har då kollat in två olika skidorter på nära håll. EM -99 gick i Bovec och EM i somras i Rogla. I båda fallen var delar av tävlingsbanan placerad i pister, Visserligen bara utan snö, men jag har iaf kollat hur det ser ut. Bovec (www.bovec.net) med sitt berg Kanin sades iaf då vara den enda ort i Slovenien som gick upp över 2000m. Antalet pister såg ut att vara begränsat, men bergen i närheten var ganska rejäla och formade i Dolomit-stil med grustagsliknande jämna sluttningar följda av raka stupklippor som sträcker sig upp överst. Att åka "backside" här kan bli farligt... Det såg inte ut att vara speciellt brant i själva liftsystemet, men lokalbefolkningen hävdade att även avancerade åkare hittade guldkorn. Iofs är det naturligt att man inte hamnar på dom branta ställena när det ska gås runt i terrängen på sommaren. En pist som uppfattas som brant på vintern är rejält brant om man ska klättra upp för den på sommaren, speciellt med en pilbåge i handen. På senare år har minst en extremtävling körts i området, vilket borde innebära att det finns lite kul sluttningar. Rogla besökte jag som sagt i somras. Där var tävlingsbanorna spridda i hela liftsystemet och jag gick runt i större delen av anläggningen och tittade, men alltså även i det här fallet utan snö. Det är en ganska rundad bule formmässigt med en platå på toppen och pisterna var inte speciellt imponerande. Med undantag för en FIS-klassad slalompist som var iaf lite lutning på var det enbart glidarpister av familjekaraktär. Ingen offpist verkade finnas heller, bortsett från lite snäll skogsåkning. Bergen i stort i omgivningarna var snälla, runda kullar med skog. Fallhöjden i liftsystemet var runt 300 meter skulle jag tippa. Till Rogla finns få anledningar att åka jämfört med Bovec ovan. [URL]http://www.slovenia-tourism.si/?smucanje=0[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidåkning i Slovenien
Tillbaka
Topp