Skidåkning i Stockholm och Södra Sverige

Skantz

Aktiv medlem
jag ska till stockholm och åka skidor. hjälp mig med tips om bra åkning.
stockholm skidstaden nr. 1 i sverige....
staden mellan bergen, sveriges största skidort mm.

så sjukt less på alla turister och andra nötter som åker till jämtland för att åka skidor så jag ska ge igen men även är jag less på åkningen i norrland, norge och andra bergsmassiv nere på kontinenten. Det är ju så att oftast bara susar man förbi SÖDRA SVERIGE en gång i halvåret på alla skidresor men man glömer lätt vad denna region har att erbjuda i skidväg. Jag vill ju utforska lite av Södra Sveriges skidberg.

skidresa till södra sverige lockar runt hörnet. Örebro. Linköping och Stockholm är bokade stopp.... vad trors om feta linjer på söderns höjder?? det låter ju bra.
gillar friåkning så jag vill gärna ha tips på bra toppturer runt Linköping och stockholm... tänker också om man nån gång ska köra alla sveriges stora och erkända slätter, vilka har vi hjälp mig:
närkeslätten, Uppsala, östgöta, västgöta, skåne så klart... vilka andra är värda aggresiv alpinåkning.

tänk och få droppa in på en skön linje med Vättern som bakgrund eller havet i stockholm... skärgården i stockholm borde vara som norge ungefär.... hav och åkning....

Haha. Na kan inte direkt säga att det finns skön åkning i Stockholm. Backarna är max 300 meter långa och har en fallhöjd på max 70.
Men är du ute efter skidåkning på isigt underlag, ingen snö i backarna, långa liftköer och rätt dyra liftkort så är Stockholms backar att rekommendera:)

Kör i såfall till Storstenshöjden, Örebro. Backarna där uber mycket bättre än i kungliga hufvudstaden. Fast Örebro har bara Storstenshöjden medan Stockholm har 7!

Senast ändrad:
testa bajenbacken ingen vidare fallhöjd eller så men eftersom skistar tar över nu så lär dom väll göra det rätt så bra pluss att baksidan av backen lutar rätt så bra o sen ere ju ändå trätt så soft utsikt

Om du söker Sveriges sydligaste alp så är Vångabacken ett måste. Ligger en bit utanför Kristianstad, bra fallhöjd, bra liftar, ett bra system helt enkelt. Men kanske viktigtast, det ligger sjukt långt söderut. Tyvärr är inte beräknad öppning förrän v.52

Sugen på mer info, pris på liftkort osv kika in på www.vangabacken.com.

ja tror att du borde ta en titt förbi avenyyyn i GBG i vinter, dra me en tank me vatten o fixa egen räser bana mitt på gatan o då har du fanemej sveriges sydligaste super G. tror att det passar andan av dina backar, vet inte om alla hänger med på skämtet. ;)

Ombergsliden i östergötland är ett måste. Respektingivande fallhöjd, brutala colouirer och djupt, fluffigt puder. Kort o gott En skidåkares torra puder dröm. Finns även rescension här på FR

Ska du åka i södra sverige finns bara ett ställe: BIG STONE HILL.
Dom har ju "Stora hoppet" också.
I Kihlsbergen utanför örat - ja Örebro för er botenannaidioter som inte fattar svenska. Har fostrat stora åkare som Hawk och Steve Strand (och Steve Strands storebror), HitMe samt en dröse brädåkare.

Själv har jag bara varit i krokarna på midsommar samt en kräftskiva, men det är helt andra historier.

Storstenshöjden äger allas rumpor var vad jag ville ha sagt. Basta. Punkt.

Senast ändrad:
jag måste först och främst säga att detta absolut inte är ett skämt.

Storstenshöjden verkar vara ett måste... Men det är inbokat...
Jag vill ha tips allt från anläggningar men framför allt andra berg oftast finns den bästa åkningen där det inte har byggts liftar så gärna många tips på andra bra skidberg. Men självklart även takdropp och andra åkbara linjer för det är väl det som det handlar om mer än åkbara berg.
förövrigt vill vi träffa åkare på dessa lokala berg, det är ju halva idén att träffa dessa inbitna åkarna som har åkt t ex. i Tolvmannabacken hela sitt liv varje helg i 30år. det är hjältar jag vill bli guidade av på dessa berg söderöver, människor med positiv inställning till det de har inte negativ till det som inte finns.

Tack för tipsen så här långt

i västragötaland finns Isaberg och ulricehamn, det är väl dom "större" ställena. isaberg har 2 st sittliftar och rätt bra längt på backarna..men ingen park eftersom han som pistar är en bogkille, han gillar inte snowboard eller skidor som man kan åka baklänges på.

uhamn har park men den är väl sådär..

Om du åker förbi Vångabacken får du inte missa Lingonbacken, aka Cranberry Death Hill. Strax utanför centrala (?) Karlshamn får du tre liftar och radikal åkning för endast 50 spänn (eller om de höjt de till 60).

Lämna Lovika-vantarna hemma eftersom två av liftarna är rep-liftar. Backen som fostrat undertecknad och en hel del andra skid-ess i historien. Mer info finns här:

http://www.sverigeresor.se/resa.karlshamn.skidaakning.lingonbacken.7329.asp

Tillbaka
Topp