Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Skidfilmstips!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hallenberg" data-source="post: 150522" data-attributes="member: 3075"><p>Lite funderingar och erfarenheter från min sida:</p><p></p><p>Så kallad fisheye (vidvinkel) finns i olika varianter, från extrem till subtil. Själv har jag en x0.5-lins, dvs allt ser ut att vara dubbelt så långt bort jämfört med utan (eller du kan stå hälften så långt bort för "samma" bild). Detta förvrider inte bilden särskilt mycket men har andra fördelar. Utöver att man kan stå närmre tas mer ljus in, så bilden blir bättre. Dessutom reduceras skakningar, vilket är bra om man filmar och åker samtidigt. Tror den kostade 700 spänn, inklusive tre stepringar.</p><p></p><p>Interlacing, detta fenomen som ack så många verkar vara helt ovetandes om. För den som inte känner till begreppet är det en uråldrig lösning på ett uråldrigt problem, att få rörliga bilder med både flyt och detalj. Det syns som ränder i allt som rör sig när film dras in från tex DV-kameran till datorn (visas filmen på TV syns det inte). Så länge filmen är tänkt att enbart visas på TV behövs ingen som helst åtgärd, men nu är det ju 2006 vi pratar om. För en djupgående genomgång hänvisar jag till min favorit <a href="http://100fps.com" target="_blank">http://100fps.com</a> Mitt tips är att skaffa VirtualDub, AviSynth och Gunnar Thalins två deinterlacefilter "area based" och "smooth". Den förstnämnda för vanligt bruk och den sistnämnda för de filmsnuttar man vill ha i slowmotion. Kan krävas lite knep och knåp för att förstå hur det funkar och det tillför ett par extra steg i redigeringsprocessen, men det är klart värt det jag lovar.</p><p></p><p>För att vara extra tydlig så ska jag poängtera att snygg slowmotion inte går att göra direkt i dom redigeringsprogram jag testat utan kräver metoden ovan. Dessutom föredrar jag att se hopp i sin riktiga hastighet ändå, speciellt om dom är riktigt stora.</p><p></p><p>Slutligen: Undvik kort slutartid. Detta innebär mindre ljus till kameran = sämre bild och så blir rörelserna ryckiga, även om varje enskild bild blir mer detaljerad. Kom också ihåg att när slutresultatet väl komprimeras till internetvänligt format (förslagsvis med XviD) försvinner smådetaljerna ändå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hallenberg, post: 150522, member: 3075"] Lite funderingar och erfarenheter från min sida: Så kallad fisheye (vidvinkel) finns i olika varianter, från extrem till subtil. Själv har jag en x0.5-lins, dvs allt ser ut att vara dubbelt så långt bort jämfört med utan (eller du kan stå hälften så långt bort för "samma" bild). Detta förvrider inte bilden särskilt mycket men har andra fördelar. Utöver att man kan stå närmre tas mer ljus in, så bilden blir bättre. Dessutom reduceras skakningar, vilket är bra om man filmar och åker samtidigt. Tror den kostade 700 spänn, inklusive tre stepringar. Interlacing, detta fenomen som ack så många verkar vara helt ovetandes om. För den som inte känner till begreppet är det en uråldrig lösning på ett uråldrigt problem, att få rörliga bilder med både flyt och detalj. Det syns som ränder i allt som rör sig när film dras in från tex DV-kameran till datorn (visas filmen på TV syns det inte). Så länge filmen är tänkt att enbart visas på TV behövs ingen som helst åtgärd, men nu är det ju 2006 vi pratar om. För en djupgående genomgång hänvisar jag till min favorit [URL]http://100fps.com[/URL] Mitt tips är att skaffa VirtualDub, AviSynth och Gunnar Thalins två deinterlacefilter "area based" och "smooth". Den förstnämnda för vanligt bruk och den sistnämnda för de filmsnuttar man vill ha i slowmotion. Kan krävas lite knep och knåp för att förstå hur det funkar och det tillför ett par extra steg i redigeringsprocessen, men det är klart värt det jag lovar. För att vara extra tydlig så ska jag poängtera att snygg slowmotion inte går att göra direkt i dom redigeringsprogram jag testat utan kräver metoden ovan. Dessutom föredrar jag att se hopp i sin riktiga hastighet ändå, speciellt om dom är riktigt stora. Slutligen: Undvik kort slutartid. Detta innebär mindre ljus till kameran = sämre bild och så blir rörelserna ryckiga, även om varje enskild bild blir mer detaljerad. Kom också ihåg att när slutresultatet väl komprimeras till internetvänligt format (förslagsvis med XviD) försvinner smådetaljerna ändå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Skidfilmstips!
Tillbaka
Topp