Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidfrakt - hur packar man smartast?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1101739" data-attributes="member: 83225"><p>Den här frågan har avhandlats förr och det finns spaltmeter i forumet. Problemet är att många svarar utifrån hur de brukar göra men alla bolag (och tyvärr också flygplatser) gör olika. Personligen har vi oftast flugit med SAS. De gjorde om sitt system för några år sen så numera betyder 1 incheckat bagage att du får ha en väska som väger 23 kilo. Så länge den inte överstiger maxmåtten (jättestora) spelar det ingen roll vad du har i den. </p><p></p><p>Tar man istället Norwegian så anger de att man måste ha skidor i en skidväska och betala extra för den. Dock får den tydligen väga 23 kilo. Så du kan ju skita i att lägga till vanliga väskan och istället köpa den typ 50 kr dyrare skidväskan. Förra vintern struntade jag i detta och körde vanlig väska men hade i den tryckt ner skidorna. Det gick galant då men du kan ju aldrig vara säker. </p><p></p><p>KLM flög vi med i vintras och där gällde samma som på SAS. </p><p></p><p>Min huvudpoäng är att du inte ska lita på "jag brukar göra X och det har fungerat". Du måste till syvende och sist kolla vad flygbolaget säger och sen kan du ta en kalkylerad risk att istället följa allmänna tips. Det kommer säkert gå galant de flesta gångerna så utslaget på några resor jämnar det säkert ut sig. </p><p></p><p>För egen del lyssnade jag för några år sen på en kompis (som jag ju borde ha vetat alltid kommer undan sånt här) om huruvida man kunde köra lavinspaden i handbagaget. Jag fick svaret "det har jag alltid gjort, går kalas". Jag kom till säkerhetskontrollen och tjejen som jobbade där plockade isär min Deploy och höll upp handtaget som en hammare och skakade på huvudet. Som ren tur hade ajg ett extra incheckat bagage som jag ej hade nyttjat så kunde skicka ryggsäcken där istället. Sen kom jag igenom kontrollen och där satt kompisen och skrattade och viftade med sin spade. Sensmoralen är att bara för att något funkar för det mesta betyder inte det att du kan vara säker på att det kommer att funka för dig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1101739, member: 83225"] Den här frågan har avhandlats förr och det finns spaltmeter i forumet. Problemet är att många svarar utifrån hur de brukar göra men alla bolag (och tyvärr också flygplatser) gör olika. Personligen har vi oftast flugit med SAS. De gjorde om sitt system för några år sen så numera betyder 1 incheckat bagage att du får ha en väska som väger 23 kilo. Så länge den inte överstiger maxmåtten (jättestora) spelar det ingen roll vad du har i den. Tar man istället Norwegian så anger de att man måste ha skidor i en skidväska och betala extra för den. Dock får den tydligen väga 23 kilo. Så du kan ju skita i att lägga till vanliga väskan och istället köpa den typ 50 kr dyrare skidväskan. Förra vintern struntade jag i detta och körde vanlig väska men hade i den tryckt ner skidorna. Det gick galant då men du kan ju aldrig vara säker. KLM flög vi med i vintras och där gällde samma som på SAS. Min huvudpoäng är att du inte ska lita på "jag brukar göra X och det har fungerat". Du måste till syvende och sist kolla vad flygbolaget säger och sen kan du ta en kalkylerad risk att istället följa allmänna tips. Det kommer säkert gå galant de flesta gångerna så utslaget på några resor jämnar det säkert ut sig. För egen del lyssnade jag för några år sen på en kompis (som jag ju borde ha vetat alltid kommer undan sånt här) om huruvida man kunde köra lavinspaden i handbagaget. Jag fick svaret "det har jag alltid gjort, går kalas". Jag kom till säkerhetskontrollen och tjejen som jobbade där plockade isär min Deploy och höll upp handtaget som en hammare och skakade på huvudet. Som ren tur hade ajg ett extra incheckat bagage som jag ej hade nyttjat så kunde skicka ryggsäcken där istället. Sen kom jag igenom kontrollen och där satt kompisen och skrattade och viftade med sin spade. Sensmoralen är att bara för att något funkar för det mesta betyder inte det att du kan vara säker på att det kommer att funka för dig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidfrakt - hur packar man smartast?
Tillbaka
Topp