Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidhjälp! (har sökt runt 5 nätter i sträck...)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lima-ko" data-source="post: 810722" data-attributes="member: 15091"><p>Det är rätt lätt att det springer iväg med modeller då alla har sina egna favoriter. Jag håller mig därför till att diskutera de du redan funnit. </p><p></p><p><strong>Kan du besvara följande frågor kan det bli lättare att hjälpa dig</strong></p><p>Vad har du åkt på innan (liknande lagg) och vad tyckte du om dem?</p><p>Vart någonstans kommer du att åka mest i vinter?</p><p>Har du möjlighet att åka på skidtesterna i Tandådalen/Lindvallen/Åre och pröva lite själv?</p><p></p><p>Ett par Bibby går på 6595: - vilket är i det mittensegmentet av ovan nämnda skidor. Jag har ingen personlig erfarenhet men efter att ha läst produktbeskrivningar, mått, tech-specs och rockerprofil skulle jag vilja säga att Belafonte är ett mer passande alternativ. Bibby är en "jibbskida" för det mjuka, framåt-bakåt, uppåt-ut och in och så vidare, och utifrån vad du beskriver verkar det inte vara vad du söker.</p><p></p><p>Att leka lite baklänges fixa de flesta skidor som har lite semitail, om du nu inte ska åka landa/åka baklänges i puder?</p><p></p><p><strong>Jag anser att:</strong></p><p>#Bibby byts ut mot Belafonte (nästa steg upp Komi, 135 mm midja känns lite väl stort)</p><p>#Girish går bort (de är typ helt platta där bak, om de inte ändrat dem igen? Dock en jäkligt bra puderskida som går riktigt bra även i pisten)</p><p>#Kästle 108 går bort (de har ingen rocker what so ever vad jag förstått?)</p><p>#Stormrider DP Pro går fetbort (ett jävla tåg, ingen rocker och även mycket spann har jag för mig?. Dessutom typ helt platta där bak och sist men inte minst, de kostar 9800)</p><p>#Line Prophet 130 är ett par riktigt feta lagg (dock kan deras 4D Fibrecap-konstruktion bli lite klen för dig, dessutom "bara" 186 cm långa. Byt ut mot Lines köttarskida Mothership istället eller om du vill ha en lite lekfullare variant, Prophet 115. De har båda sidewallkonstruktion och metallinlägg, MS har monteringspunkten lite längre bak och är inte helt olik Völkl Katana. K2 äger för övrigt Völkl och Line och de kikar garanterat en del på varann. P115 kommer också som längst i 186 vilket talar mer för MS?</p><p>#K2 Darkside/Sidestash/Hardside, är de inte helt platta där bak MM? Om inte håller jag med dig om att Sidestash är det bättre alternativet av de tre.</p><p></p><p><strong>Ny lista således:</strong></p><p>Rossignol Super S7</p><p>Völkl Katana</p><p>Elan Olympus </p><p>Line Mothership</p><p></p><p><strong>Allmän info:</strong></p><p>Överlag tycker jag du ska kika på en välbyggd skida, gärna med lite förstärkningar av något slag, metall/carbon/you name it. En sandwich-/sidewallkonstruktion är oftast mer tålig och stabil än en capkonstruktion, oavsett typ. Av ovan nämnda lagg är jag 99 % säker att alla har sandwichkonstruktion. </p><p>Hör av dig om du behöver ett mer utförligt beskrivning av de olika konstruktionerna annars kan du läsa dig till mycket på respektive märkes hemsidor.</p><p></p><p>En parentes är dock att bara för man väger lite mer betyder det inte per automatik att man måste gå de styvaste och rakaste spetten som finns att få tag i. Din teknik och sättet du åker på väger även in en hel del, jämför 100 kg novis med säg 80 kg pallplats-åkare på NM, den senare kommer kunna utnyttja en mer avancerad/välbyggd/styv skida mer än den förste.</p><p></p><p>Edit: Jag ändrar ofta inlägg efter att jag skrivit dem. Just i detta fallet råkade jag läsa MM:s inlägg i ett annat fönster medan jag skrev och antog därför att det redan var sagt, och hänvisade således tillbaka till något som inte var sagt, ooops, ber om ursäkt för detta.</p><p>K2 Darkside har alltså helt platt tail, hur är det med Sidestash och Hardside MM? Känner jag K2 rätt så kör de bara twin på sina lagg i Factory Series (Hellbent, ObSETHed, Kung Fujas med flera)?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lima-ko, post: 810722, member: 15091"] Det är rätt lätt att det springer iväg med modeller då alla har sina egna favoriter. Jag håller mig därför till att diskutera de du redan funnit. [b]Kan du besvara följande frågor kan det bli lättare att hjälpa dig[/b] Vad har du åkt på innan (liknande lagg) och vad tyckte du om dem? Vart någonstans kommer du att åka mest i vinter? Har du möjlighet att åka på skidtesterna i Tandådalen/Lindvallen/Åre och pröva lite själv? Ett par Bibby går på 6595: - vilket är i det mittensegmentet av ovan nämnda skidor. Jag har ingen personlig erfarenhet men efter att ha läst produktbeskrivningar, mått, tech-specs och rockerprofil skulle jag vilja säga att Belafonte är ett mer passande alternativ. Bibby är en "jibbskida" för det mjuka, framåt-bakåt, uppåt-ut och in och så vidare, och utifrån vad du beskriver verkar det inte vara vad du söker. Att leka lite baklänges fixa de flesta skidor som har lite semitail, om du nu inte ska åka landa/åka baklänges i puder? [b]Jag anser att:[/b] #Bibby byts ut mot Belafonte (nästa steg upp Komi, 135 mm midja känns lite väl stort) #Girish går bort (de är typ helt platta där bak, om de inte ändrat dem igen? Dock en jäkligt bra puderskida som går riktigt bra även i pisten) #Kästle 108 går bort (de har ingen rocker what so ever vad jag förstått?) #Stormrider DP Pro går fetbort (ett jävla tåg, ingen rocker och även mycket spann har jag för mig?. Dessutom typ helt platta där bak och sist men inte minst, de kostar 9800) #Line Prophet 130 är ett par riktigt feta lagg (dock kan deras 4D Fibrecap-konstruktion bli lite klen för dig, dessutom "bara" 186 cm långa. Byt ut mot Lines köttarskida Mothership istället eller om du vill ha en lite lekfullare variant, Prophet 115. De har båda sidewallkonstruktion och metallinlägg, MS har monteringspunkten lite längre bak och är inte helt olik Völkl Katana. K2 äger för övrigt Völkl och Line och de kikar garanterat en del på varann. P115 kommer också som längst i 186 vilket talar mer för MS? #K2 Darkside/Sidestash/Hardside, är de inte helt platta där bak MM? Om inte håller jag med dig om att Sidestash är det bättre alternativet av de tre. [b]Ny lista således:[/b] Rossignol Super S7 Völkl Katana Elan Olympus Line Mothership [b]Allmän info:[/b] Överlag tycker jag du ska kika på en välbyggd skida, gärna med lite förstärkningar av något slag, metall/carbon/you name it. En sandwich-/sidewallkonstruktion är oftast mer tålig och stabil än en capkonstruktion, oavsett typ. Av ovan nämnda lagg är jag 99 % säker att alla har sandwichkonstruktion. Hör av dig om du behöver ett mer utförligt beskrivning av de olika konstruktionerna annars kan du läsa dig till mycket på respektive märkes hemsidor. En parentes är dock att bara för man väger lite mer betyder det inte per automatik att man måste gå de styvaste och rakaste spetten som finns att få tag i. Din teknik och sättet du åker på väger även in en hel del, jämför 100 kg novis med säg 80 kg pallplats-åkare på NM, den senare kommer kunna utnyttja en mer avancerad/välbyggd/styv skida mer än den förste. Edit: Jag ändrar ofta inlägg efter att jag skrivit dem. Just i detta fallet råkade jag läsa MM:s inlägg i ett annat fönster medan jag skrev och antog därför att det redan var sagt, och hänvisade således tillbaka till något som inte var sagt, ooops, ber om ursäkt för detta. K2 Darkside har alltså helt platt tail, hur är det med Sidestash och Hardside MM? Känner jag K2 rätt så kör de bara twin på sina lagg i Factory Series (Hellbent, ObSETHed, Kung Fujas med flera)? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidhjälp! (har sökt runt 5 nätter i sträck...)
Tillbaka
Topp