Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidhjälp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1199877" data-attributes="member: 83225"><p>Alltså missförstå mig inte nu, jag vill inte vara elak men din fråga är lite som att gå in på ett bilforum och säga, jag vill köpa en bil som är blå, hur bred ska den vara?</p><p></p><p>Först måste du lämna begreppet twintip, det är inte speciellt exakt. Många här skulle nog utgå från att du menar en symmetrisk twintip isf. En skida byggd för jibb och hopp, lite som [USER=162261]@slasksno[/USER] nämner. Jag misstänker dock (med viss ledning i att du har väldigt gamla skidor i övrigt och använder specar "carvingskidor") att du helt enkelt använder begreppet utifrån att det användes hos Svensson-sportlovsåkare för 15 år sen typ (rätta mig om jag har fel). </p><p></p><p>Om vi istället tittar på vad det låter som att du vill ha så vill du ha en skida som funkar att leka omkring i skogen på, hoppa en del med men också går vettigt i pisten.. Så då ska vi alltså försöka hitta en skida som är runt 90-100mm under foten. Rocker i både tip och tail, gärna kanske en ganska uppdragen tail och en rimligt mjuk skida. </p><p></p><p>Du är medellängd så lite beroende på vilken skida du väljer så är en rimlig längd allt från 170-190cm. Skidans form och rockerkurva kan göra enorm skillnad för hur lång skidan upplevs. Precis som med allt så handlar det om kompromisser och prioriteringar. En skida som går extremt lätt i skogen kommer gå sämre i pisten o vice versa. Vad jag kan se så har du ett par väldigt korta slalom-carvers som komplement så om du vill ha en skida som dessutom är fartstabil blir det lite krångligt. Personligen är jag svag för Moments kombination av lekfull form men stabilt flex som de använder i Bibby och PB&J. Bibby låter alldeles för bred för dig men PB&J borde kunna va nåt (tyvärr rätt dyra dock). En lekfull form som gör den lättåkt samtidigt som flex och tyngd ger stabilitet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1199877, member: 83225"] Alltså missförstå mig inte nu, jag vill inte vara elak men din fråga är lite som att gå in på ett bilforum och säga, jag vill köpa en bil som är blå, hur bred ska den vara? Först måste du lämna begreppet twintip, det är inte speciellt exakt. Många här skulle nog utgå från att du menar en symmetrisk twintip isf. En skida byggd för jibb och hopp, lite som [USER=162261]@slasksno[/USER] nämner. Jag misstänker dock (med viss ledning i att du har väldigt gamla skidor i övrigt och använder specar "carvingskidor") att du helt enkelt använder begreppet utifrån att det användes hos Svensson-sportlovsåkare för 15 år sen typ (rätta mig om jag har fel). Om vi istället tittar på vad det låter som att du vill ha så vill du ha en skida som funkar att leka omkring i skogen på, hoppa en del med men också går vettigt i pisten.. Så då ska vi alltså försöka hitta en skida som är runt 90-100mm under foten. Rocker i både tip och tail, gärna kanske en ganska uppdragen tail och en rimligt mjuk skida. Du är medellängd så lite beroende på vilken skida du väljer så är en rimlig längd allt från 170-190cm. Skidans form och rockerkurva kan göra enorm skillnad för hur lång skidan upplevs. Precis som med allt så handlar det om kompromisser och prioriteringar. En skida som går extremt lätt i skogen kommer gå sämre i pisten o vice versa. Vad jag kan se så har du ett par väldigt korta slalom-carvers som komplement så om du vill ha en skida som dessutom är fartstabil blir det lite krångligt. Personligen är jag svag för Moments kombination av lekfull form men stabilt flex som de använder i Bibby och PB&J. Bibby låter alldeles för bred för dig men PB&J borde kunna va nåt (tyvärr rätt dyra dock). En lekfull form som gör den lättåkt samtidigt som flex och tyngd ger stabilitet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidhjälp
Tillbaka
Topp