Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidinspirerat gymnasiearbete!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Max_Faktor" data-source="post: 1045929" data-attributes="member: 115383"><p>Tja om målet är att åka skidor skulle jag välja en frågeställning som "blir det bättre glid av att stålsickla än att valla?" Sen skulle jag förlägga experimenten i Åre. Åka skidor på dagarna och labba på kvällen. </p><p></p><p>Andra alternativ är att kontakta en idrottsmedicinsk institution. De borde ha massor av idéer. Kanske titta på biomekanik. Jag tror det finns en artikel på freeride av en sjukgymnast om duckstance och utförsåkning. Fast jag tror inte att någon tittat på om det underlättar gång uppför och iså fall vilka lutningar. </p><p></p><p>Tredje alternativet är att göra en Litteraturstudie om dödsorsaker vid lavinolyckor. Skiljer dig dödsorsakerna mellan Nordamerika och Europa?Hypotesen är att de gör det eftersom vi har mer flaklaviner. I förlängningen, kan man självklart anta att amerikanskt utvecklade lavinryggor är lika livräddande när de används i alperna?</p><p></p><p>Lycka till och det vore kul att få läsa det färdiga arbetet här på freeride.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Max_Faktor, post: 1045929, member: 115383"] Tja om målet är att åka skidor skulle jag välja en frågeställning som "blir det bättre glid av att stålsickla än att valla?" Sen skulle jag förlägga experimenten i Åre. Åka skidor på dagarna och labba på kvällen. Andra alternativ är att kontakta en idrottsmedicinsk institution. De borde ha massor av idéer. Kanske titta på biomekanik. Jag tror det finns en artikel på freeride av en sjukgymnast om duckstance och utförsåkning. Fast jag tror inte att någon tittat på om det underlättar gång uppför och iså fall vilka lutningar. Tredje alternativet är att göra en Litteraturstudie om dödsorsaker vid lavinolyckor. Skiljer dig dödsorsakerna mellan Nordamerika och Europa?Hypotesen är att de gör det eftersom vi har mer flaklaviner. I förlängningen, kan man självklart anta att amerikanskt utvecklade lavinryggor är lika livräddande när de används i alperna? Lycka till och det vore kul att få läsa det färdiga arbetet här på freeride. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidinspirerat gymnasiearbete!
Tillbaka
Topp