Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Skidinstruktör, vad är detta för trams!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Peter_K" data-source="post: 130411" data-attributes="member: 26232"><p>Angående att franska skidlärare är bra skidåkare: För att gå första steget i franska utbildningen till skidlärare (MF1) krävs det i stort sett bara att du är en hyggligt god skidåkare, att du snackar franska och att du har kontakt med nån skidklubb som tillhör FFS. </p><p></p><p>Med andra ord, inga speciella krav på åk-skicklighet. Efter att du gått MF1 (som är första steget, en veckas utbildning) får du jobba som skidlärare. Fram till för nåt/några år sen behövde du dessutom inte gå några repetitionskurser eller liknande, vilket förklarar varför det finns massvis med gubbar i keps som hasar runt med sina elever och röker cigg. De gick sin utbildning på 70-talet och lär ut samma saker som de lärde sig då.</p><p></p><p>Däremot stämmer det att om du vill bli examinerad skidlärare i Frankrike så ska du bl.a. fixa ett test som jag har för mig handlar om att köra en storslalom-bana typ 7 procent långsammare jämfört med en åkare som kvalar in för start i världscupen. Väldigt osäker på detaljerna runt detta, nån med mer koll får fylla i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peter_K, post: 130411, member: 26232"] Angående att franska skidlärare är bra skidåkare: För att gå första steget i franska utbildningen till skidlärare (MF1) krävs det i stort sett bara att du är en hyggligt god skidåkare, att du snackar franska och att du har kontakt med nån skidklubb som tillhör FFS. Med andra ord, inga speciella krav på åk-skicklighet. Efter att du gått MF1 (som är första steget, en veckas utbildning) får du jobba som skidlärare. Fram till för nåt/några år sen behövde du dessutom inte gå några repetitionskurser eller liknande, vilket förklarar varför det finns massvis med gubbar i keps som hasar runt med sina elever och röker cigg. De gick sin utbildning på 70-talet och lär ut samma saker som de lärde sig då. Däremot stämmer det att om du vill bli examinerad skidlärare i Frankrike så ska du bl.a. fixa ett test som jag har för mig handlar om att köra en storslalom-bana typ 7 procent långsammare jämfört med en åkare som kvalar in för start i världscupen. Väldigt osäker på detaljerna runt detta, nån med mer koll får fylla i. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Skidinstruktör, vad är detta för trams!
Tillbaka
Topp