Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Tävlingar och event
Skidjuridik - RELEASE OF LIABILITY
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JONen" data-source="post: 160407" data-attributes="member: 36779"><p>RELEASE OF LIABILITY Ansvarsfriskrivning</p><p></p><p>Jag är funderar över "liability release form" eller "skyll dig själv"-papperets egentliga betydelse. Jag vet att det är vanligt i USA - och där har det juridisk effekt med sådant - och det förekommer även här i Sverige. Jag har skrivit på och sparat flertalet sådana där papper men jag tvivlar på att det har så stor betydelse här i Sverige, rent juridiskt.</p><p></p><p>Om det gäller en vanlig skidgäst vid t.ex. Freeride i Åre 1:a maj:</p><p>Ansvarsfriskrivelser av den här typen har liten verkan mot en svag konsument misstänker jag, å andra sidan så kan man ju inte få så stora skadestånd i Sverige heller - det mesta "går på försäkringen". Är det så att den olycksdrabbades försäkringsbolag i sin tur får svårare att regressa mot anläggningen när den försäkrade skrivit på eller att den försäkrade helt enkelt får svårare att få ut något av sin egen försäkring därför att man skrivit under på att man vet att man utsätter sig för en förhöjd risk...?</p><p></p><p>Om det gäller en tävlande i SM, NM eller andra tävlingar:</p><p>Då gäller IFSA-regler och en "IFSA Release Of Liability And Waiver" finns t.ex. att ladda ner från sidan <a href="http://www.freeskiers.org/sections.php?op=viewarticle&artid=2" target="_blank">http://www.freeskiers.org/sections.php?op=viewarticle&artid=2</a> . Jag antar att det kan vara annat när det är professionella åkare som skriver på detta ansvarsfriskrivningsavtal. Om man har mer än 50% av sin årliga inkomst från skidåkningen kan man anses vara så pass professionell så att i alla fall vissa försäkringsbolag kräver att du har en särskild försäkring. Vad gäller för någon som inte kan anses som fullfjädrat proffs och vad gäller för dessa?</p><p></p><p>Nån jurist från Skistar eller nåt försäkringsbolag kanske kan ha någon kommentar på detta?</p><p></p><p>Jag börjar gräva lite - återkommer framöver hoppas jag...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JONen, post: 160407, member: 36779"] RELEASE OF LIABILITY Ansvarsfriskrivning Jag är funderar över "liability release form" eller "skyll dig själv"-papperets egentliga betydelse. Jag vet att det är vanligt i USA - och där har det juridisk effekt med sådant - och det förekommer även här i Sverige. Jag har skrivit på och sparat flertalet sådana där papper men jag tvivlar på att det har så stor betydelse här i Sverige, rent juridiskt. Om det gäller en vanlig skidgäst vid t.ex. Freeride i Åre 1:a maj: Ansvarsfriskrivelser av den här typen har liten verkan mot en svag konsument misstänker jag, å andra sidan så kan man ju inte få så stora skadestånd i Sverige heller - det mesta "går på försäkringen". Är det så att den olycksdrabbades försäkringsbolag i sin tur får svårare att regressa mot anläggningen när den försäkrade skrivit på eller att den försäkrade helt enkelt får svårare att få ut något av sin egen försäkring därför att man skrivit under på att man vet att man utsätter sig för en förhöjd risk...? Om det gäller en tävlande i SM, NM eller andra tävlingar: Då gäller IFSA-regler och en "IFSA Release Of Liability And Waiver" finns t.ex. att ladda ner från sidan [URL]http://www.freeskiers.org/sections.php?op=viewarticle&artid=2[/URL] . Jag antar att det kan vara annat när det är professionella åkare som skriver på detta ansvarsfriskrivningsavtal. Om man har mer än 50% av sin årliga inkomst från skidåkningen kan man anses vara så pass professionell så att i alla fall vissa försäkringsbolag kräver att du har en särskild försäkring. Vad gäller för någon som inte kan anses som fullfjädrat proffs och vad gäller för dessa? Nån jurist från Skistar eller nåt försäkringsbolag kanske kan ha någon kommentar på detta? Jag börjar gräva lite - återkommer framöver hoppas jag... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Tävlingar och event
Skidjuridik - RELEASE OF LIABILITY
Tillbaka
Topp